Bäckis wrote:Med bara enkel så ger de 38kg(om jag minns rätt) och mec inner så är det 45. Med specila inner så är det 55.
Jag har inte haft isär toppen än, så jag vet inte hur det ser ut, men du menar att:
Original 28kg (och det är väl dubbla original?)
Med er enkla fjäder 38kg
Med original inner 45kg
Med special inner 55kg
Är det Schrick fjädrar ni säljer i 1600kr kittet eller är det något annat märke?
Last edited by Nisse977 on 01 Feb 2008, 15:30, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Kanske är lika bra att köra på enkla ytterfjädrar bara. Borde bli "lagom" mycket bättre med tanke på tryckskillnaden. 28 mot 38kg, typ 25% styvare = kan varva 25% mer? 6500rpm + 25% = 8125rpm
Kan man räkna så, förutsatt att man kör med samma kam då!?
Vad är det för mening med att köra dubbla fjädrar istället för en som har samma hårdhet som de två har tillsammans?
Har det nått att göra med vad som händer när de trycks ned?
En fråga till.....
En annan butik har Schrick enkelfjädrar (270Newton) för 1032kr, och Schrick dubbelfjädrar (330Newton) för 2280kr. Är de mycket sämre än PPFs eller vad skiljer?
Gissar att Bräckis har svaret på denna fråga
Last edited by Nisse977 on 01 Feb 2008, 16:04, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Bra, för man vill ju vara så snäll man kan mot vippor och kam, men utan att få ventilflyt.....
Vet du vad det är för skillad mellan PPF enkelfjäder och Schrick?
Sen undrar man hur bra det är att varva originalgrejerna så mycket som 8000rpm.... Är inte varvet större bov till motorras än laddtryck? Jag är en sån typ som älskar att varva, men man vill att det ska hålla också
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977 wrote:Sen undrar man hur bra det är att varva originalgrejerna så mycket som 8000rpm.... Är inte varvet större bov till motorras än laddtryck? Jag är en sån typ som älskar att varva, men man vill att det ska hålla också
Krafterna ökar ju inte linjärt med hastigheten utan i kvadrat, så det är bättre att skruva på laddet i första hand, 8000rpm sliter väldigt mycket mer än 7000rpm.
7000 rpm är lite mer än max vad jag tycker man kan köra med original éns på en sugis.
Får du ventilflyt så går vippan av mer eller mindre direkt.
hoho.. undra om ja hade de problemet i sommras
jag har knäckt vippor på org 325 men med ppf fjädrar har jag varvat både 7500 och 8000 ibland med mellan 2 o 2.4 kg i ladd o inte knäckt en enda vippa! begagnade dessutom från 79
När jag köpte min bil så var en vippa knäckt, därav fick jag bilen 7000kr billigare Sen köpte jag en vippa för 174kr på BMW och såg glad ut.
Jag misstänker att den tidigare ägaren gillade att stå och burna/varva, för hardyskivan var helt söndertrasad fast han bara ägt bilen en månad. Ägaren innan honom var den som byggt om bilen när det gäller chassi och motor osv, enligt honom var det inget fel på hardyn när han sålde bilen.
Nä det låter som man får inhandla era fina fjädrar Sen är frågan bara om man ska nöja sig med bara den enkla med 38kg tryck, eller köra med innefjädern monterad och få 45kg?
Och vad gör det med CrMo reitainers??
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Jag läste i ett annat forum att det kan vara mindre tryck på fjädern när den är helt nedtryckt om man har EN hård enkelfjäder mot att köra med de original DUBBEL fjädrar. Men att sätestrycket när fjädern inte är ihoptryckt ändå är högre med enkelfjädern....
Dessa fjädrar skulle heta "Bee Hive" och testas här med vassare kam som öppnar 11,75mm mot en helt original uppsättning med dubbelfjädrar och originalkam.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen