stabilare bakvagn på e30
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
stabilare bakvagn på e30
hej! har i nuläget en e30 320 91 med en 325 motor. har äntligen hittat mig ett garage så nu ska mitt turbobygge börja. jag undrar lite vad man kan byta till för att få stabilare och mer hållbara prylar.
I dagsläget har jag 320 bakvagn med trumbromsar så den ska ju så klart bytas ut. Har 320 växellåda. Ja ni förstår allt annat e 320 förutom motor.
jag ska börja med lågt ladd så kommer väl landa runt en 300hk men man kommer ju förmodligen som alla andra spåra ur efter ett tag så vad tycker ni man ska köra på? jag kommer aldrig att klämma ut några 1000hk men tanken är väl att nån gång landa vid 500hk ungefär.
Vad tycker ni jag ska byta ut till? Har förstått att en del kör på z3m bakvagn men det r ju 5bult. Vilken växellåda är att föredra? Jag kan komma över en zf från en 328 för 1500, är det att föredra?
Ja ni förstår nog var jag försöker komma. kan ni inte ge mig lite bra tips på vad för slags drivlina jag ska köra osv? Behöver ingen större hjälp med motorn. Den har jag rätt så bra koll på känns de som.
MVH Erik
I dagsläget har jag 320 bakvagn med trumbromsar så den ska ju så klart bytas ut. Har 320 växellåda. Ja ni förstår allt annat e 320 förutom motor.
jag ska börja med lågt ladd så kommer väl landa runt en 300hk men man kommer ju förmodligen som alla andra spåra ur efter ett tag så vad tycker ni man ska köra på? jag kommer aldrig att klämma ut några 1000hk men tanken är väl att nån gång landa vid 500hk ungefär.
Vad tycker ni jag ska byta ut till? Har förstått att en del kör på z3m bakvagn men det r ju 5bult. Vilken växellåda är att föredra? Jag kan komma över en zf från en 328 för 1500, är det att föredra?
Ja ni förstår nog var jag försöker komma. kan ni inte ge mig lite bra tips på vad för slags drivlina jag ska köra osv? Behöver ingen större hjälp med motorn. Den har jag rätt så bra koll på känns de som.
MVH Erik
Ja vill du vara "säker" så är det ju PPF's recept på skottsäker bakvagn till E30 samt en ZF låda från E36 M3 eller från TDS'en.
325 getrag, stora 325 lamell diffen samt 325 drivaxlar håller ärligt talat rätt bra om knutarna är i bra skick samt att diffen har rätt spel och inte glappar.
Dock så brukar 325 knutarna samt axlarna gå då och då, men för 500hk borde man klara sig rätt bra med dom prylarna.
Kan ta ett exempel:
Min E30:
Svetsad diff, 320 knutar och axlar. Körde aldrig av en ända drivaxel med M&H drag däcken på, funkade för en 11.00 sec repa och en 60-fot på 1.7 sec.
flp's E30:
Funkat klockrent och aldrig igentigen tuggat knutar vare sig på gatdäck eller på lågprofil. (lågprofil då dog alla mina knutar, däcken spelar rätt stor roll in här också)
Men sedan nu på Höst tävlingen i Piteå körde vi av 325 axlar samt knutar och även mina 320 axlar som besvisligen sist dom kördes orkade med rätt mycket.
Jag tror det har att göra med att diffen började bli lite ledsen och hade rätt stora spel, vet inte om Micke forskade mer i det han har idag stabilare bakvagn
Men jag tror Skottsäker bakvagn samt ZF som jag nämner ovan är the way to go om man vill vara säker.
Mvh
325 getrag, stora 325 lamell diffen samt 325 drivaxlar håller ärligt talat rätt bra om knutarna är i bra skick samt att diffen har rätt spel och inte glappar.
Dock så brukar 325 knutarna samt axlarna gå då och då, men för 500hk borde man klara sig rätt bra med dom prylarna.
Kan ta ett exempel:
Min E30:
Svetsad diff, 320 knutar och axlar. Körde aldrig av en ända drivaxel med M&H drag däcken på, funkade för en 11.00 sec repa och en 60-fot på 1.7 sec.
flp's E30:
Funkat klockrent och aldrig igentigen tuggat knutar vare sig på gatdäck eller på lågprofil. (lågprofil då dog alla mina knutar, däcken spelar rätt stor roll in här också)
Men sedan nu på Höst tävlingen i Piteå körde vi av 325 axlar samt knutar och även mina 320 axlar som besvisligen sist dom kördes orkade med rätt mycket.
Jag tror det har att göra med att diffen började bli lite ledsen och hade rätt stora spel, vet inte om Micke forskade mer i det han har idag stabilare bakvagn

Men jag tror Skottsäker bakvagn samt ZF som jag nämner ovan är the way to go om man vill vara säker.
Mvh
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Det är som peppe säger men diffen är största boven , marcus som ja köpte bilen av körde inte av någon axel han körde m3e30 klump. lamelldiff alltså.
flp har kört länge men när diffen blev slut och skicka ogämnkraft blev det inge bra.
sviktstål är också ett alternativ så dom flexar lite
flp har kört länge men när diffen blev slut och skicka ogämnkraft blev det inge bra.
sviktstål är också ett alternativ så dom flexar lite
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Får flika in här, org 320 e30 bakvagn bör alltså hålla för en sommars våldande med runt 300hk? Lär la äta några axlar om man kör AGA dock.
mvh Mathias
mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Kör du aga så blir dom arg när du svängen osv , du får åka på ställ överallt så håller dom lite längre;)
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Det farliga för 320 axlarna skulle jag vilja påstå är däck vibbrationer / däck studs.pelko wrote:Får flika in här, org 320 e30 bakvagn bör alltså hålla för en sommars våldande med runt 300hk? Lär la äta några axlar om man kör AGA dock.
mvh Mathias
Då kan man i princip köra sönder vad som helst. Men att tro att det kommer hålla för en sommar med våld är att vara lite naiv skulle jag vilja påstå.
320 knutarna är riktigt spea, så om man vill slippa byta drivaxlar ofta rek. jag 325 knutar och axlar. lilla lamelldiffen kan jag passa på och varna för, den går sönder innan du hinner få laddtryck. Finns bild bevis

