Hårdare ventilfjädrar, hjälper till att hålla trycket uppe!?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Hårdare ventilfjädrar, hjälper till att hålla trycket uppe!?

Post by Nisse977 »

Hej!

Jag undrar om det är någon mening att köra med hårdare ventilfjädrar om man inte varvar mer än 7000rpm och ska ladda på runt 1,2 bar.

Det är ju så att hårdare ventilfjädrar hjälper till när man vill varva mycket, men min fråga handlar lite om de gör någon skillnad för laddtrycket på höga varv. För laddtrycket måste ju motverka insugsventilerna när de ska stänga.
Så... är det något helt försumbart eller hjälper det med hårdare fjädrar?

Jag kör med Dr Schrick 284 graders kam.

:roll:
____________________________
Frågar man inte så vet man inte :?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hårdare ventilfjädrar, hjälper till att hålla trycket up

Post by pelko »

Nisse977 wrote:Hej!

Jag undrar om det är någon mening att köra med hårdare ventilfjädrar om man inte varvar mer än 7000rpm och ska ladda på runt 1,2 bar.

Det är ju så att hårdare ventilfjädrar hjälper till när man vill varva mycket, men min fråga handlar lite om de gör någon skillnad för laddtrycket på höga varv. För laddtrycket måste ju motverka insugsventilerna när de ska stänga.
Så... är det något helt försumbart eller hjälper det med hårdare fjädrar?

Jag kör med Dr Schrick 284 graders kam.

:roll:
Hårdare fjädrar hindrar ju mot "ventilsläpp" vid högre varval och belastningen som påverkar ventilfjädrarna mest måste ju vara vid kompressionstakten, man säger la att trycket komprimeras med ett tryck på runt 8-15(?) bar. Det trycket som sker vid kompressionen har jag mycket svårt att tro att det är såpass högt att det skulle påverka ventilernas stängning.

Sedan så beror det ju lite på kamtider osv men jag som har noll kunskap i det här, har svårt att tro att insugsventilerna är öppna då kolven har vänt i ND och är påväg mot att komprimera blandningen. Alltså borde ju ventilerna redan vara stängda då blandningen komprimeras.

Någon får gärna rätta det jag skriver. Vart väldigt luddigt förklarat och jag vet att jag tog med lite som du nämnde men det ... blev så :D

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Tackar för inlägget Pelko!

Kan någon helt enkelt berätta för oss om det är nån mening med hårdare ventilfjädrar på en M20 som inte varvar mer än 7000rpm?

Laddtrycket borde teoretiskt som sagt försvåra stängningen av insugsventilerna, men är det sån liten skillnad så det inte märks vid, låt oss säga 1 bar? Uppstår problem vid 2 bar?

:?: :?: :?: :?: :?:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Nisse977 wrote:Tackar för inlägget Pelko!

Kan någon helt enkelt berätta för oss om det är nån mening med hårdare ventilfjädrar på en M20 som inte varvar mer än 7000rpm?

Laddtrycket borde teoretiskt som sagt försvåra stängningen av insugsventilerna, men är det sån liten skillnad så det inte märks vid, låt oss säga 1 bar? Uppstår problem vid 2 bar?

:?: :?: :?: :?: :?:
Du har ju samma laddtryck i cylindern (give or take) som du har i insuget. Alltså är tryckskillnaden (gällande laddtrycket) obefintlig och därmed även kraften. Laddtrycket har ju till o med större area att verka på inifrån cylindern än utifrån insuget, du har ju ventilskaft på 7-8mm nånting där laddtrycket inte kan få någon kraft ner mot cylindern att uppstå...
M-man
Posts: 37
Joined: 18 Jan 2006, 22:00
Location: Sundsvall/Mo I Rana

Post by M-man »

Har du tillräckligt högt laddtryck så kommer väl insugsventilerna att tryckas upp av trycket i insugskanalen, asså du kan inte ladda hur mycket som helst utan att byta fjädrar.
Cosworth 4.1 - 24v BOB. Nu med liten turbo.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ja det har ni ju helt rätt i fan! :oops:

Bra men då vet jag i alla fall :!: :idea:

:roll:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

M-man wrote:Har du tillräckligt högt laddtryck så kommer väl insugsventilerna att tryckas upp av trycket i insugskanalen, asså du kan inte ladda hur mycket som helst utan att byta fjädrar.
2 bars tryckskillnad mellan insug och förbränningsrum innebär ca 28 kg i tryck. Vad är inspänninsgtrycket org? 40 kg?
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

fulingbusen wrote:
M-man wrote:Har du tillräckligt högt laddtryck så kommer väl insugsventilerna att tryckas upp av trycket i insugskanalen, asså du kan inte ladda hur mycket som helst utan att byta fjädrar.
2 bars tryckskillnad mellan insug och förbränningsrum innebär ca 28 kg i tryck. Vad är inspänninsgtrycket org? 40 kg?
Ja är det så, lär man inte behöva några styvare fjädrar....

De fjädrar jag i så fall hade tänkt sätta dit var PPF´s 1600kr kit med nya ytterfjädrar. Men om det är meningslöst när man varvar max 7000rpm så får det bli original. Det sliter väl mindre på kam och vippor.

:)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Hittade den här filmsnutten på youtube om hur för mjuka ventilfjädrar fungerar på höga var = inte bra

http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM ... re=related
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Original har 28kg inspänning.

7000 rpm är lite mer än max vad jag tycker man kan köra med original éns på en sugis.

Får du ventilflyt så går vippan av mer eller mindre direkt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bör man köra dubbelfjäder om man ska varva 8000? Har ju hårda enkelfjädrar nu och CrMo retainers.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

8000 är precis vad man kan köra med våra enkel. Du har väl Z45 då kan du använda original innerfjäder utan att det bottnar och då är det hur lugnt som helst.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Okej så vad är det ni säger här. Varva 7000rpm är inte ok med original ventilfjäder utan du rekommenderar att köpa ert ytterfjäderkit som jag snackade om längre upp.

Vad gör det med de där CrMo retainer? Det är om man ska varva mer, för dom är lättare eller vad fyller de för funktion?

Vad är det för inspänning med dessa 1600kr ytterfjädrar om 28kg var på det som är original?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bäckis wrote:8000 är precis vad man kan köra med våra enkel. Du har väl Z45 då kan du använda original innerfjäder utan att det bottnar och då är det hur lugnt som helst.
Yes jag har Z45, passar original innerfjäder till CrMo retainersen? Hmm testade nog inte ens det haha klant :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Bäckis wrote:Original har 28kg inspänning.

7000 rpm är lite mer än max vad jag tycker man kan köra med original éns på en sugis.

Får du ventilflyt så går vippan av mer eller mindre direkt.

hoho.. undra om ja hade de problemet i sommras :D
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Bäckis wrote:Original har 28kg inspänning.

7000 rpm är lite mer än max vad jag tycker man kan köra med original éns på en sugis.

Får du ventilflyt så går vippan av mer eller mindre direkt.
Vad är det för inspänninsgtryck på era hårdare ventiler? (endast nyfiken)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Med bara enkel så ger de 38kg(om jag minns rätt) och mec inner så är det 45. Med specila inner så är det 55.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply