Hejsan gott folk, kört BMW länge och haft många olika. Och suget efter turbo bmw blir större och större, men behöver tips och trix vad jag ska bygga på då jag är relativt ny inom området. Jag har 2 st bilar just nu och hade kunnat tänka mig bygga turbo på en av dom vilken som helst. Men frågan är vilken är lämpligast att bygga på? Håller bäst osv.
Jag har en BMW e39 530 manuell från 2002 full M-sport från fabrik. Den har ju m54b30.
Sen har jag en e36 323 manuell från 1997 icke M-sport. Den har m52b25.
Har läst lite här på forumet och som jag fattat det har 323:an alublock? Och tål inte överladdas så värst.
Inte läst mycket om 530in.
Tänkte jag slänger ut ett inlägg till er proffs och frågar vad jag ska bygga på, antingen på någon av nämnda bilar som jag redan har eller köpa en m50b25 som tydligen ska vara bäst att bygga på.
Går det hinka i en m50b25 i 323an? Håller 530in för turbo?
Mitt mål är att börja på 350-400 hästkrafter. Sen om jag vill ha mer effekt efter jag vant mig vid dom 350-400 hk vet jag inte.
Uppskattar all hjälp jag kan få, tips trix stora som små! Mvh William
Hjälp vad ska jag bygga på?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Hjälp vad ska jag bygga på?
Håller själv på med min M50 som är strokad till 2.8 liter.
Men i ditt fall skulle jag nästan säga att E39:an är lite fränare att bygga på, mer plats, starkare bakvagn (vad jag har för mig, om det nu bara är V8:orna som fick värre bakvagn) mm.... Hört folk som åker en 600whp på m54:orna (rätta mig om jag har fel, kanske tänker på fel maskin). Dock är ju inte E39:or lätta bilar direkt.
E36:an är ju lite fränare karosseri mässigt och lekbils mässigt, men 188 bakvagnen är ju inte direkt kända för att hålla för as mycket mos, men borde inte vara problem för den effekt du söker.
Vad jag skulle göra är att hinka ner en M50 i e36:an, visst alla gör det men finns en uppsjö med guider, bilder, videos, delar mm... mycket bolt on grejer finns även så man slipper bygga eget om man saknar verktygen och kunskapen för att göra det.
Det går att komma billigt undan att bygga, men då kan man ha otur att det skiter sig rejält senare.
Problemet är väll lite att folk tror M50 är värda guld.... Om du nu köper en M50 skulle jag satsa på en icke vanos, då stakarna i dom är mycket mycket grövre än en M50 med vanos. Samt så är det mycket enklare med ickevanos maskin.
Sprut är viktigt, ett bra system och en bra mapp är A och O, samma gäller soppan. I ditt fall räcker det med en Walbro 450 intank tillsammans med siemens deka 875cc (4k hos overtake som är flödesmatchade), soppa ledningen är ju bra att byta ut egentligen, finns E85 tålig gummislang hos streetpower och sen kopparrör från biltema. Sprut skulle jag gå för antingen ECU master eller VEMS då de finns i PnP för att hålla det så enkelt som möjligt. Visst kostar nytt runt en 10k, men har man tur finns det säkerligen någon som kränger begagnat för en 5-6k. Bara se till att chippen passar för M50ns givare. Se även till att förse pumpen med lite grövre kablar för att förhindra eventuellt att spänningen faller.
Har ingen riktig koll på vad som pallar vad, men ska du åka gata är ju en organisk koppling snällare. Vill du ha rejs så skulle jag säga ett lättat och balanserat M20 svänghjul, lilla m20 starten, 618 tryckplatta och en 6puckad sinter (fjädrad borde hålla för det moset). Det är ganska grovt men håller för mycket mos.
Turbo borde en T70/HX35/GT35 eller liknande duga rätt bra till. Må va kina snurror men sålänge man har bra oljetillförsel och retur så kan de hålla ett bra tag. Du kan få tag i en ny GT35:a hos kl racing för typ 3300kr. Även grenrör finns att få tag i sprillans "bolt on", mrtuning har ett rätt schysst topmount inne för 3300kr.
Wastegate finns med hos mrtuning, dump, intercooler, tryckslangar o sånt med mm....
