Skillnad låg, högohmiga spridare

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
eko

Skillnad låg, högohmiga spridare

Post by eko »

Är det någon skillnad på funktion på de olika sorterna, eller är det bara olika styrsystem som använder sig av antingen hög eller lågohmiga spridare.
Fido85

Post by Fido85 »

är ej så insatt i det men ja dom mesta styrsystem vill ha lågohmiga spridare...håller på och försöker nöta fakta inn i mig själv så det finns säkert många andra som kan förklara bättre :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
bemmerfanatic

Post by bemmerfanatic »

dette kunne jeg tengt å lært litt om selv:-)
E34 rules!!!;-) alle kan det når de har lært det;-)
Mattias Sandgren

Post by Mattias Sandgren »

Du hitta nästan aldrig hög-ohmiga spridare större än 500 cc/min även om det finns undantag. En anledning är att större spridare kräver snabbare öppnings- och stängningstider för att vara användbara på låglast. Utan snabbheten blir noggrannheten på det bränsle som ska komma ut vid en viss öppningstid riktigt dålig och det går inte att mappa på låglast.

Låg-ohmiga spridare skapar en kraftigare ström (starkare magnetfält) och kan lyfta snabbare och klara tyngre/större ventiler än hög-ohmiga, men det kräver en del av drivstegen som måste både leverera mer ström när det öppnas och svälja backströmmarna från spolen i spridarna när de stängs.
Såna här spridare körs alltid i så kallad "peak and hold" vilket gör att full batterispänning bara läggs över spolen under ca 1 ms och resten av tiden bara några tiondels procent av det (med pulsviddsmodulering = PWM) för det räcker för att hålla ventilen öppen och sparar spolen i spridaren från att brinna upp av strömmen.

Klarar insprutningsboxen du har lågohmiga spridare klarar den hög-ohmiga med lätthet, flera per drivsteg.
rotrex-vr6

Post by rotrex-vr6 »

Mattias Sandgren wrote:Du hitta nästan aldrig hög-ohmiga spridare större än 500 cc/min även om det finns undantag. En anledning är att större spridare kräver snabbare öppnings- och stängningstider för att vara användbara på låglast. Utan snabbheten blir noggrannheten på det bränsle som ska komma ut vid en viss öppningstid riktigt dålig och det går inte att mappa på låglast.

Låg-ohmiga spridare skapar en kraftigare ström (starkare magnetfält) och kan lyfta snabbare och klara tyngre/större ventiler än hög-ohmiga, men det kräver en del av drivstegen som måste både leverera mer ström när det öppnas och svälja backströmmarna från spolen i spridarna när de stängs.
Såna här spridare körs alltid i så kallad "peak and hold" vilket gör att full batterispänning bara läggs över spolen under ca 1 ms och resten av tiden bara några tiondels procent av det (med pulsviddsmodulering = PWM) för det räcker för att hålla ventilen öppen och sparar spolen i spridaren från att brinna upp av strömmen.

Klarar insprutningsboxen du har lågohmiga spridare klarar den hög-ohmiga med lätthet, flera per drivsteg.

inget med tråden att göra kanske men jag har dta p8 pro å som ni vet så
tar detta system bara hög ohmiga spridare ,surt men sant!

men det va inga problem med tomgång/låglast med 580cc spridare iallafall ,å nu har jag införskaffat mig 750cc hög ohmiga för jag maxade ut dom andra ,får se hur det går
Mattias Sandgren

Post by Mattias Sandgren »

Mycket av noggrannheten på öppningstider beror också på sprutet i sig, både det elektriska men också hur det styrs av programvaran.
Kör man Haltech med fasta spridaröppningstider i mappen är det en helt annan sak än de som går på fyllnadsgrad (VE) där spridaröppningstiden beräknas fram. T.ex. Autronic där man helst litar på mätvärden från Autronic själva, de flesta spridare finns i en databas och är en av grejer du matar in när du konfigurerar för en viss motor.
Post Reply