Erfarenhet av T60 och T70 aggregat?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Goffy
Posts: 299
Joined: 15 Aug 2006, 21:07
Location: Strängnäs

Erfarenhet av T60 och T70 aggregat?

Post by Goffy »

Jag undrar om någon har provat någon av dessa aggregat,om de är något att sattsa på?
En kompis ska bygga en m50b25 med lite budget och vi har spekulerat om att andvända ett Hx35 eller Hx40 för snabb respons då han siktar på ca 400hk lättkörda.....
Kan ett T60 va ett bra allternativ? kvalitet osv?

Mvh
User avatar
kronberg
Posts: 266
Joined: 11 May 2006, 21:12

Post by kronberg »

har kört med ett super t70 agg från dem, fast med twin entry då..Funkade kanon.Man kan nog ha otur med dessa agg och få ett måndagsex som alla andra. Men bra kvalitet överlag för det priset.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

En lastbilsturbo är otroligt mkt bättre än dessa Kinatillverkade leksaker.
Goffy
Posts: 299
Joined: 15 Aug 2006, 21:07
Location: Strängnäs

Post by Goffy »

ok, tusen tack för svar,då är detta inte nått allternativ längre.....

Mvh
sundinracing
Posts: 60
Joined: 03 Sep 2006, 22:09

Post by sundinracing »

Hvilken lastilsturbo ville vært fin till en audi 2.2L femma da?

upp til 550hk ca
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

sundinracing wrote:Hvilken lastilsturbo ville vært fin till en audi 2.2L femma da?

upp til 550hk ca

En HX40 kanske.
mvh
Den e inte lång men den e smal
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Om du köper ett Master Power aggregat så blir du nöjd.
Dessa är av mkt hög kvalitet eftersom Master Power bland annat är en underleverantör till Garrett.
sundinracing
Posts: 60
Joined: 03 Sep 2006, 22:09

Post by sundinracing »

Johnny H wrote:Om du köper ett Master Power aggregat så blir du nöjd.
Dessa är av mkt hög kvalitet eftersom Master Power bland annat är en underleverantör till Garrett.


Jeg har også hørt gode ting om Master Power aggregatene, men hvem selger de i norden?

sliter lite med at finna de på ebay for tiden.

Linka gjerne til der hvor de selges.
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Dessa är av mkt hög kvalitet eftersom Master Power bland annat är en underleverantör till Garrett.

Honeywell har nån fabrik i Brasilien, skulle Master Power leverera vissa delar dit?
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Hittade lite bilder från Master Power fabriken.
http://partsexpressonline.com/about.htm
De gör ju sitt bästa för att se seriösa ut iaf.
sundinracing
Posts: 60
Joined: 03 Sep 2006, 22:09

Post by sundinracing »

Da har jeg funnet et firma i us`n som selger Master Power turboer til rätt trevliga priser som dere sier :)

Blir vel til å bestille derfra da..
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Enda trista är att Masterpower ger lite effekt/dåligt spool på den T70 vi provade. Blev snabbare respons och typ 300hk till vid samma ladd när vi böt turbo på Dennis 2.7lit.

Vi böt från T70 till HX50 med 71mm inlopp.
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

Bmwandreas wrote:Enda trista är att Masterpower ger lite effekt/dåligt spool på den T70 vi provade. Blev snabbare respons och typ 300hk till vid samma ladd när vi böt turbo på Dennis 2.7lit.

Vi böt från T70 till HX50 med 71mm inlopp.

så kände jag med.. körde med deras t70 och tyckte den spoolade rätt sent, året efter bytte jag till en gt40 och kändes som gt40´n kom mkt tidigare..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
sundinracing
Posts: 60
Joined: 03 Sep 2006, 22:09

Post by sundinracing »

Det var jo lite tråkiga nyheter da..

Jer ser at dems T4 T61 turbo er rated til 550hp, noe som ligger ca 100hk under Turbonetics og innovative sine uppgifter

Jeg skal jo ha en 2.2L audifemma, og der blir det nok turbolag som det er, om ikke turboen skal bidra til ytterligere lag..

Men hur kan det bli 300hk forskjell på Masterpower og non annan turbo? satans mye forskjell!
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Mitt aggregat laddade fullt vid ca 3600-3700 varv.
Inte speciellt dåligt tyckte jag?
Kändes snarare som om laddet kom snabbt på den.
Jag hade för övrigt det lilla avgashuset på min.
Är det snabbare laddtrycksuppbyggnad på HX ellet GT aggregaten??
Effekten var enligt senare bromsning 600 hk på hjulen. (Ca 700 motorhästar??)
10,61@215 med "kina" delar!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi körde T70 med 0.8 avgashuset, laddade 2.3 bar och hade fullt vid 5000 rpm. Böt till HX50 med HX60 impeller och hade fullt tidigare och mycket mycket mer effekt med samma maskin.

Den kanske gav 600 förut, och efter bytet gav den 840hk på hjulen.
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Bmwandreas wrote:Vi körde T70 med 0.8 avgashuset, laddade 2.3 bar och hade fullt vid 5000 rpm. Böt till HX50 med HX60 impeller och hade fullt tidigare och mycket mycket mer effekt med samma maskin.

Den kanske gav 600 förut, och efter bytet gav den 840hk på hjulen.


Det aggregatet måste det ju ha varit något fel på.
Så sent ska det ju inte komma även med största avgashuset.
Effektmax på T70 aggregaten vill jag minnas var ca 850hk. (Ska som sagt inte lova något...var flera år sen jag kollade på diagrammet)
10,61@215 med "kina" delar!
Post Reply