Skillnad mellan z45 o z58 sug?

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
bmw86
Posts: 25
Joined: 14 Sep 2007, 13:51
Location: M:hamn

Skillnad mellan z45 o z58 sug?

Post by bmw86 »

undrar vad det är för skillnad mellan dessa och om det e storskillnad mellan dessa i sugmotor?
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Z45 = 2500-6500rpm.
Z58 = 3000-7500rpm.
Ska dra hyfsat i de varvtalsområdena, sen hur det upplevs i praktiken vet jag inte, men det säger ju lite iaf.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Z58 drar fint till 8000+.

Du kan justera Z45 så den drar villigt till 8000 rpm också.

Skillnaden på sug/turbo är nockvinkeln. Det går bra att köra turboslipning i sugmotor och tvärtom, men på en överladdad maskin är det bra att ha lite större nockvinkel.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag har en Dr Shrick kam i min motor. Frågan är om den är jämförbar med er Z45 turbo kam? Och om den funkar bra med överladdad motor?

284° Insug / 272° Avgas , 110° lobseparation
Ventillyft 11,4mm / 11,0mm

Det låter som den ligger lite mitt emellan er Z45 sug (108°) och turbokam (112°) när det gäller lobseparationen. Sen är det ungefär samma ventillyft på 11mm men har lite mer grader på insuget.

Är det 280° på både insug och avgas på er Z45 kam?

Bör jag köpa en Z45 turbo kam inför mitt kompressorbygge, eller bör min nuvarande kam funka bra?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ja, samma både in och ut.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Post Reply