Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

äh, putsa till dem å använd dem å lägg energin på nåt annat=)

Det vart inget filmklipp så man får höra ljudet lite?=)
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

tackar för hjälpen! nu gäller de bara at få tag i skiten :)
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

vad kommer oken ifrån?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Oken är Wilwood superlite II, tror dom är tillverkade av wilwood.. :lol:

Någon filmsnutt lär det väl bli innan vinterdvalan. OM jag får ordning på växellådan.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

Vinter projekt.

Plocka ned allt och pyramid ringa?


mvh Eric Johansson
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Erki87 wrote:Vinter projekt.
Plocka ned allt och pyramid ringa?

mvh Eric Johansson


Tyvärr verkar det bli så ja.. :x

Så här var det... Jag åkte till garaget igår för att montera dit bromsslangarna fram.Enligt överenskommelse så skulle Fredrik komma lite senare och hjälpa mig att lufta ur systemet.. Jag hade pallat upp bilen och allt var klart när han väl kom.
Jag kravlar in under bilen för att sköta luftnipplarna till bakbromsarna..
"-Pumpa säger jag till Fredrik. O han pumpar... Efter många pumpningar ropar han -OK. Jag öpnnar för att släppa trycket.. Inget händer :? Jaja.. pumpa ingen säger jag. Ne.. inget nu heller.
Så här håller vi på ett tag. Fredrik börjar jämrar sig att för han är så jävla otränad bla bla... Byt ben då för fan fräser jag! :evil:
Samtidigt tänker jag för mig själv (Fan va konstigt det låter i bromspedalen :? )
Vi håller på och och jag tycker det verkar väldigt skumt att det inte bygger någe tryck alls..
Helt appropå säger Fredrik -Ja det märks ju att du har bytt tryckplatta i alla fall.. :shock: :shock: :shock: :evil:
Jag (typ) -Men din jävla mupp, nu håller vi på med bromsarna och inte kopplingen!!! :lol: :lol:
Efter Fredriks megahjänsläpp så gick det betydligt bättre kan jag säga.. :D

Sen åkte vi up och provkörde.. Bromsarna funkar skitdåligt. Det måste finnas luft någonstans som vi inte får bort.
Tyvärr så verkar toppackningen ha kastat in handsken, den bokstavligen sprutar kylvatten ur expantionskärlet. Bilen var helt blöt på vänstersidan efter ha dragit ur den på 2,3 4:an.
Nu har jag beställt pyramidringar och packning av Bäckis.
Föresten. Någon som har ett M42 block som ligger ivägen billigt?
Last edited by Bonje on 05 Oct 2007, 18:36, edited 1 time in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

hahaha :D (garvar för mig själv)

kul läsning..

trist me det sista dock. kämpa på.

mvh
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Bonje wrote:
Erki87 wrote:Vinter projekt.
Plocka ned allt och pyramid ringa?

mvh Eric Johansson


Tyvärr verkar det bli så ja.. :x

Så här var det... Jag åkte till garaget igår för att montera dit bromsslangarna fram.Enligt överenskommelse så skulle Fredrik komma lite senare och hjälpa mig att lufta ur systemet.. Jag hade pallat upp bilen och allt var klart när han väl kom.
Jag kravlar in under bilen för att sköta luftnipplarna till bakbromsarna..
"-Pumpa säger jag till Fredrik. O han pumpar... Efter många pumpningar ropar han -OK. Jag öpnnar för att släppa trycket.. Inget händer :? Jaja.. pumpa ingen säger jag. Ne.. inget nu heller.
Så här håller vi på ett tag. Fredrik börjar jämrar sig att för han är så jävla otränad bla bla... Byt ben då för fan fräser jag! :evil:
Samtidigt tänker jag för mig själv (Fan va konstigt det låter i bromspedalen :? )
Vi håller på och och jag tycker det verkar väldigt skumt att det inte bygger någe tryck alls..
Helt appropå säder Fredrik -Ja det märks ju att du har bytt tryckplatta i alla fall.. :shock: :shock: :shock: :evil:
Jag (typ) -Men din jävla mupp, nu håller vi på med bromsarna och inte kopplingen!!! :lol: :lol:
Efter Fredriks megahjänsläpp så gick det betydligt bättre kan jag säga.. :D

Sen åkte vi up och provkörde.. Bromsarna funkar skitdåligt. Det måste finnas luft någonstans som vi inte får bort.
Tyvärr så verkar toppackningen ha kastat in handsken, den bokstavligen sprutar kylvatten ur expantionskärlet. Bilen var helt blöt på vänstersidan efter ha dragit ur den på 2,3 4:an.
Nu har jag beställt pyramidringar och packning av Bäckis.
Föresten. Någon som har ett M42 block som ligger ivägen billigt?



Kihl har ett block tror jag. Ring honom!!
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Vad har du för huvudbromscylinder?

Kanske är på vippen till för liten area på den i förhållande till oken.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

jag fick samma fenomen förut när ja hade e30 m3 bakvagn och m3 e36 oken bak... luftade som faan asså å de tog knappt nåt å kändes som de va luft i systemet.. till slut gick de upp ett ljus.. visade sej att oken inte gillade att ha kolvarna så långt "utpumpade" så ja testade på skoj att lägga plattjärn mellan för att få in kolvarna och pumpade ut bromsarna.. då kändes det kalas.. nu blev det en hel uppsats här utan att ens veta om du har för smala skivor så kolvarna kommer längre ut än de ska? men men värt å tänka på iaf:)
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Okej.. så kan det nog bli om man har för tunna skivor ja. Men jag har wilwoods 310*30mm skivor.. Så tunna är dom inte direkt. :roll:
Jag kan ju alltid prova att trycka in kolvarna maximalt och sen prova att lufta igen.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

ja om inte annat kan du utesluta en sak till :wink:
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

inte fick man någon åktur heller... :(



Får väl hoppas på nästa sommar då...
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Eftersom det inte händer någonting i projekttråden så tänkte jag visa filmen från bromsningen. (Som jag sa att ni inte skulle få se förrut bara för ljudupplevelsen försvinner och bilen låter som en kissemiss mera..)

Men bättre än ingenting iaf.
Det här är sista pullet vi körde. det man ser i slutet är att tryckröret från turbon hoppade av.

Image

Till jobbet har jag släpat bärarmarna som jag håller på att modifiera för 5-cerie nav, knutar och sviktstålsaxlar samt M5 bromsar. Så lite händer det med bilen trot att jag inte har uppdaterat på länge.

Nu måste jag skynda mig iväg så jag inte missar Kalle.. :lol:
GOD JUL på er allihopa!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

kul att det funkar så fint... gött mos :D
Mvh Nicke Blom
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

du har väl 5 bult? isf vilket ET har du på¨fälgarna fram? :P

riktigt tyst den är :P
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jo det är 5-bult. Jag har stulit fäljarna från M3:an och det är ET18. Nu sitter det 225/35*18 på och det är INTE körbart. Tar i skärmkanterna hela tiden.. :( Tills nästa år blir det lite valsade skärmar, något svarvade fälgar baksidan och montera 215 i stället.. Sen blir det så körbart det blir.

Det är gött med mos ja. Men med sent laddtryck ger det lite för smalt register tyck jag. jag spånar för fullt på en lösning. Det som irriterar mig är att det finns andra 2 liters motorer som får mycket tidigare ladd än vad jag har. :evil:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Post Reply