Hårdare ventilfjädrar, hjälper till att hålla trycket uppe!?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bäckis wrote:Med bara enkel så ger de 38kg(om jag minns rätt) och mec inner så är det 45. Med specila inner så är det 55.
Jag har inte haft isär toppen än, så jag vet inte hur det ser ut, men du menar att:
Original 28kg (och det är väl dubbla original?)
Med er enkla fjäder 38kg
Med original inner 45kg
Med special inner 55kg

Är det Schrick fjädrar ni säljer i 1600kr kittet eller är det något annat märke?
Last edited by Nisse977 on 01 Feb 2008, 15:30, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Nisse977 wrote:Original 28kg (och det är väl dubbla original?)
Med mec inner 45kg (jag vet inte vad mec är)

Ja det är dubbla original, så 28 är nog med båda.
Bäckis slant nog bara på tangenterna, mec = med
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jaha ok.

Kanske är lika bra att köra på enkla ytterfjädrar bara. Borde bli "lagom" mycket bättre med tanke på tryckskillnaden. 28 mot 38kg, typ 25% styvare = kan varva 25% mer? 6500rpm + 25% = 8125rpm :roll: :wink:

Kan man räkna så, förutsatt att man kör med samma kam då!?

Vad är det för mening med att köra dubbla fjädrar istället för en som har samma hårdhet som de två har tillsammans?
Har det nått att göra med vad som händer när de trycks ned?

En fråga till.....
En annan butik har Schrick enkelfjädrar (270Newton) för 1032kr, och Schrick dubbelfjädrar (330Newton) för 2280kr. Är de mycket sämre än PPFs eller vad skiljer?

Gissar att Bräckis har svaret på denna fråga ;)
Last edited by Nisse977 on 01 Feb 2008, 16:04, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Japp 8000 kan man säga är max med PPFs enkelfjäder, kolla förra sidan ;)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bra, för man vill ju vara så snäll man kan mot vippor och kam, men utan att få ventilflyt.....

Vet du vad det är för skillad mellan PPF enkelfjäder och Schrick?

Sen undrar man hur bra det är att varva originalgrejerna så mycket som 8000rpm.... Är inte varvet större bov till motorras än laddtryck? Jag är en sån typ som älskar att varva, men man vill att det ska hålla också :lol:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Nisse977 wrote:Sen undrar man hur bra det är att varva originalgrejerna så mycket som 8000rpm.... Är inte varvet större bov till motorras än laddtryck? Jag är en sån typ som älskar att varva, men man vill att det ska hålla också :lol:
Krafterna ökar ju inte linjärt med hastigheten utan i kvadrat, så det är bättre att skruva på laddet i första hand, 8000rpm sliter väldigt mycket mer än 7000rpm.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Schrick har mig veterligen bara fjädrar som klarar 11mm lyft.

Vi kör inte med dem men det är inga fel på dem. Våra ytter med original inner blir billigare och minst lika bra.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Aha, men jag kanske ska nöja mig med att bara sätta dit era enkla fjädrar, om jag ändå inte ska varva mer än 7000rpm.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
struten
Posts: 320
Joined: 28 Mar 2006, 18:23
Location: avesta

Post by struten »

Nisse977 wrote:Aha, men jag kanske ska nöja mig med att bara sätta dit era enkla fjädrar, om jag ändå inte ska varva mer än 7000rpm.
m20 SKA varvas över 8000rpm
allt går för sakta
User avatar
struten
Posts: 320
Joined: 28 Mar 2006, 18:23
Location: avesta

Post by struten »

Karel021 wrote:
Bäckis wrote:Original har 28kg inspänning.

7000 rpm är lite mer än max vad jag tycker man kan köra med original éns på en sugis.

Får du ventilflyt så går vippan av mer eller mindre direkt.

hoho.. undra om ja hade de problemet i sommras :D
jag har knäckt vippor på org 325 men med ppf fjädrar har jag varvat både 7500 och 8000 ibland med mellan 2 o 2.4 kg i ladd o inte knäckt en enda vippa! begagnade dessutom från 79
allt går för sakta
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

När jag köpte min bil så var en vippa knäckt, därav fick jag bilen 7000kr billigare :D Sen köpte jag en vippa för 174kr på BMW och såg glad ut.

Jag misstänker att den tidigare ägaren gillade att stå och burna/varva, för hardyskivan var helt söndertrasad fast han bara ägt bilen en månad. Ägaren innan honom var den som byggt om bilen när det gäller chassi och motor osv, enligt honom var det inget fel på hardyn när han sålde bilen.

Nä det låter som man får inhandla era fina fjädrar :) Sen är frågan bara om man ska nöja sig med bara den enkla med 38kg tryck, eller köra med innefjädern monterad och få 45kg?
Och vad gör det med CrMo reitainers??
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Original retainers spricker.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bäckis wrote:Original retainers spricker.
När man har högre inspänning än 38kg? Eller beror det på varvet när dom spricker?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Det här var intressant!! :shock:

Jag läste i ett annat forum att det kan vara mindre tryck på fjädern när den är helt nedtryckt om man har EN hård enkelfjäder mot att köra med de original DUBBEL fjädrar. Men att sätestrycket när fjädern inte är ihoptryckt ändå är högre med enkelfjädern....

Dessa fjädrar skulle heta "Bee Hive" och testas här med vassare kam som öppnar 11,75mm mot en helt original uppsättning med dubbelfjädrar och originalkam.

Image
Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Koniska fjädrar.
3430cc sugis
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bäckis wrote:Original retainers spricker.
Vid vilket inspänningstryck eller varv spricker dom?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

interessant fråga :) (retainers)

Har Schrick dubbla fjädrar i dag, men blir kald om fötterna just nu.... :?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Post Reply