AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
AndersJ wrote:AndreasT wrote:Byggde mig ett nytt motorfäste idag. Detta ger bra mycket mera rum att placera downpipen inom än det förra.
Tillverkade också en avdragare till drivaxlarna med m18 skruv å 20mm platjärn.
Tog 20min st med slägga, mutterdragare att få ur dom jävlar ur splines.
Har du lagt någon tvärgående förstärkning på baksidan av plattan? Det kanske är jag som är feg, men kan momentbelastningarna i överkant på fästet bli ett problem?
jag tror inte det kommer flexa så mycket iallafall men när du byggt grenröret så lägg någon upphöjning på 5mm längs kanterna så lär det hålla garanterat enligt mej ialafall om det ryms förståss annars är det bara att gjöra så det sitter jämt mot motorblocket då rör det sig inte heller. typ ska jag vara helt ärlig så tror jag svets fogen spricker före där rörböjen slutar och kommer rakt rör före det flexar vilt
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Så då har man jobbat lite mera i garaget.
Insuget modifierades så det tål övertryck.
Nu är även bakvagnsbrygga samt bärarmar monterat på bilen.
Förstärkningarna i golvet sedan förra året såg ut att hålla fint, och hoppas det inte spricker i år heller då.
Bakre diffästet är förstärkt, och diffen är iordninggjord. Väntar bara på att få hem lite delrin så jag kan svarva nya bussningar.
Svarvade nytt pressverktyg och pressade kona för wastegate från 48 till 60mm.
Fräste även av bromsoken ytterliggare en 0.5mm, så nu passar det perfekt.
Insuget modifierades så det tål övertryck.
Nu är även bakvagnsbrygga samt bärarmar monterat på bilen.
Förstärkningarna i golvet sedan förra året såg ut att hålla fint, och hoppas det inte spricker i år heller då.
Bakre diffästet är förstärkt, och diffen är iordninggjord. Väntar bara på att få hem lite delrin så jag kan svarva nya bussningar.
Svarvade nytt pressverktyg och pressade kona för wastegate från 48 till 60mm.
Fräste även av bromsoken ytterliggare en 0.5mm, så nu passar det perfekt.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Jafan, lika bra att jobba på.
Nej, detta var enda smidiga sättet att dra tryckröret. Ut mot hjulet hade jag fått kapa friskt och däcket hade förmodligen tagit i full rattutslag, och att vinkla det neråt hade tryckröret blivit lägesta punkten på bilen och säkerligen skrapat i vid gupp. Blev dock nöjd med hur det blev nu.
Nej, detta var enda smidiga sättet att dra tryckröret. Ut mot hjulet hade jag fått kapa friskt och däcket hade förmodligen tagit i full rattutslag, och att vinkla det neråt hade tryckröret blivit lägesta punkten på bilen och säkerligen skrapat i vid gupp. Blev dock nöjd med hur det blev nu.
Var lika bra och åka till verkstaden och helsvetsa rören med en gång tänkte jag.
Ena skarven gick upp vid transporten till verkstaden men hittade en liten märkning så allt blev 100% endå som tur.
Det som återstår är svetsa dit dumpventilsröret men annars är dom helt klara.
Återstår även att besluta om man skall polera eller pulverlacka.
Bilder på dem:
Ena skarven gick upp vid transporten till verkstaden men hittade en liten märkning så allt blev 100% endå som tur.
Det som återstår är svetsa dit dumpventilsröret men annars är dom helt klara.
Återstår även att besluta om man skall polera eller pulverlacka.
Bilder på dem:
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena