Fuelcell-Skummet+e85=dåligt?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Fuelcell-Skummet+e85=dåligt?
Tjabba.. har hört detta från fler nu och börjar klura på att kasta utt skummet ur cellen.
De vissa säger att kör man e85 så blir skummet i fuelcellen så jävla mjukt så att de kan hänga mä in i pumparna ?..
nån som har erfaranhet av detta?
vet att bl. conny pott och jocke på vm har snackat om detta..
den fuel cellen ja köpte har körts på sprit i en sommar och visar som helst inga missbildningar på skummet..
/ karel
De vissa säger att kör man e85 så blir skummet i fuelcellen så jävla mjukt så att de kan hänga mä in i pumparna ?..
nån som har erfaranhet av detta?
vet att bl. conny pott och jocke på vm har snackat om detta..
den fuel cellen ja köpte har körts på sprit i en sommar och visar som helst inga missbildningar på skummet..
/ karel
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Det jag har hört att etanol skulle skada vanliga bensinledningar m.m är bara skitsnack! Etanol tär inte mer på gummiledningar m.m än bensin, bensin är inte heller så "snäll" emot vissa plaster och jag tror inte etanol skulle vara värre.
Summit cellerna tål ju både bensin och etanol har jag läst nånstans, kanske va på deras hemsida på eBay eller liknande så det ska nog inte vara några problem.
Summit cellerna tål ju både bensin och etanol har jag läst nånstans, kanske va på deras hemsida på eBay eller liknande så det ska nog inte vara några problem.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Går det att få ut å byta skummet i plast tankarna?
Har blått i min så det bådar ju inte så gott då eller?
Har blått i min så det bådar ju inte så gott då eller?
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se

830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se

get your story straight..Hollizini wrote:Det jag har hört att etanol skulle skada vanliga bensinledningar m.m är bara skitsnack! Etanol tär inte mer på gummiledningar m.m än bensin, bensin är inte heller så "snäll" emot vissa plaster och jag tror inte etanol skulle vara värre.
Summit cellerna tål ju både bensin och etanol har jag läst nånstans, kanske va på deras hemsida på eBay eller liknande så det ska nog inte vara några problem.
etanol är ett jävligt aggressivt bränsle, e många delar som tar skada, bränsleledningar, soppapumpar, spridare kläggas igen, ventilsäten & ventiler mm.. sen att vi inte använder våra bilar till vadagags dag ut å dag in är en annan sak. de e de som gör att vi inte märker av det och kan köra på det utan problem

- johanedstrom
- Posts: 119
- Joined: 21 Nov 2005, 08:40
- Location: piteå
är det erfarenheter som talar i ditt inlägg eller är det vad du hört/läst?Fear This wrote:get your story straight..Hollizini wrote:Det jag har hört att etanol skulle skada vanliga bensinledningar m.m är bara skitsnack! Etanol tär inte mer på gummiledningar m.m än bensin, bensin är inte heller så "snäll" emot vissa plaster och jag tror inte etanol skulle vara värre.
Summit cellerna tål ju både bensin och etanol har jag läst nånstans, kanske va på deras hemsida på eBay eller liknande så det ska nog inte vara några problem.
etanol är ett jävligt aggressivt bränsle, e många delar som tar skada, bränsleledningar, soppapumpar, spridare kläggas igen, ventilsäten & ventiler mm.. sen att vi inte använder våra bilar till vadagags dag ut å dag in är en annan sak. de e de som gör att vi inte märker av det och kan köra på det utan problem
har kan man läsa lite om vad som kan hända http://etanol.nu//forumrecover/viewforu ... 0475f5c01d
en intressant film i samma ämne http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
Hollizini:
min erfarenhet av e85 är att det INTE gillar dom vanliga soppaslangarna (gäller nu gummislangen INTE kopparledningarna) från tex BILTEMA och bmw original.. det blir torrsprickor och sen spricker som en bullens korv som kokats för länge. Har hänt mig 2 ggr att slangen spruckit (kör iofs 4.5 bar)
Tipset jag fått är att använda gummislang som används vid gasoltuber som ska vara mindre känsliga mot e85.
Fuelcellfrågan kan jag dock inte svara på än..
min erfarenhet av e85 är att det INTE gillar dom vanliga soppaslangarna (gäller nu gummislangen INTE kopparledningarna) från tex BILTEMA och bmw original.. det blir torrsprickor och sen spricker som en bullens korv som kokats för länge. Har hänt mig 2 ggr att slangen spruckit (kör iofs 4.5 bar)
Tipset jag fått är att använda gummislang som används vid gasoltuber som ska vara mindre känsliga mot e85.
Fuelcellfrågan kan jag dock inte svara på än..
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Okay, jag har hört och läst att det inte ska vara några som helst problem, och det har jag hört av en etanol förespråkare som arbetar med etanolkonventeringar. Då har han enligt eran utsago ljugit mig rakt upp i ansiktet?
Utav egen erfarenhet så har mina nya slangar inte tagit något stryk alls utav etanol.
Utav egen erfarenhet så har mina nya slangar inte tagit något stryk alls utav etanol.
jag jobbar med sånt så nej det är inte vad jag hört/lästjohanedstrom wrote:är det erfarenheter som talar i ditt inlägg eller är det vad du hört/läst?
har kan man läsa lite om vad som kan hända http://etanol.nu//forumrecover/viewforu ... 0475f5c01d
en intressant film i samma ämne http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU

