stabilare bakvagn på e30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Nisse977

Post by Nisse977 »

Snekast wrote: haha, ja visst kan man kalla det tur, Igår fick den smaka på rejält med pisk igen. Sjuka är ju att jag ritat sönder minst 4 par däck med dom axlarna och agadiffen, och då har det mest varit starter!. tidigare ägare har heller tydligen inte bytt. Den har gått 18k (1.3k med turbo)

försökte också blåsa toppen som alla pratar om.. Men det går tamejfan inte. Laddar 1.6 nu på 5an med helt orginal motor i övrigt :twisted: . Visst, sprakar och smäller lite när det börjar närma sig varmstopp på sistnämda växel. men vafan. igår gick den lite risigt på högre laddtryck, tänkte yes äntligen har maskinen gjort sitt så jag kan börja bygga nytt! Men icke då, det var dåligt med olja, sisådär så det inte ens syndes på stickan. Ärsh tänkte jag och gled upp till macken och fyllde på. Funkar klockrent nu!

Tur eller mysterie? jag blir tokig ;)
Kör du 1,6 bar på en 320i med omodifierad topp och originalpackning osv???
Trodde inte det var möjligt med mer än 0,8-1,0 bar innan packningen börjar ge sig av...
:shock: 8)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
birro

Post by birro »

Bror ju på hur stor turbo man har.. Första dagen jag körde min utan att kompsänka så hade vi ingen ladd-mätare. Sköt på rätt bra.. visade sig att vi hade ca 1.4-1.6bar. Sköt aldrig packning men det beror väl på att turbon inte var den största och max orkade ge luft åt 300~ hk?
Henke_mellerud

Post by Henke_mellerud »

Orkar orginal pumpen ge sås till så mkt! ??
Snekast

Post by Snekast »

birro wrote:Bror ju på hur stor turbo man har.. Första dagen jag körde min utan att kompsänka så hade vi ingen ladd-mätare. Sköt på rätt bra.. visade sig att vi hade ca 1.4-1.6bar. Sköt aldrig packning men det beror väl på att turbon inte var den största och max orkade ge luft åt 300~ hk?
Precis, men någon borde endå ge sig så som man kör, motronicen också helt orginal.
Racemus

Post by Racemus »

Snekast wrote:
Racemus wrote:Nån som kan tippa på hur agadiff med 275 breda gat-mackor funkar? kan man köra sönder prylarna genom att bara åka snällt och tugga asfalten i varje korsning/sväng eller är det moset i maskinen som dödar? min plånbok säger nej till stora dyra diffar, axlar och knutar...
tror bestämt det är bättre att trycka på med aga, menar ifall du kryper med fästet du skulle få med dom däcken skulle du förmodligen knäcka knutarna direkt, ifall det inte går att snurra upp drivaxlarna typ 5 varv haha. Förmodligebn skulle däckena släppa endå eller bilen gå rakt fram.
Prova? :)
Äsch, då får jag väl köra på det säkra alternativet och trycka på fullt i varje korsning... :D
MVH Rasmus Larsson

BMW 320i -88
Post Reply