Sitter 320 bakvagn på våran bus / is bil, den lär ju ska hårdtestas innan något byts då allt är budget, planen är 300whp och om några veckor antar jag det är mappning på gång. Planen är 320 diff agad med axlar så länge det håller, sedan får vi väll hitt på någe annat.
320 bakvagn känns som veckans lotteri om jag ska vara ärlig.. hehe
Mvh
Tack för svaret Peppe.
Om jag förstår det hela rätt så passar 325 axlar bölt på i 320 diff och bakvagn?
Vi får se hur länge det håller!
mvh Mathias
Om jag förstår det hela rätt så passar 325 axlar bölt på i 320 diff och bakvagn?
Vi får se hur länge det håller!

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Vad jag vet så har 325-axlarna lika stor knut i båda ändar, medan 320-axlarna har mindre knut ute vid hjulet.Porris wrote:hur ser man skildnad på 320 och 325 axlarna. vet att jag såg det nåton stans men kommer inte ihåg hur.
Sen har 325-axlarna en "knöl" eller "ribba" på mitten av axeln.


Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
tack för alla svar. Är det samma ZF i e36 m3 som e36 328?
Tanken med bilen är väl att jag ska försöka få den som ombyggt fordon i slutändan. Då ska man ju byta hela drivlinan så de bör få hålla för 250hk i besiktningsmannens ögon. Tänkte skaffa mig bromspapper vid 250hk så man kan visa upp de.
Ska kolla närmre på skottsäker bakvagn.
Tack n en gång för svar.
MVH Erik
Tanken med bilen är väl att jag ska försöka få den som ombyggt fordon i slutändan. Då ska man ju byta hela drivlinan så de bör få hålla för 250hk i besiktningsmannens ögon. Tänkte skaffa mig bromspapper vid 250hk så man kan visa upp de.
Ska kolla närmre på skottsäker bakvagn.
Tack n en gång för svar.
MVH Erik
förmodligen så pajjade 325axlarna för att diffen skicka drivningen på ett hjul osv. men jag körde tex sönder en 320 axel me svetsad diff då jag värmde däcken innan jag skulle starta. mitt i sliren så sa de bara klick. inga studs eller liknande då heller. körde nog kring 100fungerande mil efter alla drivaxelhaverier med svetsad 325diff och 325axlar. dock bara gata. nu sitter iaf m535bakvagn på bilen och det blir sviktstål. blev less då det gick 7axlar i somras.
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Kör du M20 så passar en TDS ZF låda bättre pga lutning osv 
Jag kör M3 E30 diff och resten i bakvagnen original 325 -88, och det har funkat kalas! Körde med ~300 mil förra året (vart klar med bilen i slutet av augusti eller nåt)
Har kört med lågprofil + vinterdäck och enbart på gata så det är väl rätt skonsamt, dock har det studsat en del
Får se hur det funkar nästa sommar med ET-streets på gatan

Jag kör M3 E30 diff och resten i bakvagnen original 325 -88, och det har funkat kalas! Körde med ~300 mil förra året (vart klar med bilen i slutet av augusti eller nåt)
Har kört med lågprofil + vinterdäck och enbart på gata så det är väl rätt skonsamt, dock har det studsat en del

Får se hur det funkar nästa sommar med ET-streets på gatan

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nån som kan tippa på hur agadiff med 275 breda gat-mackor funkar? kan man köra sönder prylarna genom att bara åka snällt och tugga asfalten i varje korsning/sväng eller är det moset i maskinen som dödar? min plånbok säger nej till stora dyra diffar, axlar och knutar...
MVH Rasmus Larsson
BMW 320i -88
BMW 320i -88
peppe wrote:TUUUUUUUUUUUUUUUUUR.Snekast wrote:Hela bakvagnen på min 320i är orginal förutom bussningar och agadiff ala 320. Har hållt med 0.5bar och rejält med svinköra hela sommaren + 1 bar nu på senare tid massor med däckstuds, förvånadsvärt hållbart för min del, blir nästan besviken på att det inte rasar!
haha, ja visst kan man kalla det tur, Igår fick den smaka på rejält med pisk igen. Sjuka är ju att jag ritat sönder minst 4 par däck med dom axlarna och agadiffen, och då har det mest varit starter!. tidigare ägare har heller tydligen inte bytt. Den har gått 18k (1.3k med turbo)
försökte också blåsa toppen som alla pratar om.. Men det går tamejfan inte. Laddar 1.6 nu på 5an med helt orginal motor i övrigt

Tur eller mysterie? jag blir tokig

tror bestämt det är bättre att trycka på med aga, menar ifall du kryper med fästet du skulle få med dom däcken skulle du förmodligen knäcka knutarna direkt, ifall det inte går att snurra upp drivaxlarna typ 5 varv haha. Förmodligebn skulle däckena släppa endå eller bilen gå rakt fram.Racemus wrote:Nån som kan tippa på hur agadiff med 275 breda gat-mackor funkar? kan man köra sönder prylarna genom att bara åka snällt och tugga asfalten i varje korsning/sväng eller är det moset i maskinen som dödar? min plånbok säger nej till stora dyra diffar, axlar och knutar...
Prova?
