Motorbygge!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Det funkar säkert till 300, men toppen kommer spricka om du inte svetsar. Kopparpackning verkar inte vara någon höjdare till M20.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Man måste väl inte svetsa toppen de tror jag ju inte..
Med tanke på de låga laddtrycket tror jag inte man "behöver" men visst är de litet plus att göra de :)
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Så lenge sveising av toppen koster mindre enn att køpa en beg topp/ny porting/slipe ventiler/frese ventilseter/bytte ventiltettininger/planing så er det absolutt ingen tvil.... :roll:
E30 M3
User avatar
2,7 Turbo
Posts: 46
Joined: 23 Nov 2005, 17:40

Post by 2,7 Turbo »

jeg har hatt M20b27 som har gått på 2 bar og den toppen er ikke sveisa...!!!
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Inga problem att köra 2 bar om du har en motor som ger 400 hk. :) Att svetsa toppen är en billig försäkring, och sedan håller topp packningen mkt bättre.
Post Reply