AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Behåll m50:n så skicar du upp s50:n åt mig..=)
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

AndreasT wrote:Nu är jag lite kluven igen, har fått tag på en s50b32 för riktigt bra pris så nu vet jag inte vilken motor jag vill använda.
Vilket ilands problem :roll:


Surt för dig att du inte hitta den innan du köpte min!! vad lutar det åt m50 eller s50?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Min tanke från början var ju att bygga s50b32 men hittade aldrig någon . Så typisk man hittade en precis när man köpt din :wink:
M50 är ju dock en riktigt fräck maskin med allt man kan köpa till den typ.
Men vill nog helst bygga på s50, så är det någon som är sugen på en mycket potent m50b28 billigt ?
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Hur billigt är billigt?=)
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Billigt är väl fel ord då det handlar om mycket pengar men om vi säger bra pris då :wink:.
Ser man vad det kostar att bygga en sådanhär maskin så tycker jag 55k är bra pris.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Tycker det är skitbra pris..

hade haft råd men jag behöver fan inte en sån motor..

Tyvärr=)
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Vadå behöver du inte en monster motor, trodde alla behövde en sådann :wink:
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

AndreasT wrote:Vadå behöver du inte en monster motor, trodde alla behövde en sådann :wink:


Hehe nej.. har varken chassie eller bromsar för en sån motor.. =)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Zwofurti wrote:
AndreasT wrote:Vadå behöver du inte en monster motor, trodde alla behövde en sådann :wink:


Hehe nej.. har varken chassie eller bromsar för en sån motor.. =)


Hade inte Andreas heller denna sommaren :twisted: :lol:

mvh Mathias
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

bilen går ju inte snabbare med bra väghållning och bromsar :twisted:
*ändrad*
jo kanske snabbare
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Hehe nä jävligt sant. Iallafall så tillkommer coilovers samt fetare bromsar i år. Var ju livsfarligt i sommras med org bromsar.
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

AndreasT wrote:Hehe nä jävligt sant. Iallafall så tillkommer coilovers samt fetare bromsar i år. Var ju livsfarligt i sommras med org bromsar.


fick spons från tarox i italien där dom byggs och köpte 6 kolvs ok mws 332mm skivor eller vad det var som är borrade och slitsade och fy satan det bromsar bra...supernöjd med dom :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Fido85 wrote:
AndreasT wrote:Hehe nä jävligt sant. Iallafall så tillkommer coilovers samt fetare bromsar i år. Var ju livsfarligt i sommras med org bromsar.


fick spons från tarox i italien där dom byggs och köpte 6 kolvs ok mws 332mm skivor eller vad det var som är borrade och slitsade och fy satan det bromsar bra...supernöjd med dom :)


Låter dyrt, får bli några stora billiga standard ok och så får jag fräsa adapter själv och några lämpliga skivor på det.
Jaja verkar svagt med intresset för m50b28 just nu så just nu lutar det åt jag bygger på den. Men jag är inte bitter för det :P
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Jag har spindlar & Ok från M3 3,2 med stumma styrningar och hårdare belägg samt 3,2 skivorna med alu nav.. 315x28/fram och 312/bak, aldrig vart i närheten av att mattas för mig..

Har ioförsig inte kört bana men endel gatåka samt dragracing har dom vart med om iallafall..
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Insanity wrote:Jag har spindlar & Ok från M3 3,2 med stumma styrningar och hårdare belägg samt 3,2 skivorna med alu nav.. 315x28/fram och 312/bak, aldrig vart i närheten av att mattas för mig..

Har ioförsig inte kört bana men endel gatåka samt dragracing har dom vart med om iallafall..


Åfan det låter bra. Org 328 bromsar var inget å hurra över när man gjorde några höghastighetsinbromsningar.
M3 ok och skivor borde gå att få relativ billigt tycker man så det låter som ett vettigt alternativ då.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Så nu har jag äntligen fått lite tid så jag kan börja med bilen.
Tog och städade ur garaget igår och idag började jag med tvätta av bilen innan jag parkerade den inför vintern.

Nytvättad:
Image

Därefter demonterade jag drivlina. Nu har man gjort det några gånger det tog runt 3h att lyfta ur allt och läga in allt på hyllorna.

Lyft nästa:
Image

Motor/låda:
Image

Sedan lyfte jag i jiggmotorn. Motorn är mindre än vinklad än förra året för ge plats åt PT76:an. Imorgon skaffar jag material för bygga motorfästen.
Får hur jag löser det med oljetråget då motorn ligger nära framvagnsbalken.

Image

Har även fått även lite delar för bygget:
Image

Lagom stor turbo
Image

m3 spjäll monterade:
Image
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:53, edited 1 time in total.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Fortsatte lite med inpassningen idag av motorn.
Kapade upp oljetåget rejält för se hur lågt ner samt vilken vinkel jag kunde få på motorn.
Testade även rakställa motorn men då får man inte plats med kommande insug.
Så nu blir det en lutning på cirka 10 grader och en Pt76:an ryms lätt och en 4" downpipe ryms även den utan problem.
Post Reply