Bänkade Bmw:n Igår :)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

robbz wrote:hmr..skulle inte tro att det beror på grenröret....
mätte ni avgasmottryck?

man börjar ana ugglor när du säger att du får ut mer hp än trq, och ganska "väldigt" stor skillnad om jag fattat det rätt.
det bör vara tvärtom, så nåt är nog fel, tyvärr..

-än en gång vad fick du för trq?

/mvh


du jag har det ej på papret som jag printade ut men kan kolla då jag är där nästa gång...ska dit ikväll å laga datorn hans så då kan ja kolla det också så säger jag
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Bäckis wrote:Och får man 350hk@0,5 bar har man krossat alla fysiska lagar. Motorn är ju standard med bara lägre komp, sorry, men jag köper det inte.


nej du behöver inte köpa det men du borde vara med själv så skulle du se :) och som ärtan sa så slirar turbinen väl också så det blir minre nm för vi jämförde med mats bmw som har någolunda samma specs som mig så han hade ca 70 nm mera än mig men han kör ju manuell låda också...så det är inte alls omöjligt det som ärtan säger
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bänken visar även för mycket effekt. Den kan inte räkna ut drivline förluster när man har auto låda.

Mvh
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag är bara realist.

En motor ger ytterst sällan mer än 50% effektökning vid 0,5 bar. Normalt på en BMW motor är ca 50-60%. Din motor är inte trimmad, alltså har du inte 350hk@0,5 bar. Punkt slut.
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

hur har ni mätt laddtrycket? kör ni på ex 0,7 bar så verkar effekten mer trolig
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

spela roll va han har å inte har, lär ju märkas på gatan ändå=)
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Fido85: Var har du bänkat? Hos Sundsten?
Henrik Back
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Henka. wrote:Fido85: Var har du bänkat? Hos Sundsten?



joo det är vid sundstens
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Bäckis wrote:Jag är bara realist.

En motor ger ytterst sällan mer än 50% effektökning vid 0,5 bar. Normalt på en BMW motor är ca 50-60%. Din motor är inte trimmad, alltså har du inte 350hk@0,5 bar. Punkt slut.


vi kan slå vad :) den gav 265 hk vid 0,25 bars laddtryck så jag kan lägga min morsa fast i pant på det :P
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Andreas K wrote:hur har ni mätt laddtrycket? kör ni på ex 0,7 bar så verkar effekten mer trolig


jo vi har kopplat in så vi ser laddtrycket på skärmen också så får vi fram allting men vi hade inte kopplat in hur varmt luft det kom ur coolern nå
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Fido85 wrote:
Bäckis wrote:Jag är bara realist.

En motor ger ytterst sällan mer än 50% effektökning vid 0,5 bar. Normalt på en BMW motor är ca 50-60%. Din motor är inte trimmad, alltså har du inte 350hk@0,5 bar. Punkt slut.


vi kan slå vad :) den gav 265 hk vid 0,25 bars laddtryck så jag kan lägga min morsa fast i pant på det :P


Hmm förstår du inte vad jag säger? :?
Man kan inte mäta motoreffekt med en automatlåda,när bänken ska räkna ut hur mycket förlust det är i drivlinan så blir det helt fel med auto.
Drivhjulseffekt stämmer.

De att få drivhjulseffekt istället!
Men vridmomentet på hjulen kommer ändå blir fel pga turbinen.

Mvh
PLain_Jane
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2005, 17:03

Post by PLain_Jane »

Hehe, jag är med dig FIDO. Om bänken säger att du bromsade si eller så många hk så måste väl det gälla :>
User avatar
hoek
Posts: 38
Joined: 22 Nov 2005, 00:18
Location: jakobstad (FIN)

Post by hoek »

Fido85 wrote:
nej du behöver inte köpa det men du borde vara med själv så skulle du se :) och som ärtan sa så slirar turbinen väl också så det blir minre nm för vi jämförde med mats bmw som har någolunda samma specs som mig så han hade ca 70 nm mera än mig men han kör ju manuell låda också...så det är inte alls omöjligt det som ärtan säger


jag hade 335hp/0.8 bar.(samma bänk som fido) då var det justerat bara så att den inte gick magert. tändning var, och är bara ditåt.. körde med ca 1 bar, men den har inte blivit brommsad med det, uppskattar att det då är ~370hp.. nästa sommar skall det justeras på riktigt, får se då.. 400+ borde inte vara ngt problem

ps.
80 - 120 ~ 2,5 sek
100 - 200 ~ 8 sek :roll:

mvh mats..
Last edited by hoek on 24 Nov 2005, 23:45, edited 1 time in total.
porsche som backup/vinterbil...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

hoek wrote:
Fido85 wrote:
nej du behöver inte köpa det men du borde vara med själv så skulle du se :) och som ärtan sa så slirar turbinen väl också så det blir minre nm för vi jämförde med mats bmw som har någolunda samma specs som mig så han hade ca 70 nm mera än mig men han kör ju manuell låda också...så det är inte alls omöjligt det som ärtan säger


jag hade 335hp/0.8 bar.(samma bänk som fido) då var det justerat bara så att den inte gick magert. tändning var, och är bara ditåt.. körde med ca 1 bar, men den har inte blivit brommsad med det, uppskattar att det då är ~370hp.. nästa sommar skall det justeras på riktigt, får se då.. 400+ porde inte vara ngt problem

ps.
80 - 120 ~ 2,5 sek
100 - 200 ~ 8 sek :roll:

mvh mats..


Det låter mer troligt ja.
Och du har manuell låda.
User avatar
hoek
Posts: 38
Joined: 22 Nov 2005, 00:18
Location: jakobstad (FIN)

Post by hoek »

porsche som backup/vinterbil...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det går inte att få fram motoreffekt på en rullande landsväg med automatlåda.

Bara drivhjulseffekt, men man kan även få fram nm om man har en dyno som man kan ställa in på automat,samt ställa in stallvarvet på turbin.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Läs och tänk efter nu!

Jag vill absolut inte påstå att din motor skulle vara varken bättre eller sämre än någon annan,men den är ORIGINAL.

Du får tro vad du vill, men motorn kan inte ge den effekt du tycks tro att den ger.

Mats motor ger vad dom ger. Rätt mappad och 1 bar ger ca 400hk, varken mer eller mindre. 0,5 ger ca 300hk.

Detta är bara verkligheten, och vill du inte tro den så är det upp till dig själv.

Mvh
Post Reply