Jag bytte motor på min bil i somras och ville testa att köra på etanol. Alla gamla bränsleslangar byttes och bilen gick kanon MEN när bilen ställdes av i oktober såg ja att de nya slangarna såg värre ut än de som jag bytte ut. Jag blev väldigt förvånad även om jag visste att slangarna skulle ta stryk, men inte så fort. Blir till att byta igen...
Das leben ist kein probelauf!
Kvaliten på bränsleslang varierar ju kraftigt tycker jag. Har också haft slangar som spruckit/separerat.
Den slang som funkar bra och även tål bränsle utvändigt är trelleborgs lite tjockare med grön text.
Den slang som funkar bra och även tål bränsle utvändigt är trelleborgs lite tjockare med grön text.
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
Fear This
Konstigt att folk säger olika även om dom jobbar med det eller forskar inom det...en kille som har kört etanolkonverterade bilar sedan -98 säger att det är tvärt om....finns inte renare insida på någon motor som en etanolmotor....bellägningar som en gång fanns där er helt borta efter 500 mils körning om man lyfter på locket och kollar efter....helt rena...ungefär som om det hade gått in vatten i alla cylindrarna....och några spruckna slangar har han inte varit med om på 10 år inget annat problem heller....han har ändå kört nån bil över 10-15 tusen mil och bara gjort oljebyten och service....
iof så har han inte trimmat bilrna men det borde inte vara någon skillnad i hur etanol fräter på slangar...
mvh
get your story straight..
etanol är ett jävligt aggressivt bränsle, e många delar som tar skada, bränsleledningar, soppapumpar, spridare kläggas igen, ventilsäten & ventiler mm.. sen att vi inte använder våra bilar till vadagags dag ut å dag in är en annan sak. de e de som gör att vi inte märker av det och kan köra på det utan problem
Konstigt att folk säger olika även om dom jobbar med det eller forskar inom det...en kille som har kört etanolkonverterade bilar sedan -98 säger att det är tvärt om....finns inte renare insida på någon motor som en etanolmotor....bellägningar som en gång fanns där er helt borta efter 500 mils körning om man lyfter på locket och kollar efter....helt rena...ungefär som om det hade gått in vatten i alla cylindrarna....och några spruckna slangar har han inte varit med om på 10 år inget annat problem heller....han har ändå kört nån bil över 10-15 tusen mil och bara gjort oljebyten och service....
iof så har han inte trimmat bilrna men det borde inte vara någon skillnad i hur etanol fräter på slangar...
mvh
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Här har vi en som säger precis samma som jag engång hört. Verkar variera kraftigt i erfarenheter.backen wrote:Fear Thisget your story straight..
etanol är ett jävligt aggressivt bränsle, e många delar som tar skada, bränsleledningar, soppapumpar, spridare kläggas igen, ventilsäten & ventiler mm.. sen att vi inte använder våra bilar till vadagags dag ut å dag in är en annan sak. de e de som gör att vi inte märker av det och kan köra på det utan problem
Konstigt att folk säger olika även om dom jobbar med det eller forskar inom det...en kille som har kört etanolkonverterade bilar sedan -98 säger att det är tvärt om....finns inte renare insida på någon motor som en etanolmotor....bellägningar som en gång fanns där er helt borta efter 500 mils körning om man lyfter på locket och kollar efter....helt rena...ungefär som om det hade gått in vatten i alla cylindrarna....och några spruckna slangar har han inte varit med om på 10 år inget annat problem heller....han har ändå kört nån bil över 10-15 tusen mil och bara gjort oljebyten och service....
iof så har han inte trimmat bilrna men det borde inte vara någon skillnad i hur etanol fräter på slangar...
mvh