Lite frågor om kolvar och stakar

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
JAS
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2006, 21:47

Lite frågor om kolvar och stakar

Post by JAS »

Fortfarande kvar i teorin...
* M20B25-block
* M21B24-vev
* Överladdat

Vevstakar:
Vad skiljer mellan M20 vevstakarna och M50ins stakar?

Vad är fördelarna och nackdelarna med dom olika stakarna? Visst är M20B20 vevstakarna stålstakar?

Går det ens att köra med M50 stakar och dieselveven? Dvs, finns dom i 130mm utförande?

Kolvar:
Tydligen kör man ju oftast med 2,5ans kolvar när man strokar. (Är det smidda kolvar eller gjutna?) Kompressionen hamnar på 8.2-8.0:1 med urtagna förbränningsrum.

Går det att köra med kolvar från 318is? Dvs från M42? Det är väl smidda kolvar? Vad landar kompressionen på isåfall? Och åter, funkar det med dieselveven?

God fortsättning!
Mvh JAS
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

TiCCo kör eller körde med m42 318is 16V kolvar i sin gammla maskin?
vet ej kompet men.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

De är väll inte smidda kolvar i M42.
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Rätta mig om jag har fel (alla kolvar är smidda)(till bmw)????? :shock:

Men märkena skiljer från mhale till nått mer???

ojoj kan ha fel nu :lol:
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

BmW[RsR] wrote:Rätta mig om jag har fel (alla kolvar är smidda)(till bmw)????? :shock:

Men märkena skiljer från mhale till nått mer???

ojoj kan ha fel nu :lol:


Dom är nog inte "smidda" på det smidda sättet du tänker på.
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

BmW[RsR] wrote:TiCCo kör eller körde med m42 318is 16V kolvar i sin gammla maskin?
vet ej kompet men.


Jo jag kör med M42 iS kolvar, orginal 325 vev och M50 stakar.
Komp har jag inte räknat på, runt 7,0:1 tror jag men andra säger att det är lägre.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
JAS
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2006, 21:47

Post by JAS »

Ticco wrote:Jo jag kör med M42 iS kolvar, orginal 325 vev och M50 stakar.Komp har jag inte räknat på, runt 7,0:1 tror jag men andra säger att det är lägre.


Okej, har sett filmklipp och bilder på din E30. Verkar gå riktigt bra :)
Hur kommer det sig att du kör med M42-kolvarna? Är det för lägre kompression utan att måsta svarva av kolvarna? eller misstar jag mig, du kanske har svarvade kolvar? Såg nått inlägg på autopower.

Varför kör man med M50-stakarna?


Mvh JAS
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

JAS wrote:Hur kommer det sig att du kör med M42-kolvarna? Är det för lägre kompression utan att måsta svarva av kolvarna?

Stämmer bra det.

JAS wrote:Varför kör man med M50-stakarna?

Stabilare.
Här kan du jämföra:
http://www.ticco.com/cars/318tic_2005/19.jpg
http://www.ticco.com/cars/318tic_2005/20.jpg
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
JAS
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2006, 21:47

Post by JAS »

Passar M50 stakarna utan bearbetning på M20-veven?

Är dom lika långa som M20B25-stakarna? 135mm?



Jag funderade ju på att köra med dieselveven och 320-stakar + 325 kolvar,

men jag kanske ska skita i det? Köra med orginalveven m50-stakar +

iS-kolvar... Vad är vettigast ur pengar/effekt. Visst får man ju en ökad

cylindervolym med dieselveven, men den effektökningen kanske är

marginell? Går ju att kompensera mycket med laddtryck :P

Mvh JAS
Post Reply