E30 M50B25 TIC 400hk+? - Uppdatering 21/5
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 M50B25 TIC 400hk+? - Uppdatering 21/5
Nu har jag länge varit sugen på en BMW med turbo och har äntligen fått tummen ur att börja bygga
Vi är två stycken som kommer att bygga denna bilen under våren och målet är att kunna åka lite i sommar, får se hur det går
Förra helgen hämtades en 320 -84 4dr som var i hyffsat skick, hade stått avställd i tre år men mestadels inomhus. Efter lite bök så fick vi liv i den så den gick att köra hem, ca 8mils färd.
Vad inte så mycket rost på bilen, lite ytrost bara bortsett från förardörren som var kex. Växellådan har dålig synkring = svårt att hitta växlarna.
Receptet som vi har tänkt än så länge är följande:
M50B25 utan vanos (Köpt)
Motorfästen från M20 (Har)
Tor Joki motorkuddar (Köpt)
Svänghjul M20 (Har)
Startmotor M20 (Har)
Växellåda M20 (Har)
Svetsad diff första sommaren
Sviktstålaxlar (Köpta)
Precision SC61 (Köpt)
Grenrör i svartstål (Köpt pga. tidsbrist)
3,5" Downpipe (Köpt pga. tidsbrist)
HKS Wastegate 60mm, kopia (Köpt)
Borch 984 bränslepump (Köpt)
Precision 788cc spridare (Köpta)
PPF 75mm dump (Köpt)
600x300x75mm Intercooler (Köpt)
Vems sprut (Beställt)
3,5mm MLS (Köpt)
ARP bultar till topp (Köpt)
Sachs 618 tryckplatta (Köpt)
4 puck sinterlamell (Köpt)
Powerflex till bakvagn (Köpt)
Får väl se vad som kan göras med drivlinan för att det ska hålla för 400hk, ekonomiska tips emottages gärna.
Andra tips är så klart också välkommna.
Bilder på bilen kommer snart.
Mvh Jocke
Vi är två stycken som kommer att bygga denna bilen under våren och målet är att kunna åka lite i sommar, får se hur det går
Förra helgen hämtades en 320 -84 4dr som var i hyffsat skick, hade stått avställd i tre år men mestadels inomhus. Efter lite bök så fick vi liv i den så den gick att köra hem, ca 8mils färd.
Vad inte så mycket rost på bilen, lite ytrost bara bortsett från förardörren som var kex. Växellådan har dålig synkring = svårt att hitta växlarna.
Receptet som vi har tänkt än så länge är följande:
M50B25 utan vanos (Köpt)
Motorfästen från M20 (Har)
Tor Joki motorkuddar (Köpt)
Svänghjul M20 (Har)
Startmotor M20 (Har)
Växellåda M20 (Har)
Svetsad diff första sommaren
Sviktstålaxlar (Köpta)
Precision SC61 (Köpt)
Grenrör i svartstål (Köpt pga. tidsbrist)
3,5" Downpipe (Köpt pga. tidsbrist)
HKS Wastegate 60mm, kopia (Köpt)
Borch 984 bränslepump (Köpt)
Precision 788cc spridare (Köpta)
PPF 75mm dump (Köpt)
600x300x75mm Intercooler (Köpt)
Vems sprut (Beställt)
3,5mm MLS (Köpt)
ARP bultar till topp (Köpt)
Sachs 618 tryckplatta (Köpt)
4 puck sinterlamell (Köpt)
Powerflex till bakvagn (Köpt)
Får väl se vad som kan göras med drivlinan för att det ska hålla för 400hk, ekonomiska tips emottages gärna.
Andra tips är så klart också välkommna.
Bilder på bilen kommer snart.
Mvh Jocke
Last edited by Spinx on 21 May 2007, 21:34, edited 13 times in total.
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall
Har varit och besiktat i dag...
Blev en hyffsad arbetsorder
20p fick jag:
1. Strålkastare halvljus, höger, ljusbild felaktig/bländande.
2. Strålkastare reflektor, höger, skadad.
3. Dörr, bak höger, går inte att öppna.
4. Stötdämpare, fram, båda sidor, dämpverkan otillräcklig.
5. Bromsrör, tvärgående bak, rostskadat.
6. Bromsrör, bak vänster inre, rostskadat.
7. Färdbroms hjulcylinder, bak höger, läckage.
8. Färdbroms bromskraftsfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
9. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.
