Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Per Eriksson wrote:Vad tror du om att ta en m5 klump och göra nya gavlar/axelrör så det blir som en stel axel?


Ja det går nog säkert, har inte kollat hur dom ser ut. Men lutar mot en cheva axel.

johankihl wrote:1031 axeln håller ju ganska mycket bättre om man byter drivaxlar och gör en gördel/förstärkning till banjon så att inte rören sviktar.


Ja den skulle nog hålla ganska bra då. Men bara drivaxelsatsen till 1031 axeln kosta nästan 17000kr.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Konstigt att hilmersson får sin att hålla på mantan.. han kör ju 1031 axel.. något fuffens har han ju säkert gjort med den.. men ändå..
Hur som helst så får man önska lyckatill vid eventuella ombyggnader ;).

Mvh
Uffe
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Så, då va nästa film klar. Hoppas ni gillar den :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=RF2o1ynN5SY
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Nice film.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

nice film.. :D verkar gå rätt bra den "volvon" :P
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Då är äntligen motorn på väg ihop igen. Vart lite stillestånd när inte toppackningen ville komma nån gång. Men nu händer det lite igen.

Köpte en HX55 som ja tänkte köra med ist. Nu ska bara grenröret byggas om lite då den är lite större än T-70 ja körde med förut

Image

Image

Ska även byta ut prosparket till autronic SM4. Tänkte använda VAG tändspolar till det.

Image

En Aussie Locker diff ska oxå i med en 3.31 utv. Så det slipper varva så mycket. Sen är diffen ist för svetsad diff, lite snällare mot drivaxlarna hoppas jag. Så man slipper byta dom hela tiden.

Image

Image
Vesslan
Posts: 109
Joined: 30 May 2007, 20:44

Post by Vesslan »

ser ju mkt roligt ut det här, va räknar du med för topp fart på bött varav?

har du satt någe pris på gamla turbon? 8)
MVH Robin
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Vesslan wrote:ser ju mkt roligt ut det här, va räknar du med för topp fart på bött varav?

har du satt någe pris på gamla turbon? 8)


Va ja kan komma fram till bör den göra ca 290km/h vid 8000rpm

Den gamla turbon var lite glapp, därför ja byter ut den. Om den går å renovera så hamnar den nog på isbilen.
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för


Är dom inte? Jag vet ingen som skjuter klumar på BMW, bara lite drivaxlar och kardaner.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för

Den ja har är igentligen till nån jeep som har Dana 30 framaxel. Så det innehållet passar i volvons axel. Men det passar nog inte i BMW. Då är det väll bätter å köra lamelldiff, sitter väll i ganska många BMW orginal.
Diffen har inte pajjat någe för mig, men å ha svetsat är nog lite för elakt mot drivaxlarna som bara vill gå av för jämnan.
Terror_Flynn
Posts: 220
Joined: 19 Jan 2007, 15:20
Location: Surahammar

Post by Terror_Flynn »

Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för


En Torsendiff kanske skulle vara nåt?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för


Finns en kille som säljer torsen diffar till BMW på blocket. Det tror jag är en fin grej...
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

Tjena


Vad är det för specs på t70 turbon?

Har en 2.8liters m50 maskin på gång och behöver en turbo som svarar ganska tidigt då jag inte vill varva så mycket för att spara kolvar stakar osv.


När börjar du få laddtryck?



mvh Eric Johansson
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Erki87 wrote:Tjena

Vad är det för specs på t70 turbon?

Har en 2.8liters m50 maskin på gång och behöver en turbo som svarar ganska tidigt då jag inte vill varva så mycket för att spara kolvar stakar osv.

När börjar du få laddtryck?

mvh Eric Johansson

Ja vet inte riktigt va det är för spec på den. Men laddet började runt 3000rpm. Sen hade ja fullt (0.85) vid 3500rpm. Och sen höll den det till 8000rpm. Var väldigt lättkört.
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

johankihl wrote:
Fido85 wrote:finns det att få tag i sådant innehåll till klumpen te bmw? originala drev osv är ju inte att hurra för


Finns en kille som säljer torsen diffar till BMW på blocket. Det tror jag är en fin grej...


kan du fixa en länk? såg att freddes diff for åt helvete...vill ha färdigt innehåll som håller tills min originala går sönder..att ha på hyllan och bara byta
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

www.bakaxel.se har torsendiffar!
Post Reply