AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Gött då! då borde du ju nästan va färdig i motorutrymmet i januari?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ja förhoppningsvis borde jag få gjort det mesta då.

Svetsade klart grenröret idag, fan vad trångt och jobbigt det var.
Har fel fläns för turbon så den blir att byta till en med rätt hålmönster.

Image
Image
Image
Image
Last edited by AndreasT on 04 Dec 2007, 16:23, edited 1 time in total.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det ser fan inte ut att vara gott om plats :D

Tycker placeringen blev vettig med tanke på omständigheterna.

mvh Mathias
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

riktigt fint grenrör

,mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

ser riktigt niice ut! blir väldigt kul att se vad denna motorn kommer prestera i bänken
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
wallin
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2006, 21:19
Location: göteborg

Post by wallin »

ska du köra med standard plenum eller blir det hem smide :D
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Från början var det tänkt köra med något egetbyggt pleneum, men org plenuem är ju bra utformat.
Enda nackdelen är väl det brukar spricka ibland men borde kunna gå att förstärka med några pinnar. Har inte bestämt mig ännu men lutar nog åt org just nu.
wallin
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2006, 21:19
Location: göteborg

Post by wallin »

AndreasT wrote:Från början var det tänkt köra med något egetbyggt pleneum, men org plenuem är ju bra utformat.
Enda nackdelen är väl det brukar spricka ibland men borde kunna gå att förstärka med några pinnar. Har inte bestämt mig ännu men lutar nog åt org just nu.


stod och kollade på mitt när vi körde den på rullarna .
och gummi bälgarna till rören såg inte roliga ut vid 1bar kan jag lova :?
och det ser ut som om grejerna ska flyga isär :oops:
Christer J
Posts: 10
Joined: 31 Aug 2006, 10:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Christer J »

Behåll orginal, tror du får svårt att förbättra det ur effekt synpunkt.
Håller gör det också, vi körde limmets med över 2bar flitigt. Den motorn
gick en hel del. Titta på Limmets broms film så får ni se hur bälgarna ser
ut vid 2,5bar.men dom höll. Inga pinnar heller.
/Christer
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Jo, org blir det nog får bara hoppas det inte blir några kraftiga baktändningar då.
Har även beställt mig en 2-skivig Tilton koppling. Blev en med cerametallic lameller som skall vara bättre lämpad för gatan än den förra.
Har även beställt slangar, kopplingar från Earls till hela soppa samt olje systemet.

Image
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Vad för oljepump rek när turbon kommer såpass lågt?
Har hört att en biltema pump skall ha en lämplig? Är det denna som brukar användas Länk? Bör man göra ett uppsamlingkärl innan?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Bilen skall byggas klart och rastas hårt :D :D :D

mvh Mathias
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

AndreasT wrote:Vad för oljepump rek när turbon kommer såpass lågt?
Har hört att en biltema pump skall ha en lämplig? Är det denna som brukar användas Länk? Bör man göra ett uppsamlingkärl innan?


Det är den pumpen, funkar kalas.
Montera den med fall från turbon rätt in i pumpen med slang bara.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Okaj tackar så mycket!
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Har tagit ur alla gamla bussningar i bakvagnen idag. Återstår att ta ur drivaxlarna men dom sitter som fan i splinesen, får skaffa en kraftigare avdragare.
Förstärkte även diff infästning i bakvagnbryggan, och skall gänga om till kraftigare skruv dimmension.
Mycket att göra nu så blir inte så mycket gjort. Har mätt upp bromsoken från e46 och det kräver man fräser av 6mm vid fästet på bromsoket så skall den passa fint i spindeln och centrera mot skivan. Har även svetsat klart ett till grenrör då det byggs ytterliggare en fräck e36.
Last edited by AndreasT on 16 Dec 2007, 10:35, edited 1 time in total.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Å vad är nu det för nån mer rolig e36a?
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

det är en samma licka fast kommer bo i E-tuna i stället :)
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Post Reply