Jag undrar om det är någon mening att köra med hårdare ventilfjädrar om man inte varvar mer än 7000rpm och ska ladda på runt 1,2 bar.
Det är ju så att hårdare ventilfjädrar hjälper till när man vill varva mycket, men min fråga handlar lite om de gör någon skillnad för laddtrycket på höga varv. För laddtrycket måste ju motverka insugsventilerna när de ska stänga.
Så... är det något helt försumbart eller hjälper det med hårdare fjädrar?
Jag kör med Dr Schrick 284 graders kam.
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Jag undrar om det är någon mening att köra med hårdare ventilfjädrar om man inte varvar mer än 7000rpm och ska ladda på runt 1,2 bar.
Det är ju så att hårdare ventilfjädrar hjälper till när man vill varva mycket, men min fråga handlar lite om de gör någon skillnad för laddtrycket på höga varv. För laddtrycket måste ju motverka insugsventilerna när de ska stänga.
Så... är det något helt försumbart eller hjälper det med hårdare fjädrar?
Jag kör med Dr Schrick 284 graders kam.
Hårdare fjädrar hindrar ju mot "ventilsläpp" vid högre varval och belastningen som påverkar ventilfjädrarna mest måste ju vara vid kompressionstakten, man säger la att trycket komprimeras med ett tryck på runt 8-15(?) bar. Det trycket som sker vid kompressionen har jag mycket svårt att tro att det är såpass högt att det skulle påverka ventilernas stängning.
Sedan så beror det ju lite på kamtider osv men jag som har noll kunskap i det här, har svårt att tro att insugsventilerna är öppna då kolven har vänt i ND och är påväg mot att komprimera blandningen. Alltså borde ju ventilerna redan vara stängda då blandningen komprimeras.
Någon får gärna rätta det jag skriver. Vart väldigt luddigt förklarat och jag vet att jag tog med lite som du nämnde men det ... blev så
Kan någon helt enkelt berätta för oss om det är nån mening med hårdare ventilfjädrar på en M20 som inte varvar mer än 7000rpm?
Laddtrycket borde teoretiskt som sagt försvåra stängningen av insugsventilerna, men är det sån liten skillnad så det inte märks vid, låt oss säga 1 bar? Uppstår problem vid 2 bar?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Kan någon helt enkelt berätta för oss om det är nån mening med hårdare ventilfjädrar på en M20 som inte varvar mer än 7000rpm?
Laddtrycket borde teoretiskt som sagt försvåra stängningen av insugsventilerna, men är det sån liten skillnad så det inte märks vid, låt oss säga 1 bar? Uppstår problem vid 2 bar?
Du har ju samma laddtryck i cylindern (give or take) som du har i insuget. Alltså är tryckskillnaden (gällande laddtrycket) obefintlig och därmed även kraften. Laddtrycket har ju till o med större area att verka på inifrån cylindern än utifrån insuget, du har ju ventilskaft på 7-8mm nånting där laddtrycket inte kan få någon kraft ner mot cylindern att uppstå...
Har du tillräckligt högt laddtryck så kommer väl insugsventilerna att tryckas upp av trycket i insugskanalen, asså du kan inte ladda hur mycket som helst utan att byta fjädrar.
M-man wrote:Har du tillräckligt högt laddtryck så kommer väl insugsventilerna att tryckas upp av trycket i insugskanalen, asså du kan inte ladda hur mycket som helst utan att byta fjädrar.
2 bars tryckskillnad mellan insug och förbränningsrum innebär ca 28 kg i tryck. Vad är inspänninsgtrycket org? 40 kg?
M-man wrote:Har du tillräckligt högt laddtryck så kommer väl insugsventilerna att tryckas upp av trycket i insugskanalen, asså du kan inte ladda hur mycket som helst utan att byta fjädrar.
2 bars tryckskillnad mellan insug och förbränningsrum innebär ca 28 kg i tryck. Vad är inspänninsgtrycket org? 40 kg?
Ja är det så, lär man inte behöva några styvare fjädrar....
De fjädrar jag i så fall hade tänkt sätta dit var PPF´s 1600kr kit med nya ytterfjädrar. Men om det är meningslöst när man varvar max 7000rpm så får det bli original. Det sliter väl mindre på kam och vippor.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
8000 är precis vad man kan köra med våra enkel. Du har väl Z45 då kan du använda original innerfjäder utan att det bottnar och då är det hur lugnt som helst.
Okej så vad är det ni säger här. Varva 7000rpm är inte ok med original ventilfjäder utan du rekommenderar att köpa ert ytterfjäderkit som jag snackade om längre upp.
Vad gör det med de där CrMo retainer? Det är om man ska varva mer, för dom är lättare eller vad fyller de för funktion?
Vad är det för inspänning med dessa 1600kr ytterfjädrar om 28kg var på det som är original?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Bäckis wrote:8000 är precis vad man kan köra med våra enkel. Du har väl Z45 då kan du använda original innerfjäder utan att det bottnar och då är det hur lugnt som helst.
Yes jag har Z45, passar original innerfjäder till CrMo retainersen? Hmm testade nog inte ens det haha klant
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.