hur er m42 att bygga turbo på?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
m3e30
Posts: 33
Joined: 29 Nov 2005, 17:14

hur er m42 att bygga turbo på?

Post by m3e30 »

jag har en m42 motor från e36 jag kunne tanka mig och bygga turbo på. jaf vill ppilla ut en 500-600hk. med et skikkelig innsprut. men hvad måste jag gjøra med topp och bottendel? er det inte smedat vev oi m42?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Svårt med 5-600hk med vanlig bensin.
Sen kommer du få bra dålig respons med 1.8lit och stor turbo.
m3e30
Posts: 33
Joined: 29 Nov 2005, 17:14

Post by m3e30 »

okej. går det att borra den upp til 2l?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det är inte att rekomendera att borra till 2 liter (om det ens går?)
Skulle det gå så får du väääldigt tunna cylinderväggar som inte lär tycka om laddtryck.. :(

Vi får se hur responsen blir på min M42 1,8 sen. Ska köra med en presicion SC61 med A/R .58 avgashus, nira sprut och lite annat lull lull..
m3e30
Posts: 33
Joined: 29 Nov 2005, 17:14

Post by m3e30 »

okej, jag vet at man kan bruka veven från m41 (318tds) och da skal man få rundt omkring 2-2,1 litar.men vet ej hur kompressionen blir. hvad er uppsettet på din motor bonje,? hvad kolvar kører du och hur manga bar skal ni ladda?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Varför ska du inte bygga på S14 motorn?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jag kommer satsa på smidda kolvar med komp runt 8,?:1
Vad det blir för laddtryck... Tja så mycket som går! :D

M41 veven är det från E36 318tds? Jag kollade ETK och den motorn har 80 mm borrning. För att uppnå 1,8 liter så skulle det innebära att den har 89 mm slaglängd.
Det skulle ge 1995 cc i M42 med 84,5 mm borr.

Jag har även läst mig till att veven från M47 (E46 320d) har 88 mm slag och passar i M42. (inte så lätt att ragga tag på har jag fått erfara)

Sen ett annat problem som jag skulle få är att, 140 mm stakar från Parner som jag hade tänkt körta med inte skulle gå att använda med den veven.. :?

Frågan är: Ska man satsa på att öka volymen för att vinna respons. Eller blir avgashuset med A/R .58 i minsta laget då kanske?!

Ps. Jag har ett PM från Ärtan där han skriver att i en Alfa med 1,8 liters motor hade dom 2 bars laddtryck vid 4000 Rpm med en SC61. Dock så framgick det inte med vilket avgashus det var.. Ds.

Låter smått otroligt om jag får säga vad jag tycker.. :? Stämmer det då finns det ingen direkt vits att gå upp i volym för att vinna respons!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det var 0.63 avgashus.
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

M41 veven har 82.8mm slag och är bolt on, original är 81 mm. Kör man med en sån och borrar till 87 (!) mm så får man 1969 cc. Men 87 mm skulle iaf inte jag borra och sova gott om natten 8)

Tror att M44 veven ska passa och den har 83.5 mm slag.
/M|cke F@.gner
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Hmm.. skumt att det är så lite slag, det bara 1663cc i M41:an då.
Man kan väl helt enkelt inte lita på att 318tds är på 1,8 liter eller så jluger ETK:n om diametern på kolvarna. :?

M44 veven har någon löjlig triggerskiva inguten i bakkant, den är jag sveksam till att den passar faktist.
Men å andra sidan blir det inte direkt någon nämnvärd volymökning heller med 2,8-3,5mm längre slagläng heller.. :(
Post Reply