AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tog och gjorde klart bärarmar mm idag, lite färg och nya powerflex bussningar. Monterade även isär drivknutar från drivaxlarna, vilket skitgöra. Att få ihop det blir inget skoj heller!

Image
Image
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

AndersJ wrote:
AndreasT wrote:Byggde mig ett nytt motorfäste idag. Detta ger bra mycket mera rum att placera downpipen inom än det förra.
Tillverkade också en avdragare till drivaxlarna med m18 skruv å 20mm platjärn.
Tog 20min st med slägga, mutterdragare att få ur dom jävlar ur splines.

Image

Har du lagt någon tvärgående förstärkning på baksidan av plattan? Det kanske är jag som är feg, men kan momentbelastningarna i överkant på fästet bli ett problem?


jag tror inte det kommer flexa så mycket iallafall men när du byggt grenröret så lägg någon upphöjning på 5mm längs kanterna så lär det hålla garanterat enligt mej ialafall om det ryms förståss annars är det bara att gjöra så det sitter jämt mot motorblocket då rör det sig inte heller. typ :wink: :lol: ska jag vara helt ärlig så tror jag svets fogen spricker före där rörböjen slutar och kommer rakt rör före det flexar vilt :wink:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det blir ingen mos i maskinen ändå så vridningar är nog inga problem för hans del :lol:

mvh Mathias
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Så då har man jobbat lite mera i garaget.

Insuget modifierades så det tål övertryck.
Image

Nu är även bakvagnsbrygga samt bärarmar monterat på bilen.
Förstärkningarna i golvet sedan förra året såg ut att hålla fint, och hoppas det inte spricker i år heller då.
Bakre diffästet är förstärkt, och diffen är iordninggjord. Väntar bara på att få hem lite delrin så jag kan svarva nya bussningar.

Image
Image

Svarvade nytt pressverktyg och pressade kona för wastegate från 48 till 60mm.

Image

Fräste även av bromsoken ytterliggare en 0.5mm, så nu passar det perfekt.
Image
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Ser bra ut! är det 3 eller 4" rör? har du satt i stag också?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Det är 3" rör, 4" fick inte plats. Nej inga stag ännu får se om jag stoppar i några.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nu är tryckrören klara för svetsning.
Skall funderar ut vart jag skall placera dumpen också.

Image
Image
Image
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

ser bra ut! :) en tanke som kom upp, hade det inte gått att vinkla kompressorhuset ut mot hjulet eller vad man ska säga istället för uppåt, och på så sätt slippa att tryckröret gick upp sådär i motorrummet?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Du jobbar på du. Jag har 10kg motorkablar i garget du kan ta sen :lol:

mvh Mathias
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Jafan, lika bra att jobba på.
Nej, detta var enda smidiga sättet att dra tryckröret. Ut mot hjulet hade jag fått kapa friskt och däcket hade förmodligen tagit i full rattutslag, och att vinkla det neråt hade tryckröret blivit lägesta punkten på bilen och säkerligen skrapat i vid gupp. Blev dock nöjd med hur det blev nu.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Var lika bra och åka till verkstaden och helsvetsa rören med en gång tänkte jag.
Ena skarven gick upp vid transporten till verkstaden men hittade en liten märkning så allt blev 100% endå som tur.
Det som återstår är svetsa dit dumpventilsröret men annars är dom helt klara.
Återstår även att besluta om man skall polera eller pulverlacka.

Bilder på dem:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

fan killen! du kan svetsa du! kommer bli kanon när allt blir klart! :wink:
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

pullver lack helt klart,mörk gråt kommer att bli tokbra

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

HULTA wrote:pullver lack helt klart,mörk gråt kommer att bli tokbra

mvh


Du menar PPF ventilkåpa och tryckrörs-grå ? ;)
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Kom bara å tänka på en sak! hade du kedjesträckaren i när du måta ut rören? jag gjorde den misen på m50in men som tur är gick det precis fritt på den.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Jo, blir nog pulverlack, glömde av hur jävla jobbigt det var å hålla det polerade blankt senast. Ett heltidsjobb ju :D
Japps fredde, du ser den på näst sista bilden och det är några mm till godo :wink:
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Det va tur det :wink: är ju surt å missa en sån sak...
Post Reply