Jag har arbetat på ett företag (Göteborg) i 4 månader nu med att optimera teknik och elektronik med artificiell intelligens.Nyligen fick jag en idé: tänk om svensk elektronik/värmepumpar/luftkonditioneringar och andra apparater kunde utrustas med artificiell intelligens, så att de kunde lära sig och anpassa sig till användarens preferenser för att uppnå optimal energieffektivitet?
Har någon redan kommit på en sådan idé? Vilka var framgångarna med genomförandet?
Implementering av AI i elektronik
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Implementering av AI i elektronik
Personligen tycker jag att det är skrämmande att utvecklare och andra försöker införa AI överallt, inklusive sociala nätverk. Jag läste till exempel nyligen att forum snart kommer att ersättas av AI eftersom en robot kan ge en person ett mer exakt och detaljerat svar på en fråga.
Jag är rädd för att föreställa mig hur det kommer att utvecklas ytterligare.
Jag är rädd för att föreställa mig hur det kommer att utvecklas ytterligare.
Re: Implementering av AI i elektronik
Jag tycker att din idé är intressant och lovande. Att kombinera AI-teknik med hushållsapparater skulle kunna ha en betydande positiv inverkan på energiförbrukningen och miljön. Om man tänker på det på det här sättet kan ju apparater med AI som lär sig användarens preferenser och vanor anpassa sig för att uppnå optimal energieffektivitet. Detta minskar onödig energiförbrukning, vilket bidrar till att spara energi och minska koldioxidutsläppen.Snska998 wrote:Jag har arbetat på ett företag (Göteborg) i 4 månader nu med att optimera teknik och elektronik med artificiell intelligens.Nyligen fick jag en idé: tänk om svensk elektronik/värmepumpar/luftkonditioneringar och andra apparater kunde utrustas med artificiell intelligens, så att de kunde lära sig och anpassa sig till användarens preferenser för att uppnå optimal energieffektivitet?
Har någon redan kommit på en sådan idé? Vilka var framgångarna med genomförandet?
Jag är inte säker, men jag tror att det också kommer att leda till färre haverier och reparationer: AI-system kan övervaka apparater och köra diagnostik för att identifiera eventuella fel eller ineffektivitet, vilket kan leda till tidigare upptäckt av problem och lägre reparationskostnader. Men det är bara en teori, jag vet inte hur genomförbart det är i verkliga livet. .... Jag kom till denna idé av misstag när jag kom ihåg att jag beställde dyra och högkvalitativa balsam mer än en gång och ett och ett halvt år senare fanns det obegripliga nedbrytningar, och företaget självt och tillverkarna var inte intresserade av att hjälpa. Och det här var inhemska tillverkare. Så kanske AI kommer att minska problemen med nedbrytningar eller missbruk av konsumenter....
I alla fall verkar det för mig att detta är framtiden och sådana idéer bör förverkligas!))