Fuelcell-Skummet+e85=dåligt?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Fuelcell-Skummet+e85=dåligt?

Post by Karel021 »

Tjabba.. har hört detta från fler nu och börjar klura på att kasta utt skummet ur cellen.

De vissa säger att kör man e85 så blir skummet i fuelcellen så jävla mjukt så att de kan hänga mä in i pumparna ?..

nån som har erfaranhet av detta?

vet att bl. conny pott och jocke på vm har snackat om detta..

den fuel cellen ja köpte har körts på sprit i en sommar och visar som helst inga missbildningar på skummet..

/ karel
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Det jag har hört att etanol skulle skada vanliga bensinledningar m.m är bara skitsnack! Etanol tär inte mer på gummiledningar m.m än bensin, bensin är inte heller så "snäll" emot vissa plaster och jag tror inte etanol skulle vara värre.
Summit cellerna tål ju både bensin och etanol har jag läst nånstans, kanske va på deras hemsida på eBay eller liknande så det ska nog inte vara några problem.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vitt skum har jag inte varit med om att det klumpat sig.

Men blått har det varit problem med
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

funkade snorbra med e85 i summit cellen förra sommarn i evon
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Går det att få ut å byta skummet i plast tankarna?
Har blått i min så det bådar ju inte så gott då eller?
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Insanity wrote:Går det att få ut å byta skummet i plast tankarna?
Har blått i min så det bådar ju inte så gott då eller?
Samma här :lol:
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

Hollizini wrote:Det jag har hört att etanol skulle skada vanliga bensinledningar m.m är bara skitsnack! Etanol tär inte mer på gummiledningar m.m än bensin, bensin är inte heller så "snäll" emot vissa plaster och jag tror inte etanol skulle vara värre.
Summit cellerna tål ju både bensin och etanol har jag läst nånstans, kanske va på deras hemsida på eBay eller liknande så det ska nog inte vara några problem.
get your story straight..
etanol är ett jävligt aggressivt bränsle, e många delar som tar skada, bränsleledningar, soppapumpar, spridare kläggas igen, ventilsäten & ventiler mm.. sen att vi inte använder våra bilar till vadagags dag ut å dag in är en annan sak. de e de som gör att vi inte märker av det och kan köra på det utan problem 8)
User avatar
johanedstrom
Posts: 119
Joined: 21 Nov 2005, 08:40
Location: piteå

Post by johanedstrom »

Fear This wrote:
Hollizini wrote:Det jag har hört att etanol skulle skada vanliga bensinledningar m.m är bara skitsnack! Etanol tär inte mer på gummiledningar m.m än bensin, bensin är inte heller så "snäll" emot vissa plaster och jag tror inte etanol skulle vara värre.
Summit cellerna tål ju både bensin och etanol har jag läst nånstans, kanske va på deras hemsida på eBay eller liknande så det ska nog inte vara några problem.
get your story straight..
etanol är ett jävligt aggressivt bränsle, e många delar som tar skada, bränsleledningar, soppapumpar, spridare kläggas igen, ventilsäten & ventiler mm.. sen att vi inte använder våra bilar till vadagags dag ut å dag in är en annan sak. de e de som gör att vi inte märker av det och kan köra på det utan problem 8)
är det erfarenheter som talar i ditt inlägg eller är det vad du hört/läst?
har kan man läsa lite om vad som kan hända http://etanol.nu//forumrecover/viewforu ... 0475f5c01d

en intressant film i samma ämne http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

måste man ha skummet då?
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Hollizini:

min erfarenhet av e85 är att det INTE gillar dom vanliga soppaslangarna (gäller nu gummislangen INTE kopparledningarna) från tex BILTEMA och bmw original.. det blir torrsprickor och sen spricker som en bullens korv som kokats för länge. Har hänt mig 2 ggr att slangen spruckit (kör iofs 4.5 bar)

Tipset jag fått är att använda gummislang som används vid gasoltuber som ska vara mindre känsliga mot e85.

Fuelcellfrågan kan jag dock inte svara på än..
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Okay, jag har hört och läst att det inte ska vara några som helst problem, och det har jag hört av en etanol förespråkare som arbetar med etanolkonventeringar. Då har han enligt eran utsago ljugit mig rakt upp i ansiktet?

Utav egen erfarenhet så har mina nya slangar inte tagit något stryk alls utav etanol.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Tar man lite sprit i en trasa och torkar på en gummidetalj så brukar det synas rätt tydligt att det är aggresivt, brukar bli väldigt svart i trasan.
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

johanedstrom wrote:är det erfarenheter som talar i ditt inlägg eller är det vad du hört/läst?
har kan man läsa lite om vad som kan hända http://etanol.nu//forumrecover/viewforu ... 0475f5c01d

en intressant film i samma ämne http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
jag jobbar med sånt så nej det är inte vad jag hört/läst :)
User avatar
Andye30
Posts: 78
Joined: 06 Jan 2007, 15:42
Location: Jönköping

Post by Andye30 »

Jag bytte motor på min bil i somras och ville testa att köra på etanol. Alla gamla bränsleslangar byttes och bilen gick kanon MEN när bilen ställdes av i oktober såg ja att de nya slangarna såg värre ut än de som jag bytte ut. Jag blev väldigt förvånad även om jag visste att slangarna skulle ta stryk, men inte så fort. Blir till att byta igen...
Das leben ist kein probelauf!
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Kvaliten på bränsleslang varierar ju kraftigt tycker jag. Har också haft slangar som spruckit/separerat.

Den slang som funkar bra och även tål bränsle utvändigt är trelleborgs lite tjockare med grön text.
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
backen
Posts: 18
Joined: 01 Dec 2006, 00:13

Post by backen »

Fear This
get your story straight..
etanol är ett jävligt aggressivt bränsle, e många delar som tar skada, bränsleledningar, soppapumpar, spridare kläggas igen, ventilsäten & ventiler mm.. sen att vi inte använder våra bilar till vadagags dag ut å dag in är en annan sak. de e de som gör att vi inte märker av det och kan köra på det utan problem


Konstigt att folk säger olika även om dom jobbar med det eller forskar inom det...en kille som har kört etanolkonverterade bilar sedan -98 säger att det är tvärt om....finns inte renare insida på någon motor som en etanolmotor....bellägningar som en gång fanns där er helt borta efter 500 mils körning om man lyfter på locket och kollar efter....helt rena...ungefär som om det hade gått in vatten i alla cylindrarna....och några spruckna slangar har han inte varit med om på 10 år inget annat problem heller....han har ändå kört nån bil över 10-15 tusen mil och bara gjort oljebyten och service....
iof så har han inte trimmat bilrna men det borde inte vara någon skillnad i hur etanol fräter på slangar...

mvh
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

backen wrote:Fear This
get your story straight..
etanol är ett jävligt aggressivt bränsle, e många delar som tar skada, bränsleledningar, soppapumpar, spridare kläggas igen, ventilsäten & ventiler mm.. sen att vi inte använder våra bilar till vadagags dag ut å dag in är en annan sak. de e de som gör att vi inte märker av det och kan köra på det utan problem


Konstigt att folk säger olika även om dom jobbar med det eller forskar inom det...en kille som har kört etanolkonverterade bilar sedan -98 säger att det är tvärt om....finns inte renare insida på någon motor som en etanolmotor....bellägningar som en gång fanns där er helt borta efter 500 mils körning om man lyfter på locket och kollar efter....helt rena...ungefär som om det hade gått in vatten i alla cylindrarna....och några spruckna slangar har han inte varit med om på 10 år inget annat problem heller....han har ändå kört nån bil över 10-15 tusen mil och bara gjort oljebyten och service....
iof så har han inte trimmat bilrna men det borde inte vara någon skillnad i hur etanol fräter på slangar...

mvh
Här har vi en som säger precis samma som jag engång hört. Verkar variera kraftigt i erfarenheter.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Post Reply