Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
bmwpatrik
Posts: 1227 Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan
Post
by bmwpatrik » 17 Feb 2006, 22:32
Vart har ni satt knappen, jag hade den på konsolen framför växelspaken med de var inge vidare, fick svårt att stänga av när man drog iväg.
Funderar på att byta ratt mot en med knappar på, kanske skulle fungera?
MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
bmwpatrik
Posts: 1227 Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan
Post
by bmwpatrik » 17 Feb 2006, 22:56
Finns de sånna färdiga att köpa eller måsta man göra en själv?
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 18 Feb 2006, 01:22
Nu har jag och Mattias inte engagerat oss i launchen ännu. Men det kommer bli en knapp i centrum av vxl spaken, d.v.s. på knoppen. Så man lätt kan trycka ned den sedan släppa den då det är dags.
Ett annat alternativ är ju att köra på ratten. Funkar rätt okej det också.
niklas g
Posts: 230 Joined: 20 Nov 2005, 17:02
Location: borlänge
Post
by niklas g » 18 Feb 2006, 09:16
jag har min på vxlspaken, enkelt och smidigt, fast jag ska göre lite snyggare montering i år
Mirre
Posts: 544 Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:
Post
by Mirre » 18 Feb 2006, 22:18
Jag har den i koplingspedalen... bästa stället , annar på bromspedalen om man har automat
bmwpatrik
Posts: 1227 Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan
Post
by bmwpatrik » 18 Feb 2006, 22:55
Mirre wrote: Jag har den i koplingspedalen... bästa stället , annar på bromspedalen om man har automat
Hur har du kopplat då?
Har du den på typ en bromskontakt, så de går i när du kopplar?
De kan ju inte vara optimalt när man fullgasväxlar?
MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
wuffee
Posts: 1564 Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:
Post
by wuffee » 18 Feb 2006, 23:16
Men varför fullgasväxla dÅ?
bmwpatrik
Posts: 1227 Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan
Post
by bmwpatrik » 18 Feb 2006, 23:19
wuffee wrote: Men varför fullgasväxla dÅ?
Varför inte, jag brukar göra de från 3:an till 4:an, men de brukar gå fint att göra de mellan alla växlingar.
Känns i alla fall som man växlar fortare då, de är väll därför.
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Mirre
Posts: 544 Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:
Post
by Mirre » 18 Feb 2006, 23:47
bmwpatrik wrote: Hur har du kopplat då? Har du den på typ en bromskontakt, så de går i när du kopplar? De kan ju inte vara optimalt när man fullgasväxlar? MVH Patrik
Ja..en microbrytare (en sådan där med en liten arm på).
Brukar finnas på spjällhuset på golf/audi -80 tal.
Just det "fullgasväxla" går det till och med bättre, då launchen bryter tändning eller soppa som gör att motorn tappar kraft och släpper vridmomenten i dreven med lättare växling som följd, men även fungerar det lite som responssystem för att hålla turbon igång....lite invecklad...men jag har provat flera alternativ men kommer inte att köra annat än brytare på koplingpedalen, då det fungera utmärkt
Last edited by
Mirre on 18 Feb 2006, 23:55, edited 1 time in total.
johankihl
Admin
Posts: 3360 Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095
Post
by johankihl » 18 Feb 2006, 23:50
Det gör väl inte så mycket att det blir en tändningsdump när man fullgasväxlar?
bmwpatrik
Posts: 1227 Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan
Post
by bmwpatrik » 19 Feb 2006, 11:45
Okej nu är jag med, de är alltså en sån liten brytare du har.
Angående fullgasväxlingarna så har ni nog rätt.
Inga problem i normal trafik heller antar jag?
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Mirre
Posts: 544 Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:
Post
by Mirre » 19 Feb 2006, 11:53
bmwpatrik wrote: Inga problem i normal trafik heller antar jag?
Inte alls , då du släpper gasen när du växlar..
EDIT: Komm att tänka på när du monterar brytaren..den ska släppa "launchen" någon millimeter efter dragläge, det gör att du kan ha dragläge (spänna drivlinan) med launchen igång...
bmwpatrik
Posts: 1227 Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan
Post
by bmwpatrik » 19 Feb 2006, 12:07
Okej tack för tipset ska tänka på de när jag monterar.
Blir till att testa detta i sommar, låter som den bästa lösningen tycker jag, då slipper man ha nån knapp som man ska trycka å släppa på.
MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 19 Feb 2006, 13:01
Finns det några bra och billiga fristående launchsystem?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Mirre
Posts: 544 Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:
Post
by Mirre » 19 Feb 2006, 17:21
MS&s.. inte fristående men billigt sprut/tändning styrning med inbyggd launch och lul lul..