Race Taunus 20m -65 CSB Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Race Taunus 20m -65 CSB Turbo
Tänkte att de heter Turbo forum, så då kan ju min bil passa in lite iaf Hoppas de intresserar någon fast de inte e en BMW
Lite fakta!
Den är byggd av Jan Håkansson från Karlskrona, och han har gjort ett hästjobb med den, den är verkligen välbyggd.
Det är från början en vanlig sedan som Janne bytte tak på till ett cupe tak. Har lite gamla bilder på det, ska bara scanna in dom så kommer dom också upp.
Janne körde med en Volvo Turbo motor, med 16 v R-sport topp, Dellorto förgasare och switzer s3 turbo. Och presterade ca 6,80 och 186 km/h på åttondelen. Med Doug Nash låda.
Chassit är ett balkchassi. Som jag har kompleterat, och de är nu besiktigat ner till 7.50
Bakvagnen är hemmbyggd 4-link med koni coilovers. Bakaxlen är en Chrysler 8 3/4, med Pro Gear 4.86:1 utväxling, Strange spole, och Mark Williams drivaxlar.
Framvagnen är förståss också hembyggd med kortade om byggda 240 fjäderben, med golf stötdämpare och kadett c fjädrar.
Det sitter Weld Racing Draglite hjul både fram och bak.
Bilder från när jag hämtade den.
Hemma, då var man glad kan man säga
Gamla bilder in action
Jag ska alltså köra med min motor som jag har sammlat delar till ett tag nu. Det är en Cheva Smallblock som jag ska köra med turbo.
Blocket är Ett Bowtie block, med Steel Billet överfall, nållagrad kam. betong fyllt, sleevs till lyftarna mm. Jag kommer hamna på runt 380 cui, med slag på 3.48" och 4.155" borr.
Nållagerna till kammen
Vev axeln är en Eagel Ultra Light 4340 smidd axel. Stakarna är Eagle 6" h-profils stakar. Kolvar är SRP kolvar.
Veven
Kolv o stake
Topparna är Pro Comp alu toppar, med rostfria vetlier, 2,02 in och 1.6 ut, som förmodligen ska få sig en duvning av Erland Cox. Vipporna är också ProComp Billet vippor.
En topp o en Vippa.
Topp
Aeromotive BTR, Kommer åka med en A1000 pump, får se hur de räcker anners får jag köpa en till.
Bränslepump
Har även införskaffat mig lite nya spridare Bosch 1600cc.
Kam drivningen
Snurran en BW S476
ICn som ska få lite gavlar snart.
Oljepumps drivning, då jag inte ska köra med fördelare. Kommer ev få sig en liten ombyggnad för att agera kamtrigger, men de får framtiden utvisa.
Lite tändspolar
Autronic Sm4 med Multiplexer så att jag kan åka directfire.
Fuelrails
Ett fint litet Insug.
Race PG.
Bilder från när den flyttade in i garaget
Här står den Fin va
Hjulhus.
Det har hänt lite grejor. Köpte bilen förra våren så detta är en sammanfattning.
Kommer lite mer bilder på vad som gjorts med bilen strax.
[/img]
Lite fakta!
Den är byggd av Jan Håkansson från Karlskrona, och han har gjort ett hästjobb med den, den är verkligen välbyggd.
Det är från början en vanlig sedan som Janne bytte tak på till ett cupe tak. Har lite gamla bilder på det, ska bara scanna in dom så kommer dom också upp.
Janne körde med en Volvo Turbo motor, med 16 v R-sport topp, Dellorto förgasare och switzer s3 turbo. Och presterade ca 6,80 och 186 km/h på åttondelen. Med Doug Nash låda.
Chassit är ett balkchassi. Som jag har kompleterat, och de är nu besiktigat ner till 7.50
Bakvagnen är hemmbyggd 4-link med koni coilovers. Bakaxlen är en Chrysler 8 3/4, med Pro Gear 4.86:1 utväxling, Strange spole, och Mark Williams drivaxlar.
Framvagnen är förståss också hembyggd med kortade om byggda 240 fjäderben, med golf stötdämpare och kadett c fjädrar.
Det sitter Weld Racing Draglite hjul både fram och bak.
Bilder från när jag hämtade den.
Hemma, då var man glad kan man säga
Gamla bilder in action
Jag ska alltså köra med min motor som jag har sammlat delar till ett tag nu. Det är en Cheva Smallblock som jag ska köra med turbo.
Blocket är Ett Bowtie block, med Steel Billet överfall, nållagrad kam. betong fyllt, sleevs till lyftarna mm. Jag kommer hamna på runt 380 cui, med slag på 3.48" och 4.155" borr.
Nållagerna till kammen
Vev axeln är en Eagel Ultra Light 4340 smidd axel. Stakarna är Eagle 6" h-profils stakar. Kolvar är SRP kolvar.
Veven
Kolv o stake
Topparna är Pro Comp alu toppar, med rostfria vetlier, 2,02 in och 1.6 ut, som förmodligen ska få sig en duvning av Erland Cox. Vipporna är också ProComp Billet vippor.
En topp o en Vippa.
Topp
Aeromotive BTR, Kommer åka med en A1000 pump, får se hur de räcker anners får jag köpa en till.
Bränslepump
Har även införskaffat mig lite nya spridare Bosch 1600cc.
Kam drivningen
Snurran en BW S476
ICn som ska få lite gavlar snart.
Oljepumps drivning, då jag inte ska köra med fördelare. Kommer ev få sig en liten ombyggnad för att agera kamtrigger, men de får framtiden utvisa.
Lite tändspolar
Autronic Sm4 med Multiplexer så att jag kan åka directfire.
Fuelrails
Ett fint litet Insug.
Race PG.
Bilder från när den flyttade in i garaget
Här står den Fin va
Hjulhus.
Det har hänt lite grejor. Köpte bilen förra våren så detta är en sammanfattning.
Kommer lite mer bilder på vad som gjorts med bilen strax.
[/img]
Last edited by klabbe.p on 07 Jun 2010, 14:23, edited 8 times in total.
MvH Klabbe
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Den är ju riktigt cool, snyggt stuk! nog för att man inte är nån ford fantast, men jag skulle då fan inte skämmas att ha den där hemma på gården! Vilken klass kommer den gå i? Snyggt jobbat
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!
Rille 0046-706569535
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!
Rille 0046-706569535
Här kommer lite bilder på vad som gjorts med bilen, lite blandad kompott i ingen speciell ordning precis.
Började med att bygga om framvagnen då jag var tvungen att flytta styrväxeln o de förde med sig lite extra jobb, sen att jag gjorde helt galet första gången med länkarmar o infästningar Men nu har jag iaf fixat till de igen.
For ut till jobbet o svarvade om spindelfästena. Blev lite kortare oxså som syns på bilden. Så att dom passar till ledlagerna.
Här är dom klara, svarvade även 2 distanshylsor, som ska ligga mellan ledlager o mutter.
Koppar till ledlagerna som ska agera spindelleder.
Ska svarva ner styrväxelns gänga till M10 Istället för M14.
Dom första Infästningarna som inte blev rätt
Sen har jag lagt lite tid i svarven igen, svarvat svetsändar.
Början till länkarmarna.
Dom nya länkarmarna är gjorda, och nya fästen dit svetsade.
Fräste början för fästena till styrväxlen.
Fräst klart mina fästen för styrväxlen, blev ganska bra iaf.
Fästena till styrväxeln i bilen.
Svavade till styrväxeln så den blev lite smidigare. Ärn 240 växel.
Började med att såga bort så mycket som möjligt av dom gamla fästena.
Och satte sen upp den i svarven
Svarvade till ett par diametrar som jag ska klämma dom nya fästena runt.
Putsade till den lite i övrigt oxå.
Grenrörs mek
Jag har fått tillverka mig en dorn att pressa rören rektangulära.
Jag började med att ta 4 bitar 20mm slipad axel och svetsade ihop dom för då fick jag fram samma omkrets som jag har på rören. Svetsade även på en bit så att jag kunde få upp de i smidigt i svarven.
Här sitter den uppe i svarven för lite koning så den skulle gå ner i rören.
Färdig svarvad.
Sen kapade jag upp lite rörbitar, och pressade dom till den fina formen.
Punktade dit rören på dom fyra små flänsarna.
Jag måste luta rören lite på mitten flänsen då dom sitter så nära varandra, så de inte får plats.
Här har jag fräst till en liten plåt bit som får agera fixtur vid helsvetsning senare.
Anledningen till dom delade flänsarna är att det enkelt ska gå att bygga det vänstra röret runt rattstången i första hand, sen blev det lite billigare också.
Här är en bild på hur det fick bli vid mitten flänsen. Hade varit en moöjlighet att få till det vettingt på något annat vis. Men kom gärna med komentarer.
Här sitter dom på flänsen som ska användas vid svetsning. Rören är inte kapade i rätt längd.
Så här ser det ut inuti rören mot flänsarna. divigerande kona eller "antireversion step" ska ju inte vara helt fel.
Nu har jag fräst och punktat upp 2 kollektorer som blev kanon tycker jag själv iaf. Är lite jobb kvar för att kunna passa ihop dom med vbands klämman, men de ska nog gå bra.
Blev lite fräsande. De e nackdelen med v8, dubbelt av allt
Efter lite gradande och putsande så ser de ut så här nu.
Blir kanon innuti också
Fick den att bli ganska rund iaf, ska banka lite till på den
Punktade dit v-bandsflänsen. Men ska kapa bort den igen och sen kapa av lite till på kollektorn så blir de kanon.
Har blivit mycket bilder på kollektorerna, här kommer 2 st till på dom "klara". Det är bara helsvetsning som återstår på dom, men de väntar jag med till jag vet att allting passar som det ska.
Tycker själv de blev skit bra
Kollektorn till snurran
Började med att göra "byxan" eller kolktorn till turbo flänsen, gjordes i 3" rör, kommer alltså gå sånna från varje grenrör fram till snurran.
båda utkapade och ihop passade efter flänsen.
Blev så här när jag var klar, har väl lite mer o önska när de gäller svetsningen, men med tanke på att de va första gången som jag seriöst svetsade i rostfritt så blev jag ganska nöjd, vet iaf va de va för fel jag gjorde.
Sen har Jag fått plåtar och flänsar till min elbow till spjället. Det tackar jag Martin Lundkvist för, även Pontus som skar ut de i waterjeten, de e förövrigt en grej jag ska köpa när jag känner att jag har 2 mille över :hihi: .
Började med att bygga om framvagnen då jag var tvungen att flytta styrväxeln o de förde med sig lite extra jobb, sen att jag gjorde helt galet första gången med länkarmar o infästningar Men nu har jag iaf fixat till de igen.
For ut till jobbet o svarvade om spindelfästena. Blev lite kortare oxså som syns på bilden. Så att dom passar till ledlagerna.
Här är dom klara, svarvade även 2 distanshylsor, som ska ligga mellan ledlager o mutter.
Koppar till ledlagerna som ska agera spindelleder.
Ska svarva ner styrväxelns gänga till M10 Istället för M14.
Dom första Infästningarna som inte blev rätt
Sen har jag lagt lite tid i svarven igen, svarvat svetsändar.
Början till länkarmarna.
Dom nya länkarmarna är gjorda, och nya fästen dit svetsade.
Fräste början för fästena till styrväxlen.
Fräst klart mina fästen för styrväxlen, blev ganska bra iaf.
Fästena till styrväxeln i bilen.
Svavade till styrväxeln så den blev lite smidigare. Ärn 240 växel.
Började med att såga bort så mycket som möjligt av dom gamla fästena.
Och satte sen upp den i svarven
Svarvade till ett par diametrar som jag ska klämma dom nya fästena runt.
Putsade till den lite i övrigt oxå.
Grenrörs mek
Jag har fått tillverka mig en dorn att pressa rören rektangulära.
Jag började med att ta 4 bitar 20mm slipad axel och svetsade ihop dom för då fick jag fram samma omkrets som jag har på rören. Svetsade även på en bit så att jag kunde få upp de i smidigt i svarven.
Här sitter den uppe i svarven för lite koning så den skulle gå ner i rören.
Färdig svarvad.
Sen kapade jag upp lite rörbitar, och pressade dom till den fina formen.
Punktade dit rören på dom fyra små flänsarna.
Jag måste luta rören lite på mitten flänsen då dom sitter så nära varandra, så de inte får plats.
Här har jag fräst till en liten plåt bit som får agera fixtur vid helsvetsning senare.
Anledningen till dom delade flänsarna är att det enkelt ska gå att bygga det vänstra röret runt rattstången i första hand, sen blev det lite billigare också.
Här är en bild på hur det fick bli vid mitten flänsen. Hade varit en moöjlighet att få till det vettingt på något annat vis. Men kom gärna med komentarer.
Här sitter dom på flänsen som ska användas vid svetsning. Rören är inte kapade i rätt längd.
Så här ser det ut inuti rören mot flänsarna. divigerande kona eller "antireversion step" ska ju inte vara helt fel.
Nu har jag fräst och punktat upp 2 kollektorer som blev kanon tycker jag själv iaf. Är lite jobb kvar för att kunna passa ihop dom med vbands klämman, men de ska nog gå bra.
Blev lite fräsande. De e nackdelen med v8, dubbelt av allt
Efter lite gradande och putsande så ser de ut så här nu.
Blir kanon innuti också
Fick den att bli ganska rund iaf, ska banka lite till på den
Punktade dit v-bandsflänsen. Men ska kapa bort den igen och sen kapa av lite till på kollektorn så blir de kanon.
Har blivit mycket bilder på kollektorerna, här kommer 2 st till på dom "klara". Det är bara helsvetsning som återstår på dom, men de väntar jag med till jag vet att allting passar som det ska.
Tycker själv de blev skit bra
Kollektorn till snurran
Började med att göra "byxan" eller kolktorn till turbo flänsen, gjordes i 3" rör, kommer alltså gå sånna från varje grenrör fram till snurran.
båda utkapade och ihop passade efter flänsen.
Blev så här när jag var klar, har väl lite mer o önska när de gäller svetsningen, men med tanke på att de va första gången som jag seriöst svetsade i rostfritt så blev jag ganska nöjd, vet iaf va de va för fel jag gjorde.
Sen har Jag fått plåtar och flänsar till min elbow till spjället. Det tackar jag Martin Lundkvist för, även Pontus som skar ut de i waterjeten, de e förövrigt en grej jag ska köpa när jag känner att jag har 2 mille över :hihi: .
MvH Klabbe
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Började med att dela min styrväxel, för att svarva till den och pressade och svetsade dit en axelbit o svarvade till den så att jag kan fräsa till en 3/4 DD passning för lederna till rattstången.
Axelbiten
Klar förutom fräsningen, jag har inte fått mina leder än.
Sen fräste jag axeln till styrväxeln så den passar mot lederna. Är ju 3/4" DD axel. Blir inte så smifigt o byta lager på den sen bara men de e ju ganska sällan de kommer hända
Fick låna en led av Emil då jag inte fått mina egna än, så såhär kommer de bli ungefär, ska korta den lite bara.
Jag fick även mina leder till rattstången som sagt, och idag så har jag svarvat o fräst DD ändar till dom så jag kan börja tillverka rattstången.
Även svarvat lagrings bussningar till rattstången. Var och hämtade 3/4" och 1 1/4" till den också.
Glasblästrade styrväxeln och fästena till den, och satte i pinjongen för att kunna få till rattstången.
Även motor plåten börjar ta form så, de kommer nog me bli klart i veckan. Hoppas jag, har mycke o göra på jobbet med.
Utskurna och bockade, och borrat bulthålen.
Här är den det punktat på chassit.
Här syns lite mer hur de ser ut. Plåten kommer att vila både uppe på balken och nere på plåt fästet.
Stolen in måttad, och dit satt. Blev ganska bra tillslut.
Är väl ungefär så långt jag är nu. Ska börja bygga min rattstång i veckan och sen kan jag börja med mina grenrör.
MvH Klabbe
Tackar för alla trevliga kommentarer. Alltid roligt, ska uppdatera efterhand som de händer lite grejor.
Nej tanken är inte att porta topparna något nämnvärt, vill bara ha alla kanaler likadana.
Bmwandreas wrote:Fin bil!!
Ett tips är att inte porta den, du måste upp i rätt högt ladd för att få ut max med den turbon. Så "för" bra flöde är inte bra. Inte ofta man lär tänka så:)
Nej tanken är inte att porta topparna något nämnvärt, vill bara ha alla kanaler likadana.
MvH Klabbe
denhär bilen är skit GRYMM (jag också har läst om den tidigare i sävarforume tror jag)
LYCKA TILL.mvh
LYCKA TILL.mvh
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
men fy fan, denna kärra är riktigt grymm!
/mvh
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
fint bygge!! du är inte så dålig med att arbeta med metall!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
- tobbe tlrecond
- Posts: 959
- Joined: 20 Dec 2005, 17:59
- Location: vagnhärad
- Contact:
Tack för alla trevliga komentarer! De ökar motivationen.
BMWAndreas: Ang portningen, så är det väl igentligen kammen som bestämmer rätt mycket var och hur mycket ladd man vill ha, och hur motorn svarar på det. Inte så mycket portningen. Men mina kanaler ska bara bli likadana då det är den gjutna ytan nu som inte är helt hundra jämn ofin.
BMWAndreas: Ang portningen, så är det väl igentligen kammen som bestämmer rätt mycket var och hur mycket ladd man vill ha, och hur motorn svarar på det. Inte så mycket portningen. Men mina kanaler ska bara bli likadana då det är den gjutna ytan nu som inte är helt hundra jämn ofin.
MvH Klabbe