Vems/EMU sprut
Siemens Deka 875cc
Walbro 450
GT35:a
Mrtuning topmount grenrör
Mrtuning 44mm wg
Mrtuning 50mm dump (den låter rätt gött)
618 tryckplatta
M20 svänghjul (lättat och balanserat)
6 puckad fjädrad sinter
Lilla M20 starten
Vet inte om det är mycket mer än så, bara fråga om det är nått
Men i ditt fall skulle jag nästan säga att E39:an är lite fränare att bygga på, mer plats, starkare bakvagn (vad jag har för mig, om det nu bara är V8:orna som fick värre bakvagn) mm.... Hört folk som åker en 600whp på m54:orna (rätta mig om jag har fel, kanske tänker på fel maskin). Dock är ju inte E39:or lätta bilar direkt.
E36:an är ju lite fränare karosseri mässigt och lekbils mässigt, men 188 bakvagnen är ju inte direkt kända för att hålla för as mycket mos, men borde inte vara problem för den effekt du söker.
Vad jag skulle göra är att hinka ner en M50 i e36:an, visst alla gör det men finns en uppsjö med guider, bilder, videos, delar mm... mycket bolt on grejer finns även så man slipper bygga eget om man saknar verktygen och kunskapen för att göra det.
Det går att komma billigt undan att bygga, men då kan man ha otur att det skiter sig rejält senare.
Problemet är väll lite att folk tror M50 är värda guld.... Om du nu köper en M50 skulle jag satsa på en icke vanos, då stakarna i dom är mycket mycket grövre än en M50 med vanos. Samt så är det mycket enklare med ickevanos maskin.
Sprut är viktigt, ett bra system och en bra mapp är A och O, samma gäller soppan. I ditt fall räcker det med en Walbro 450 intank tillsammans med siemens deka 875cc (4k hos overtake som är flödesmatchade), soppa ledningen är ju bra att byta ut egentligen, finns E85 tålig gummislang hos streetpower och sen kopparrör från biltema. Sprut skulle jag gå för antingen ECU master eller VEMS då de finns i PnP för att hålla det så enkelt som möjligt. Visst kostar nytt runt en 10k, men har man tur finns det säkerligen någon som kränger begagnat för en 5-6k. Bara se till att chippen passar för M50ns givare. Se även till att förse pumpen med lite grövre kablar för att förhindra eventuellt att spänningen faller.
Har ingen riktig koll på vad som pallar vad, men ska du åka gata är ju en organisk koppling snällare. Vill du ha rejs så skulle jag säga ett lättat och balanserat M20 svänghjul, lilla m20 starten, 618 tryckplatta och en 6puckad sinter (fjädrad borde hålla för det moset). Det är ganska grovt men håller för mycket mos.
Turbo borde en T70/HX35/GT35 eller liknande duga rätt bra till. Må va kina snurror men sålänge man har bra oljetillförsel och retur så kan de hålla ett bra tag. Du kan få tag i en ny GT35:a hos kl racing för typ 3300kr. Även grenrör finns att få tag i sprillans "bolt on", mrtuning har ett rätt schysst topmount inne för 3300kr.
Wastegate finns med hos mrtuning, dump, intercooler, tryckslangar o sånt med mm....
Vems/EMU sprut
Siemens Deka 875cc
Walbro 450
GT35:a
Mrtuning topmount grenrör
Mrtuning 44mm wg
Mrtuning 50mm dump (den låter rätt gött)
618 tryckplatta
M20 svänghjul (lättat och balanserat)
6 puckad fjädrad sinter
Lilla M20 starten
Vet inte om det är mycket mer än så, bara fråga om det är nått
Re: Hjälp vad ska jag bygga på?
Tack for ditt svar hjalpt en del!
Har nyligen skaffat en bmw e30 318!! letat lange och kom over den riktigt billigt. total renoverad motor planad topp allt ar nytt.
Funderar pa bygga turbo pa den.. men last lite om m40b18. Har ju kamrem ej kedja!
Har nyligen skaffat en bmw e30 318!! letat lange och kom over den riktigt billigt. total renoverad motor planad topp allt ar nytt.
Funderar pa bygga turbo pa den.. men last lite om m40b18. Har ju kamrem ej kedja!
Re: Hjälp vad ska jag bygga på?
Åhfan häftigt!Willy wrote:Tack for ditt svar hjalpt en del!
Har nyligen skaffat en bmw e30 318!! letat lange och kom over den riktigt billigt. total renoverad motor planad topp allt ar nytt.
Funderar pa bygga turbo pa den.. men last lite om m40b18. Har ju kamrem ej kedja!
Inget riktigt fan utav 4 cyllar om det inte är Saab maskiner En m50 i en sån lätt sak är ju alltid roligt!
Re: Hjälp vad ska jag bygga på?
M54b30 er bare å bygge turbo på opp til 550+whp, mer med "snillt" map eller smidd innmat!