Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

just fan.

visst satte du på e36 nav på e30 fjäderben?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

korekt!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

när har du fullt ladd då? 1.6 bar? och när börjar det komma?
Mvh Nicke Blom
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Alldeles för sent, nått är mysko :roll:
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Nicke Blom wrote:när har du fullt ladd då? 1.6 bar? och när börjar det komma?


0,5 bar när Ärtan låste bänken vid 4000RPM. Fullt vet jag inte faktist.. Har annat att göra än att kolla på laddtrycksmätaren när trycket väl kommer.. 8)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Nog ryter han allt 8) Bra med lite motivation nu i meksäsongen. :)
Skönt att man inte är den enda som är gubbe och tycker det är bra när det inte dånar alltför mkt :lol:

Du har inget bromspapper o bjussa på?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jo jag har bromspapper på den... Det ligger på jobbet, när jag orkar ska jag scana in dom på datorn och lägga upp dom.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Riktigt fint bygga Bonje.
Spännande att en så liten maskin kan ge så mycket effekt med så lite laddtryck. nånting måste du mao ha gjort rätt... ;)
Hur stora ventiler sitter det i toppen?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Hehe.. jo jag antar att någonting står rätt till iaf :lol:
Det är bara originalventiler... jag är väl för snål för någe annat antar jag. Verkar ju funka än då. :wink:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hur stora är originalventilerna? är impad att det blev så mycket mos.
Den gav ju ca 150hk mer än sin m3 motor, är det turbon som gör skillnaden eller vad är det som gör att det blev så mycket mer effekt i denna maskin? Laddtrycket var det inte så stor skillnad på enligt din hemsida.
Själv vore man glad om man fick ut den effekten ur s14 maskinen.
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Originalventilerna i M42 är på 33 mm insug och 30.5 mm på avgas.

Kördes det något på BF95/98 förresten?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hans förra S14 var de nå mysko med!
Har för mig den spikade lätt som fan, så det blev mycket låg tändning..

Bäckis gav ju över 500 vid 1 bar.
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Post by Crille74 »

Micke wrote:Originalventilerna i M42 är på 33 mm insug och 30.5 mm på avgas.

Kördes det något på BF95/98 förresten?


E 85
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Crille74 wrote:E 85


Jo jag vet att denna körning va på E85 men min fråga var om det gjordes nån annan körning på BF95 tex.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Motorsetupen på S14 verkar inte så lysande tyvärr.. Nå galet var det. Jag schasade och körde med original ventilfjädrar. Tyvärr så blev det ventilflyt efter 6750RPM. Sen bromsades den på BF95 och var tjurig som fan o ville spika. 8 graders tändning på 1,5 bar. Jag körde med en Schwitzer S200 turbo med 54mm kompressor.

M42:an är mappad på E85 och rätt skaplig tändning.. 8) Sen sitter det 61mm kompressor på SC61:an också..
Last edited by Bonje on 09 Jul 2009, 18:53, edited 1 time in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Bmwandreas wrote:Hans förra S14 var de nå mysko med!
Har för mig den spikade lätt som fan, så det blev mycket låg tändning..

Bäckis gav ju över 500 vid 1 bar.


Ja, på HJULEN :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

robert wrote:8 grader ?! :shock:

SKANDAL! Det var många pollar på vift tyvärr...
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Post Reply