hur skall kammarna stå? m50, åtdragningsmoment kamaxlar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

hur skall kammarna stå? m50, åtdragningsmoment kamaxlar?

Post by sjöbba »

hejsan!

håller på att montera ihop min m50 spis nu men har stött på ett litet "problem"!

jag vet inte hur kammarna skall stå i förhållande till veven!?

veven ställer jag naturligtvis efter märkningen på triggerhjulet, men hur skall kammarna stå? det finns ju lite pilar och körns-slag på dreven men jag kan inte få ut nåt vettigt av det!

så snälla hjälp mig nu måste ju vara någon som gjort det förut :lol:

mvh
Last edited by sjöbba on 16 Feb 2006, 09:36, edited 1 time in total.
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Ventilerna ska vara stängda på ettans cylinder, dvs. nockarna ska peka uppåt.
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Her ser du hvordan kammene skal være med verktøyet montert:

Image
E30 M3
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

stian329 wrote:Her ser du hvordan kammene skal være med verktøyet montert:

Image


det är bara att sätta så att dom första nockarna på varje kam pekar snett uppåt mot varandra då? och sedan använda typ vattpass i bakkant för att kolla så dom linjerar?

mycket bra bild iaf tack!
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Japp....her er et annet bilde:

Image[/img]
E30 M3
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

ok! 8) tack så mycket!

nån som vet åtdragningsmoment på kam-överfallen?
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

bäckis skrev i en tråd på gammla forumet att det fanns en bättre kaminställning än orginal på M50 när man kör med turbo, fast han ville inte skriva vad,

men han kanske har blirvit snällare nu o kan bjuda på en sen julklapp till forumsanvändarna =)

mvh Erik jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Man kan justera isär loobseparationen lite, det är samma ändring som man gör på M20 kammar när man slipar turboslipning, men där är förhållandet fast.

Tänk på att utan djupare ventilurtag finns det ingen plats för andra inställningar än original.
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

Bäckis wrote:Man kan justera isär loobseparationen lite, det är samma ändring som man gör på M20 kammar när man slipar turboslipning, men där är förhållandet fast.

Tänk på att utan djupare ventilurtag finns det ingen plats för andra inställningar än original.


"lite" vad är det då? :lol:

du vet väll moment på överfallen också?

mvh
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

moment någon?

skall monteras idag!
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

robert wrote:har för mig 15nm? men tycker de låter lite nu, men har för mig de iaf...


dom satt ju inte direkt hårt, men det är som du säger 15nm låter liiite lite!
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

så här kan den också se ut! :D




Image
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Post Reply