10. Vindrutetorkare, rengöringseffekt, otillräcklig.
Blev en del extrajobb om man säger så
Blev en hyffsad arbetsorder
20p fick jag:
1. Strålkastare halvljus, höger, ljusbild felaktig/bländande.
2. Strålkastare reflektor, höger, skadad.
3. Dörr, bak höger, går inte att öppna.
4. Stötdämpare, fram, båda sidor, dämpverkan otillräcklig.
5. Bromsrör, tvärgående bak, rostskadat.
6. Bromsrör, bak vänster inre, rostskadat.
7. Färdbroms hjulcylinder, bak höger, läckage.
8. Färdbroms bromskraftsfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
9. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.
10. Vindrutetorkare, rengöringseffekt, otillräcklig.
Blev en del extrajobb om man säger så
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall
Liten update:
Fixade igår iordning en plats för bilen i lokalen jag ska vara i, var en del att flytta på, spenderade 2 timmar på trucken
Allt i min bakgrund skulle bort.
Bilen innan den fick komma in.
Nya motorn:
10 tons travers är bra att ha precis ovanför bilen
Bilen på plats:
Som synes så har den stått ett tag, skulle egentligen ha tvättat den ordentligt innan jag rullade in men hade inte tid.
Förardörren måste bytas så småningom, gott om kex...
Nu gäller det att få bilen besiktad så man kan börja riva
Fixade igår iordning en plats för bilen i lokalen jag ska vara i, var en del att flytta på, spenderade 2 timmar på trucken
Allt i min bakgrund skulle bort.
Bilen innan den fick komma in.
Nya motorn:
10 tons travers är bra att ha precis ovanför bilen
Bilen på plats:
Som synes så har den stått ett tag, skulle egentligen ha tvättat den ordentligt innan jag rullade in men hade inte tid.
Förardörren måste bytas så småningom, gott om kex...
Nu gäller det att få bilen besiktad så man kan börja riva
Last edited by Spinx on 11 Mar 2007, 21:50, edited 2 times in total.
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall
Verkar vara nåt Mongo men servern som bilderna ligger på...
Ordna snabbt.. Vill ju se..
Ordna snabbt.. Vill ju se..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Nu har vi rivit en del, bakvagnen är nere bla.
Var egentligen inte tänkt att vi skulle plocka ner den nu, men eftersom det blev stora problem med bromsrören så var det lika bra att ta ner den nu så man kan dra dom ordentligt på en gång.
Bakvagnen ska plockas isär och lämnas in på blästring, sen blir det nog vanlig hederlig hammarlack
Väntar med spänning på mitt väghållningskit som är beställt, blev ett G&M, billigt och förhoppningsvis bra
Har blivit lite ändringar i receptet, har köpt ett turbokit av bmw_pelle här på forumet, sparar en del tid. Kittet innehåller en SC61:a, HKS 60mm kopia, grenrör och 3,5" downpipe.
Beställde även lite godis av PPF igår:
Bosch 984 pump
Sachs 618
BMW 228mm 4-pucks
M50 MLS paket
Powerflex Silentblock
Powerflex Bärarmsbussningar
Lyckades även göra mig lite illa, hoppade upp på ett tak för att stoppa i en skarvsladd i ett uttag men ramlade igenom 2,5m ner
Gjorde som tur var bara illa mig i armarna samt en stukad tumme, landade på fötter
Taket som jag ramlade igenom
Bakvagnen äntligen nere
Frächa bussningar
Här var det tomt
Översikt
Var egentligen inte tänkt att vi skulle plocka ner den nu, men eftersom det blev stora problem med bromsrören så var det lika bra att ta ner den nu så man kan dra dom ordentligt på en gång.
Bakvagnen ska plockas isär och lämnas in på blästring, sen blir det nog vanlig hederlig hammarlack
Väntar med spänning på mitt väghållningskit som är beställt, blev ett G&M, billigt och förhoppningsvis bra
Har blivit lite ändringar i receptet, har köpt ett turbokit av bmw_pelle här på forumet, sparar en del tid. Kittet innehåller en SC61:a, HKS 60mm kopia, grenrör och 3,5" downpipe.
Beställde även lite godis av PPF igår:
Bosch 984 pump
Sachs 618
BMW 228mm 4-pucks
M50 MLS paket
Powerflex Silentblock
Powerflex Bärarmsbussningar
Lyckades även göra mig lite illa, hoppade upp på ett tak för att stoppa i en skarvsladd i ett uttag men ramlade igenom 2,5m ner
Gjorde som tur var bara illa mig i armarna samt en stukad tumme, landade på fötter
Taket som jag ramlade igenom
Bakvagnen äntligen nere
Frächa bussningar
Här var det tomt
Översikt
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall
Nu kommer det äntligen en uppdatering.
Har hänt lite sen sist, snart klar för besiktning.
Fixat inför besiktningen är detta:
3. Dörr, bak höger, går inte att öppna.
4. Stötdämpare, fram, båda sidor, dämpverkan otillräcklig.
5. Bromsrör, tvärgående bak, rostskadat.
6. Bromsrör, bak vänster inre, rostskadat.
7. Färdbroms hjulcylinder, bak höger, läckage.
8. Färdbroms bromskraftsfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
9. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.
10. Vindrutetorkare, rengöringseffekt, otillräcklig.
Bytte alla bromsrör bak, även slangar.
Bakvagnen är blästrad och lackad, rustad med powerflex bussningar.
Diffklumpen ska lackas, svetsas och monteras, och lyserna ska bytas sen är den fit for fight
Blästrat, puh vilket jobb...
Grundlackat
Och färdiglackat
Nya stötdämpare och fjädrar, säker 40/60
Powerflex på plats, kameran är färgblind, alla utom den vet att dom är lila
Montering påbörjat
Det som återstår för att kunna köra är som sagt diffklumpen och drivaxlar, ska axlarna gå trögt att trycka in i navet föresten?
Sen är det även lyktor som ska bytas för att kunna besiktiga.
Ska fota lite mer till nästa uppdatering, har varit lite dålig på det känner jag...
Har hänt lite sen sist, snart klar för besiktning.
Fixat inför besiktningen är detta:
3. Dörr, bak höger, går inte att öppna.
4. Stötdämpare, fram, båda sidor, dämpverkan otillräcklig.
5. Bromsrör, tvärgående bak, rostskadat.
6. Bromsrör, bak vänster inre, rostskadat.
7. Färdbroms hjulcylinder, bak höger, läckage.
8. Färdbroms bromskraftsfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
9. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.
10. Vindrutetorkare, rengöringseffekt, otillräcklig.
Bytte alla bromsrör bak, även slangar.
Bakvagnen är blästrad och lackad, rustad med powerflex bussningar.
Diffklumpen ska lackas, svetsas och monteras, och lyserna ska bytas sen är den fit for fight
Blästrat, puh vilket jobb...
Grundlackat
Och färdiglackat
Nya stötdämpare och fjädrar, säker 40/60
Powerflex på plats, kameran är färgblind, alla utom den vet att dom är lila
Montering påbörjat
Det som återstår för att kunna köra är som sagt diffklumpen och drivaxlar, ska axlarna gå trögt att trycka in i navet föresten?
Sen är det även lyktor som ska bytas för att kunna besiktiga.
Ska fota lite mer till nästa uppdatering, har varit lite dålig på det känner jag...
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall
Liten update...
Blev en kort stund i garaget i kväll, fick iaf drivaxlarna på plats, fattas bara diffklump och lyktor för besiktning nu.
Har även varit lite flitig med kameran och plåtat bakvagnen och alla delar som har ramlat in.
Fick mitt turbokit av bmw_pelle i dag, tackar och bockar, ser bra ut.
Hann även med att provmontera grenröret
Har beställt lite saker i dag, slog till på ett par sviktstålaxlar från PPF, ska förhoppningsvis skona knutarna litegranna.
Beställde även 788cc Precision spridare och 75mm dump av PPF.
Intercooler med måtten 600x300x75 samt nytt membran till wastegate och BTR är beställt från dumpkopieraren.
Väntar med spänning på alla trevliga saker
Bilder på bakvagnen
Grenröret provmonterat
Nya saker
Ursäkta kvalitén på bilderna, har en digitalkamera men det vore ju bra om man kom ihåg att ta med den till garaget också...
Och NEJ, det är inte jag som har så långa fina naglar, det är min linslus till sambo som inte kunde hålla fingrarna borta
Blev en kort stund i garaget i kväll, fick iaf drivaxlarna på plats, fattas bara diffklump och lyktor för besiktning nu.
Har även varit lite flitig med kameran och plåtat bakvagnen och alla delar som har ramlat in.
Fick mitt turbokit av bmw_pelle i dag, tackar och bockar, ser bra ut.
Hann även med att provmontera grenröret
Har beställt lite saker i dag, slog till på ett par sviktstålaxlar från PPF, ska förhoppningsvis skona knutarna litegranna.
Beställde även 788cc Precision spridare och 75mm dump av PPF.
Intercooler med måtten 600x300x75 samt nytt membran till wastegate och BTR är beställt från dumpkopieraren.
Väntar med spänning på alla trevliga saker
Bilder på bakvagnen
Grenröret provmonterat
Nya saker
Ursäkta kvalitén på bilderna, har en digitalkamera men det vore ju bra om man kom ihåg att ta med den till garaget också...
Och NEJ, det är inte jag som har så långa fina naglar, det är min linslus till sambo som inte kunde hålla fingrarna borta
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall