Race Taunus 20m -65 CSB Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Race Taunus 20m -65 CSB Turbo

Post by klabbe.p »

Tänkte att de heter Turbo forum, så då kan ju min bil passa in lite iaf :) Hoppas de intresserar någon fast de inte e en BMW :)

Lite fakta!

Den är byggd av Jan Håkansson från Karlskrona, och han har gjort ett hästjobb med den, den är verkligen välbyggd.
Det är från början en vanlig sedan som Janne bytte tak på till ett cupe tak. Har lite gamla bilder på det, ska bara scanna in dom så kommer dom också upp.
Janne körde med en Volvo Turbo motor, med 16 v R-sport topp, Dellorto förgasare och switzer s3 turbo. Och presterade ca 6,80 och 186 km/h på åttondelen. Med Doug Nash låda.

Chassit är ett balkchassi. Som jag har kompleterat, och de är nu besiktigat ner till 7.50

Bakvagnen är hemmbyggd 4-link med koni coilovers. Bakaxlen är en Chrysler 8 3/4, med Pro Gear 4.86:1 utväxling, Strange spole, och Mark Williams drivaxlar.

Framvagnen är förståss också hembyggd med kortade om byggda 240 fjäderben, med golf stötdämpare och kadett c fjädrar.

Det sitter Weld Racing Draglite hjul både fram och bak.

Bilder från när jag hämtade den.
Image
Image
Hemma, då var man glad kan man säga :D
Image

Gamla bilder in action
Image
Image


Jag ska alltså köra med min motor som jag har sammlat delar till ett tag nu. Det är en Cheva Smallblock som jag ska köra med turbo.
Blocket är Ett Bowtie block, med Steel Billet överfall, nållagrad kam. betong fyllt, sleevs till lyftarna mm. Jag kommer hamna på runt 380 cui, med slag på 3.48" och 4.155" borr.

Image

Image
Nållagerna till kammen

Vev axeln är en Eagel Ultra Light 4340 smidd axel. Stakarna är Eagle 6" h-profils stakar. Kolvar är SRP kolvar.
Image
Veven

Image
Kolv o stake

Topparna är Pro Comp alu toppar, med rostfria vetlier, 2,02 in och 1.6 ut, som förmodligen ska få sig en duvning av Erland Cox. Vipporna är också ProComp Billet vippor.
En topp o en Vippa.
Image

Topp
Image
Image

Aeromotive BTR, Kommer åka med en A1000 pump, får se hur de räcker anners får jag köpa en till.
Image
Bränslepump
Image

Image
Har även införskaffat mig lite nya spridare Bosch 1600cc.

Kam drivningen
Image

Snurran en BW S476
Image

ICn som ska få lite gavlar snart.
Image

Image
Oljepumps drivning, då jag inte ska köra med fördelare. Kommer ev få sig en liten ombyggnad för att agera kamtrigger, men de får framtiden utvisa.

Image
Lite tändspolar

Image
Autronic Sm4 med Multiplexer så att jag kan åka directfire. :)

Image
Fuelrails

Image
Ett fint litet Insug.



Image
Race PG.

Bilder från när den flyttade in i garaget
Image
Här står den :) Fin va

Image
Hjulhus.


Det har hänt lite grejor. Köpte bilen förra våren så detta är en sammanfattning.
Kommer lite mer bilder på vad som gjorts med bilen strax.
[/img]
Last edited by klabbe.p on 07 Jun 2010, 14:23, edited 8 times in total.
MvH Klabbe
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

ser no väl dödskön ut,riktigt frän

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Ser kanon ut, har läst om bilen tidigare på Sävar och den ser som sagt ruskigt välbyggd ut! :wink:

Mvh.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Post by KKR-Rille »

Den är ju riktigt cool, snyggt stuk! nog för att man inte är nån ford fantast, men jag skulle då fan inte skämmas att ha den där hemma på gården! Vilken klass kommer den gå i? Snyggt jobbat :twisted:
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Här snålas det inte på delar :D Riktigt fint åk!
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Här kommer lite bilder på vad som gjorts med bilen, lite blandad kompott i ingen speciell ordning precis.

Började med att bygga om framvagnen då jag var tvungen att flytta styrväxeln o de förde med sig lite extra jobb, sen att jag gjorde helt galet första gången med länkarmar o infästningar :evil: Men nu har jag iaf fixat till de igen.

Image
For ut till jobbet o svarvade om spindelfästena. Blev lite kortare oxså som syns på bilden. Så att dom passar till ledlagerna.

Image
Här är dom klara, svarvade även 2 distanshylsor, som ska ligga mellan ledlager o mutter.

Image
Koppar till ledlagerna som ska agera spindelleder.

Image
Ska svarva ner styrväxelns gänga till M10 Istället för M14.

Image
Dom första Infästningarna som inte blev rätt :evil:

Image
Sen har jag lagt lite tid i svarven igen, svarvat svetsändar.

Image
Början till länkarmarna.

Image
Dom nya länkarmarna är gjorda, och nya fästen dit svetsade.

Image
Fräste början för fästena till styrväxlen.

Image
Fräst klart mina fästen för styrväxlen, blev ganska bra iaf.

Image
Fästena till styrväxeln i bilen.

Svavade till styrväxeln så den blev lite smidigare. Ärn 240 växel.

Image
Började med att såga bort så mycket som möjligt av dom gamla fästena.
Och satte sen upp den i svarven

Image
Svarvade till ett par diametrar som jag ska klämma dom nya fästena runt.

Image
Putsade till den lite i övrigt oxå.

Grenrörs mek

Image
Jag har fått tillverka mig en dorn att pressa rören rektangulära.
Jag började med att ta 4 bitar 20mm slipad axel och svetsade ihop dom för då fick jag fram samma omkrets som jag har på rören. Svetsade även på en bit så att jag kunde få upp de i smidigt i svarven.

Image
Här sitter den uppe i svarven för lite koning så den skulle gå ner i rören.

Image
Färdig svarvad.

Image
Sen kapade jag upp lite rörbitar, och pressade dom till den fina formen.
:)

Image
Punktade dit rören på dom fyra små flänsarna.
Jag måste luta rören lite på mitten flänsen då dom sitter så nära varandra, så de inte får plats.

Image
Här har jag fräst till en liten plåt bit som får agera fixtur vid helsvetsning senare.
Anledningen till dom delade flänsarna är att det enkelt ska gå att bygga det vänstra röret runt rattstången i första hand, sen blev det lite billigare också.

Image
Här är en bild på hur det fick bli vid mitten flänsen. Hade varit en moöjlighet att få till det vettingt på något annat vis. Men kom gärna med komentarer.

Image
Här sitter dom på flänsen som ska användas vid svetsning. Rören är inte kapade i rätt längd.

Image
Så här ser det ut inuti rören mot flänsarna. divigerande kona eller "antireversion step" ska ju inte vara helt fel.

Nu har jag fräst och punktat upp 2 kollektorer som blev kanon tycker jag själv iaf. Är lite jobb kvar för att kunna passa ihop dom med vbands klämman, men de ska nog gå bra.

Image
Blev lite fräsande. De e nackdelen med v8, dubbelt av allt :)

Image
Efter lite gradande och putsande så ser de ut så här nu.

Image
Blir kanon innuti också :lol:

Image
Fick den att bli ganska rund iaf, ska banka lite till på den :)

Image
Punktade dit v-bandsflänsen. Men ska kapa bort den igen och sen kapa av lite till på kollektorn så blir de kanon.

Har blivit mycket bilder på kollektorerna, här kommer 2 st till på dom "klara". Det är bara helsvetsning som återstår på dom, men de väntar jag med till jag vet att allting passar som det ska.

Image
Tycker själv de blev skit bra :)

Kollektorn till snurran
Image
Började med att göra "byxan" eller kolktorn till turbo flänsen, gjordes i 3" rör, kommer alltså gå sånna från varje grenrör fram till snurran.

Image
båda utkapade och ihop passade efter flänsen.

Image
Image
Blev så här när jag var klar, har väl lite mer o önska när de gäller svetsningen, men med tanke på att de va första gången som jag seriöst svetsade i rostfritt så blev jag ganska nöjd, vet iaf va de va för fel jag gjorde.


Image
Image
Sen har Jag fått plåtar och flänsar till min elbow till spjället. Det tackar jag Martin Lundkvist för, även Pontus som skar ut de i waterjeten, de e förövrigt en grej jag ska köpa när jag känner att jag har 2 mille över :hihi: .
MvH Klabbe
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Fin bil!!

Ett tips är att inte porta den, du måste upp i rätt högt ladd för att få ut max med den turbon. Så "för" bra flöde är inte bra. Inte ofta man lär tänka så:)
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Image
Började med att dela min styrväxel, för att svarva till den och pressade och svetsade dit en axelbit o svarvade till den så att jag kan fräsa till en 3/4 DD passning för lederna till rattstången.

Image
Axelbiten

Image
Klar förutom fräsningen, jag har inte fått mina leder än.

Image
Sen fräste jag axeln till styrväxeln så den passar mot lederna. Är ju 3/4" DD axel. Blir inte så smifigt o byta lager på den sen bara men de e ju ganska sällan de kommer hända ;)

Image
Fick låna en led av Emil då jag inte fått mina egna än, så såhär kommer de bli ungefär, ska korta den lite bara.

Image
Jag fick även mina leder till rattstången som sagt, och idag så har jag svarvat o fräst DD ändar till dom så jag kan börja tillverka rattstången.

Image
Även svarvat lagrings bussningar till rattstången. Var och hämtade 3/4" och 1 1/4" till den också.

Image
Image
Glasblästrade styrväxeln och fästena till den, och satte i pinjongen för att kunna få till rattstången.


Image
Även motor plåten börjar ta form så, de kommer nog me bli klart i veckan. Hoppas jag, har mycke o göra på jobbet med.

Image
Utskurna och bockade, och borrat bulthålen.

Image
Här är den det punktat på chassit.

Image
Här syns lite mer hur de ser ut. Plåten kommer att vila både uppe på balken och nere på plåt fästet.

Image
Stolen in måttad, och dit satt. Blev ganska bra tillslut.


Är väl ungefär så långt jag är nu. Ska börja bygga min rattstång i veckan och sen kan jag börja med mina grenrör.
MvH Klabbe
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Tackar för alla trevliga kommentarer. Alltid roligt, ska uppdatera efterhand som de händer lite grejor.



Bmwandreas wrote:Fin bil!!

Ett tips är att inte porta den, du måste upp i rätt högt ladd för att få ut max med den turbon. Så "för" bra flöde är inte bra. Inte ofta man lär tänka så:)


Nej tanken är inte att porta topparna något nämnvärt, vill bara ha alla kanaler likadana. :)
MvH Klabbe
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

denhär bilen är skit GRYMM :lol: (jag också har läst om den tidigare i sävarforume tror jag)
LYCKA TILL.mvh :wink:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

men fy fan, denna kärra är riktigt grymm!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

riktigt seriöst bygge, ser ut att vara nerlagt mycket tid & energi på det.. blir kul att se fortsättningen:)
mvh
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

mm riktigt fint!!
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

fint bygge!! du är inte så dålig med att arbeta med metall! :D
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Henke P
Posts: 218
Joined: 20 Nov 2005, 15:18
Location: Söderåkra (byhåla)

Post by Henke P »

Hallå..

Tycker att detta liknar Janne "skrävle" fd bil?

Kul att se att det kommer mera V8'or med överladdning. Lycka till med byggandet så vi kan få bilen in action när säsongen vaknar till liv :)

//Henke P..
Escort Cosworth 93'a
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

skitfint bygge Coolt stuk på bilen
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Tack för alla trevliga komentarer! :) De ökar motivationen.

BMWAndreas: Ang portningen, så är det väl igentligen kammen som bestämmer rätt mycket var och hur mycket ladd man vill ha, och hur motorn svarar på det. Inte så mycket portningen. Men mina kanaler ska bara bli likadana då det är den gjutna ytan nu som inte är helt hundra jämn ofin.
MvH Klabbe
Post Reply