Palles E30 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Yes, så får det bli. Ser ju lite snyggare ut då oxå kanske.
Inte orkat ge mig på det ännu bara, tänkte jag skall provstarta idag.

Så håll gärna tummarna nu hehe

Hur kommer det sig att inte fler skrämmer m20b20 motorerna?
Ska ju vara lite sport att trimma ju, varför inte göra det på en lätt 2liters maskin då?
_marcus_
Posts: 114
Joined: 20 Nov 2005, 18:16
Location: Malmbäck

Post by _marcus_ »

corex wrote:Yes, så får det bli. Ser ju lite snyggare ut då oxå kanske.
Inte orkat ge mig på det ännu bara, tänkte jag skall provstarta idag.

Så håll gärna tummarna nu hehe

Hur kommer det sig att inte fler skrämmer m20b20 motorerna?
Ska ju vara lite sport att trimma ju, varför inte göra det på en lätt 2liters maskin då?


Ju mer cylindervolym ju lättare är det ju att plocka effekt, skulle tro att det är av den anledningen sen tror jag inte b20´n är så mycke lättare än b25an
User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Ja jo givetvis är det lättare att få ut hästar från mer liter, men jag tycker bara det är konstigt att nästan ingen gör något med 2liters motorn
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

ser bra ut..

men oljereturen..
har du kollat att den ligger över oljenivån??
tycker att den ligger lite lågt men jag kan ju ha fel :roll: .. har inte haft igång min på evigheter :oops:..

du har ju inte direkt nåt stort oljeflöde genom den turbon så en så fri oljeretur som möjligt är att önska..


undrar även vart du köpt din bredbandslambd, samt pris på den :wink:..


keep up the good work..
mvh
User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Nä den hamnar nog inte helt över oljenivån faktiskt, men å andra sidan har jag ju en grov slang ner så jag tror inte det kommer bli några problem då den är väldigt nära ytnivån.

mätaren köpte jag på creatix.se och kostar ca 3200
User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Joda starta gjorde den, den gick dock inte rent.
Sen när den blivit lite varm så ville den inte starta alls. Misstänker att den får lite mycke soppa. Hur mycke bör man spänna lmmen när den sitter på trycksidan?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

corex wrote:Hur mycke bör man spänna lmmen när den sitter på trycksidan?


Tills den går bra...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Började få ordning på kastrullen nu, men enligt min lag får aldrig något går bra första gången. Med andra ord det sket sig rejält då toppackningen inte håller tätt med oljan. Skall göra ett desperat försök att efterdra toppen men chansen är ju liten att det blir tätt då det hamnat olja mellan packningen och toppen. Antar att det blir så att man få lyfta toppen o limma om packningen och försöka igen.

Image
User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Då var man back in buissness.
Fick riva ner hela motorn igen pga läckaget. Hittade ett tillverkningsfel på MLSpackningen.

Image

Kapade av förhöjningen lite snyggt och monterade dit packningen igen.
Denna gången med mycket locktite och motorsilikon runt oljeloppen.

Fick beställt ett chip från FekZen, som antagligen kommer imorgon (fredag). Avvaktar med uppstart tills jag monterat det chippet imorgon.
Får hoppas att det blir lite fart på bilen nu i helgen.
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Tror tyvärr inte du får det tätt me packningen utan att plana blocket också, en kompis hade samma problem som du... :?
User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Nä men jag har kollat av mitt block med ett vattenpass. Det är rakt och fint ;)

Nä skämt åt sidor, packningen läckte inte speciellt mycket och som sagt jag tror det beror på detta. Jag mailade in till PPF och frågade om råd och de sa då att jag skulle prova silikon runt oljekanalerna vilket jag har nu.
Dessutom hade jag inte hunnit efterdra toppen vilket jag skall göra i god tid denna gång.

Känns lite meningslöst med MLS om det inte fungerar utan att man plockar ner hela blocket. Då kan man ju lika gärna slänga i riktiga kolvar för att kompsänka. För mig är MLS ett billigt sätt att kompsänka utan att behöva rota i underdelen, vilket oftast bruka bli dyrt.
Få se hur det går till helgen, tycker det är kul att motbevisa höhö
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

corex wrote:Nu är mina miniintercoolerrör på plats. Tror Ni bälgen kommer att hålla?
Image



en rulle el tejp på bälgen funkade på min 320 snik tic med 0,8 i ladd
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Tack för tipset!
Jag tänkte dock inte köra med bälgen sedan, det är bara nu vi provstart och så. Tänkte göra ett riktigt tryckrör där sedan.
Street-hammer
Posts: 33
Joined: 10 Dec 2006, 16:51
Location: Norsjö

Post by Street-hammer »

Ska hålla koll på denna tråd.. =)
Håller på själv med att kompsänka min m20b20 med mls.. =)
hoppas allt lirar nu
MvH//M
User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Jag har fick monterat mitt chip i dag.
Nu är det bara avgassystemet som skall monteras sen är det ut o köra ;)
User avatar
corex
Posts: 137
Joined: 10 Jul 2007, 15:07
Location: Halmstad
Contact:

Post by corex »

Fan nu börjar jag bli lite glad här.
Motorn går bra mycke finare med det nya chipet nu, spinner ju som ett helt jävla lejon. Har startat upp den nu och låtit den gå upp i arbetstemp. Skall vänta tills den svalnar nu så jag kan släppa och dra om ARPbultarna.

Den ryker dock som fan nu eftersom hela blocket var oljetäkt suck.
Få bli en ordentlig motortvätt sedan.

Återkommer senare med mer info, måste ju ut o testa lite efter jag dragit om bultarna..
Street-hammer
Posts: 33
Joined: 10 Dec 2006, 16:51
Location: Norsjö

Post by Street-hammer »

Vad trevligt det låter!!
sitter själv å grunnar på å köpa ett chip till min m20b20 maskin.. blev det stor skillnad efter du satte dit chippet?
Backade du tändningen på full eller dellast eller kankse båda?

Hoppas den inte läcker nått efter provturen..

MvH//M
Post Reply