Vart har ni knappen till Lauch controlen?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Vart har ni knappen till Lauch controlen?

Post by bmwpatrik »

Vart har ni satt knappen, jag hade den på konsolen framför växelspaken med de var inge vidare, fick svårt att stänga av när man drog iväg.

Funderar på att byta ratt mot en med knappar på, kanske skulle fungera?

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Propan
Posts: 91
Joined: 20 Nov 2005, 17:52

Post by Propan »

Girspak?
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Finns de sånna färdiga att köpa eller måsta man göra en själv?
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Nu har jag och Mattias inte engagerat oss i launchen ännu. Men det kommer bli en knapp i centrum av vxl spaken, d.v.s. på knoppen. Så man lätt kan trycka ned den sedan släppa den då det är dags.

Ett annat alternativ är ju att köra på ratten. Funkar rätt okej det också.
User avatar
Macke 325
Posts: 88
Joined: 20 Nov 2005, 20:20
Location: Lenhovda

Post by Macke 325 »

Köpte denna på www.streetcar.se för nåt år sen till min lustgas!

http://hem.passagen.se/macke840927/DSC00212.JPG

rätt så enkel att göra själv, sitter bara en helt vanlig strömbrytare i...
niklas g
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 17:02
Location: borlänge

Post by niklas g »

jag har min på vxlspaken, enkelt och smidigt, fast jag ska göre lite snyggare montering i år 8)
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Jag har den i koplingspedalen... bästa stället , annar på bromspedalen om man har automat
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Mirre wrote:Jag har den i koplingspedalen... bästa stället , annar på bromspedalen om man har automat


Hur har du kopplat då?

Har du den på typ en bromskontakt, så de går i när du kopplar?

De kan ju inte vara optimalt när man fullgasväxlar?

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Men varför fullgasväxla dÅ?
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

wuffee wrote:Men varför fullgasväxla dÅ?


Varför inte, jag brukar göra de från 3:an till 4:an, men de brukar gå fint att göra de mellan alla växlingar.

Känns i alla fall som man växlar fortare då, de är väll därför.
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

bmwpatrik wrote:
Hur har du kopplat då?

Har du den på typ en bromskontakt, så de går i när du kopplar?

De kan ju inte vara optimalt när man fullgasväxlar?

MVH Patrik


Ja..en microbrytare (en sådan där med en liten arm på).

Brukar finnas på spjällhuset på golf/audi -80 tal.

Just det "fullgasväxla" går det till och med bättre, då launchen bryter tändning eller soppa som gör att motorn tappar kraft och släpper vridmomenten i dreven med lättare växling som följd, men även fungerar det lite som responssystem för att hålla turbon igång....lite invecklad...men jag har provat flera alternativ men kommer inte att köra annat än brytare på koplingpedalen, då det fungera utmärkt
Last edited by Mirre on 18 Feb 2006, 23:55, edited 1 time in total.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det gör väl inte så mycket att det blir en tändningsdump när man fullgasväxlar?
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Okej nu är jag med, de är alltså en sån liten brytare du har.

Angående fullgasväxlingarna så har ni nog rätt.

Inga problem i normal trafik heller antar jag?
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

bmwpatrik wrote:


Inga problem i normal trafik heller antar jag?


Inte alls , då du släpper gasen när du växlar.. :)

EDIT: Komm att tänka på när du monterar brytaren..den ska släppa "launchen" någon millimeter efter dragläge, det gör att du kan ha dragläge (spänna drivlinan) med launchen igång...
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Okej tack för tipset ska tänka på de när jag monterar.

Blir till att testa detta i sommar, låter som den bästa lösningen tycker jag, då slipper man ha nån knapp som man ska trycka å släppa på.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Finns det några bra och billiga fristående launchsystem?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

MS&s.. inte fristående men billigt sprut/tändning styrning med inbyggd launch och lul lul..
Post Reply