525 M20 Turbo, Nya bilder

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Idag svetsade jag dit röret och flänsen till Wastegaten och provmontede på den lösa motorn. Ser okej ut iaf!

Image
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Ännu en updatmed dåliga bilder men det är ju bättre än inga alls :P

Idag har jag svetsat dit en 90 gradig vinkel med rätt gänga för oljetrycket på en fläns till turbon samt svetsat dit ett rör mellan Wastgaten och downpipen så att man kan höra eventuella spikningar när man ska mappa iaf.

Image
Image

Slänger även in en bild på kollektorn då jag såg att jag inte lagt in någon.
Image
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

30 st har läst sedan senaste updateringen igår men ingen skriver :shock: Något kan ni väll ha synpungter på eller något. Det kan ju inte vara perfekt precis. :roll:
Tidigare kallad Subidius
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Ser bra ut, gillar att du kör med E34 :)
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Ska du göra en adapter mellan orginalhärvan och MS?
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Tysken wrote:Ser bra ut, gillar att du kör med E34 :)


Det gör vi alla!

Ser bra ut! Kollektorn blev bra. :D

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Kul med lite feedback :) Kabelhärvan från Megasquirtet blir lödd på orginalhärvan så det blir ingen adapter. Funderade på att sätta MS kortet i en orginal styrbox men det orkade jag inte sen :P

Oljeretur (slang beställd)
Image

Batteriet bor varmt och tryggt numera:
Image

Bonusbild:
Image

Spole med inbyggt tändsteg:
Image

Image

Dump:
Image

Image


Kabelhärva:
Image

Kvar till start är: Slangar till oljan som kommer på onsdag, Slangar till Dump, wastegate, laddtrycksmätare,map-sensor. Samt koppla in tändsteget. Kanske mer men det är detta jag kommer på nu :P
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Någon som har provat att ha oljereturen på detta vis? Blåste med tryckluft igenom och oljan går iaf inte igenom filtret på retursidan.
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Idag har lite hänt. Kabelhärvan åkte i bilen och kablarna till tändsteget och lufttempgivarna gjordes. En mutter svetsades på tryckröret fär att sätta lufttemgivaren i. (Kabelhärvan ska "kläs om" på vissa ställen)


Halvklart:
Image

Lufttemgivare och en annan dumpventil:
Image


Just nu kan man kalla det HÄRVA!:
Image

Får jobba lite på något värmeavvisande:
Image

Domma småttingarna ska även kopplas in:
Image
Tidigare kallad Subidius
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Najs =) Är det svårt att veta vilka kablar som ska lödas på?
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Shomakie: Om det är svårt vet jag inte riktigt eftersom att jag inte vet om det funkar :P Nej men det verkade funka så utifrån det jag mätte. Megasquirtets kabelhärva ville ha huvudrelät och bränslepumpsrelät på samma sätt som orginalhärvan va kopplad. Sen är det ju bara att följa kabelfärgerna upp till det gamla koplingsstycket för att se om det stämmer. Den ända signalen man inte kunde ta där va en till soppapumpen då orginalhärvan hade ett motstånd på 330 Ohm, men den kan man ju koppla direkt på 85 på relät. Sen får man ju löda om vissa kontakter och så. Minus till tändspolen kopplade jag till att styra tändsteget, istället för kontakten till tomgångsstabilisatorn satte jag lufttempgivaren osv. Bara att fråga på om ni vill veta mer :)
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

idag blir det provstart. Bränslepump går. trottelposition och så vidare ger svar i Megatune så det ser ljust ut. Det ända jag inte listat ut är hur man ska ställa triggern när man kör med 60/2 triggerhjul men det ska vi nog lösa hoppas jag.
Tidigare kallad Subidius
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Kanon, då blir det film senare då? :D

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Ja om det går som det ska så blir de det. Laddar ju inte upp något startförsök om den inte startar :P
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

Det blev ingen film :P Det verkar behövas en annan mjukvara till styrboxen när man ska köra med VR-sensor istället för hallgivare. Tändsteget får spänning och signal men det blir ingen gnista. Spridarna får spänning fram så förmodligen beror det på triggersignalen att den inte startar.

Seriös oljeslang till turbon :P
Image

Megatune:
Image
Tidigare kallad Subidius
BMWkimmpan
Posts: 48
Joined: 06 Mar 2007, 20:05

Post by BMWkimmpan »

I väntan på svar på megasquits forum pysslade jag med bromsarna. Har fått ett par alderlsess förträffliga bromsok från en Mitsubichi EVO VI.

Image

Image

Oken kommer från denna bilen sm ni säkert känner igen från Gatbilar:
Image
Tidigare kallad Subidius
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

Synd att förstöra brembooken på detta vis..... :cry:
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
Post Reply