Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Tysken
Posts: 1272 Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm
Post
by Tysken » 14 Feb 2006, 21:55
Det funkar säkert till 300, men toppen kommer spricka om du inte svetsar. Kopparpackning verkar inte vara någon höjdare till M20.
wuffee
Posts: 1564 Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:
Post
by wuffee » 15 Feb 2006, 07:00
Man måste väl inte svetsa toppen de tror jag ju inte..
Med tanke på de låga laddtrycket tror jag inte man "behöver" men visst är de litet plus att göra de
stian329
Posts: 115 Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen
Post
by stian329 » 15 Feb 2006, 09:23
Så lenge sveising av toppen koster mindre enn att køpa en beg topp/ny porting/slipe ventiler/frese ventilseter/bytte ventiltettininger/planing så er det absolutt ingen tvil....
E30 M3
2,7 Turbo
Posts: 46 Joined: 23 Nov 2005, 17:40
Post
by 2,7 Turbo » 16 Feb 2006, 16:25
jeg har hatt M20b27 som har gått på 2 bar og den toppen er ikke sveisa...!!!
Bäckis
Admin
Posts: 6534 Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:
Post
by Bäckis » 16 Feb 2006, 18:24
Inga problem att köra 2 bar om du har en motor som ger 400 hk.
Att svetsa toppen är en billig försäkring, och sedan håller topp packningen mkt bättre.