E28 535 Snikturbo sladdkärra "Fulbygge"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Påbörjade att montera bort spridarna, men givetvis gick en sönder och toppen ramlade ner i insuget, som tur väl var så var den ventilen stängd, annars hade det blivit välldigt tråkigt
Spridarna på plats
Special anslutning till wastegaten
Cachetank av sensate modell, med inbyggd "in-tank"-soppapump
Monterad och installerad
Lite "mappning" var nödvändig efter att större spiridare och E85 i tanken
Nu lirar den fint, och han var definitivt glad för spriten, laddtryck, tändning och bränsleblandning är fortfarande okänt, men det går att burna stillastående på 4:an med 3,43 utväxling, alltså 200blås på mätaren, så då är jag helt nöjd.
Nå återstår bara lite finlir samt att jag måste göra lite åt väghållningen, den är extremt svajig när man börjar få lite hastighet på ställen.
Spridarna på plats
Special anslutning till wastegaten
Cachetank av sensate modell, med inbyggd "in-tank"-soppapump
Monterad och installerad
Lite "mappning" var nödvändig efter att större spiridare och E85 i tanken
Nu lirar den fint, och han var definitivt glad för spriten, laddtryck, tändning och bränsleblandning är fortfarande okänt, men det går att burna stillastående på 4:an med 3,43 utväxling, alltså 200blås på mätaren, så då är jag helt nöjd.
Nå återstår bara lite finlir samt att jag måste göra lite åt väghållningen, den är extremt svajig när man börjar få lite hastighet på ställen.
- Nicke Blom
dannej wrote:ang det med bultarna så är det ju egentligen inte hårdheten man vill åt med arp, den stora fördelen är ju att det är pinnbultar, alltså man riskerar itne att dra sönder gängan i blocket när man drar hårt, eftersom den inte rör sig. där är den stora fördelen.
jo iofs, men det finns ju 12:9 som pinnbult också
dannej wrote:Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Flänsar vattenskunrna: 750:-
Spridare: 1300:-
2st 42,4 böjar: 30:-
Oljetrågspackning: 100:-
Grenrörspacknignar 500:-
Packningar mellan grenrör och avgasrör 100:-
Packbox vevaxel baktre: 299.-
12:9 topplocksbultar: 200:-
Topplockspackning, tändstift, oljefilter 1000:-
Oringning topp: 500:-
Kontroll av ventiltäthet med vacuum samt inslipning 50:-
Växelspaksdamask, packningar, topplocksbrickor: 350:-
tot: 5479
+Bränslepump 1100:-
Detta ger en slutgiltig summa på bilen 6579:- Det är alltså vad bilen har kostat mig i exakt det utförandet den står, men då är det lite orättvist räknat eftersom jag räknar in tidigare + affärer
Men ska man räkna lite mera rättvist så är det ju intressantare att räkna på vad modifieringarna kostat, alltså om man har en 535 så skulle "trimmet" och det runtomkring kosta: 8579:-
m-tech2 wrote:går det lika bra att göra oringningen i toppen eller är det sämre än att oringa blocket?
det är lättare att göra det i blocket, eftersom man lätt hittar centrum på cylindrarna, göra dom i toppen kräver att man gör en ritning för att hitta var ringarna ska sitta.
annas spelar det nog ingen större roll.