hur er m42 att bygga turbo på?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
hur er m42 att bygga turbo på?
jag har en m42 motor från e36 jag kunne tanka mig och bygga turbo på. jaf vill ppilla ut en 500-600hk. med et skikkelig innsprut. men hvad måste jag gjøra med topp och bottendel? er det inte smedat vev oi m42?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Jag kommer satsa på smidda kolvar med komp runt 8,?:1
Vad det blir för laddtryck... Tja så mycket som går!
M41 veven är det från E36 318tds? Jag kollade ETK och den motorn har 80 mm borrning. För att uppnå 1,8 liter så skulle det innebära att den har 89 mm slaglängd.
Det skulle ge 1995 cc i M42 med 84,5 mm borr.
Jag har även läst mig till att veven från M47 (E46 320d) har 88 mm slag och passar i M42. (inte så lätt att ragga tag på har jag fått erfara)
Sen ett annat problem som jag skulle få är att, 140 mm stakar från Parner som jag hade tänkt körta med inte skulle gå att använda med den veven..
Frågan är: Ska man satsa på att öka volymen för att vinna respons. Eller blir avgashuset med A/R .58 i minsta laget då kanske?!
Ps. Jag har ett PM från Ärtan där han skriver att i en Alfa med 1,8 liters motor hade dom 2 bars laddtryck vid 4000 Rpm med en SC61. Dock så framgick det inte med vilket avgashus det var.. Ds.
Låter smått otroligt om jag får säga vad jag tycker.. Stämmer det då finns det ingen direkt vits att gå upp i volym för att vinna respons!
Vad det blir för laddtryck... Tja så mycket som går!
M41 veven är det från E36 318tds? Jag kollade ETK och den motorn har 80 mm borrning. För att uppnå 1,8 liter så skulle det innebära att den har 89 mm slaglängd.
Det skulle ge 1995 cc i M42 med 84,5 mm borr.
Jag har även läst mig till att veven från M47 (E46 320d) har 88 mm slag och passar i M42. (inte så lätt att ragga tag på har jag fått erfara)
Sen ett annat problem som jag skulle få är att, 140 mm stakar från Parner som jag hade tänkt körta med inte skulle gå att använda med den veven..
Frågan är: Ska man satsa på att öka volymen för att vinna respons. Eller blir avgashuset med A/R .58 i minsta laget då kanske?!
Ps. Jag har ett PM från Ärtan där han skriver att i en Alfa med 1,8 liters motor hade dom 2 bars laddtryck vid 4000 Rpm med en SC61. Dock så framgick det inte med vilket avgashus det var.. Ds.
Låter smått otroligt om jag får säga vad jag tycker.. Stämmer det då finns det ingen direkt vits att gå upp i volym för att vinna respons!
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Hmm.. skumt att det är så lite slag, det bara 1663cc i M41:an då.
Man kan väl helt enkelt inte lita på att 318tds är på 1,8 liter eller så jluger ETK:n om diametern på kolvarna.
M44 veven har någon löjlig triggerskiva inguten i bakkant, den är jag sveksam till att den passar faktist.
Men å andra sidan blir det inte direkt någon nämnvärd volymökning heller med 2,8-3,5mm längre slagläng heller..
Man kan väl helt enkelt inte lita på att 318tds är på 1,8 liter eller så jluger ETK:n om diametern på kolvarna.
M44 veven har någon löjlig triggerskiva inguten i bakkant, den är jag sveksam till att den passar faktist.
Men å andra sidan blir det inte direkt någon nämnvärd volymökning heller med 2,8-3,5mm längre slagläng heller..