Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Oscar Ljungkvist
Posts: 2
Joined: 01 Jul 2018, 18:24

Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by Oscar Ljungkvist »

Tja, jag är på gång att ska börja mitt första turbobygge, har byggt en bil innan så vet vad som krävs. Men är ny till just turbo delen. Vet sedan tidigare att m50 block och b28 vev ska användas. Samt m52 topp. Vill komma ”billigare” undan då jag är 17 år och inte gjord av pengar. Går det till expempel att köra med standard kolvar och smidda stakar? Dela gärna med er era motor spec och tips och trix. // Oscar Ljungkvist
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by robinc97 »

Oscar Ljungkvist wrote:Tja, jag är på gång att ska börja mitt första turbobygge, har byggt en bil innan så vet vad som krävs. Men är ny till just turbo delen. Vet sedan tidigare att m50 block och b28 vev ska användas. Samt m52 topp. Vill komma ”billigare” undan då jag är 17 år och inte gjord av pengar. Går det till expempel att köra med standard kolvar och smidda stakar? Dela gärna med er era motor spec och tips och trix. // Oscar Ljungkvist
Behöver ju inte alltid köra med M52 topp, jag kommer köra M50 topp som är grovt portad tillsammans med M50 ickevanos insugskam på avgas. Vet inte riktigt skillnaden på M52 topp mot M50 men tror att M52:an flödar lite bättre? Samt beroende på vad man har för härva med antar jag men men...

Min motorspec ser ut såhär:
10-1 i komp
M52B28 kolvar
M50B25 iv stakar
M52B28 vev
M50B25 vanos topp portad
M50B25 vanos insugs kam
M50B25 icke vanos insugskam på avgas
In 228 grader duration 9.0 lyft
Avgas 240 duration 9.7 i lyft
Vanos triggerhjul
Vanos kamsignal
Arp topp bultar
Coopering packning

VEMS PnP ECU
875cc Siemens Deka
30L Fuelcell
3 044 Bosch oppapumpar
2L catchtank
AN6 till fuelrail och tillbaka
TB70-04

Angående stakar så har jag förstått att praktiskt taget håller M50B25 ickevanos stakarna bättre än exempel K1 H-profil. M52B28 kolvar behövs för M50 kolvar kommer för högt upp tillsammans med 2.8 veven. Du kan använda M52B28TUB blocket då det är stålfoder i det om jag inte minns fel, men med tanke på att M50 block alternativt komplett M50 maskin är ganska billigt så ser jag inte syftet.

För den effekten du önskar kommer du nog behöva ladda en del så ARP och cooperring packning är ganska bra att ha.

Att åka den effekten du siktar på är i längden aldrig "billigt", ju högre effekt ju bättre grejer behövs och ju större chans man kör sönder grejer. Jag kommer lägga mig runt en 500whp med min setup bara för att skona bottendelen. Samt borde 500whp i en E36:a kunna skjuta på ganska bra.
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by Jesper Mäki »

Skillnaden mellan m50 och m52b28 topp är väl att m52b28 har 6mm ventilskaft medans m50b25IV har 7mm. M50b25 vanos ska dock vara likadan som m52b28.
Kan tänka mig att tryckarna kan skilja också, finns väl två olika 35mm varianter iallafall, en tyngre och en lättare. M54an har 33mm vet jag men om dom suttit på någon m50 eller m52 låter jag vara osagt.

M52tub28 har stålfoder men det går inte att montera m50/m52 topp på ett tu block då det skiljer endel i gjutningen. M52tu ser likadan ut som m54an.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Oscar Ljungkvist
Posts: 2
Joined: 01 Jul 2018, 18:24

Re: Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by Oscar Ljungkvist »

Vilka lådor samt bakaxlar kör ni med?
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by robinc97 »

Oscar Ljungkvist wrote:Vilka lådor samt bakaxlar kör ni med?
Är väll rekommenderat att åka värre bakvagn om man kör E36 då 188 inte är det starkaste som finns, alternativt förstärka infästningen. Men duger nog gott sålänge man inte får hjulstuds eller greppar som ett as.
Folk brukar smacka dit 210 540 bakvagn då den diffen och axlar tål något jävulskt. enklaste är väll att hänga dit en E36 M3 3,2 bakvagn om man åker E36.

Växellåda är väll samma? Diesellåda kanske, jag kommer åka en ZF bensin låda från E39 528i med min setup, vi får väll ser hur länge den håller tills man rensar den.
MatsN
Posts: 10
Joined: 24 Jan 2017, 12:28

Re: Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by MatsN »

Vad håller 528 lådan för? Borde väl hålla rätt bra upp till ca 400 pållar?
robinc97 wrote:
Oscar Ljungkvist wrote:Vilka lådor samt bakaxlar kör ni med?
Är väll rekommenderat att åka värre bakvagn om man kör E36 då 188 inte är det starkaste som finns, alternativt förstärka infästningen. Men duger nog gott sålänge man inte får hjulstuds eller greppar som ett as.
Folk brukar smacka dit 210 540 bakvagn då den diffen och axlar tål något jävulskt. enklaste är väll att hänga dit en E36 M3 3,2 bakvagn om man åker E36.

Växellåda är väll samma? Diesellåda kanske, jag kommer åka en ZF bensin låda från E39 528i med min setup, vi får väll ser hur länge den håller tills man rensar den.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by robinc97 »

MatsN wrote:Vad håller 528 lådan för? Borde väl hålla rätt bra upp till ca 400 pållar?
robinc97 wrote:
Oscar Ljungkvist wrote:Vilka lådor samt bakaxlar kör ni med?
Är väll rekommenderat att åka värre bakvagn om man kör E36 då 188 inte är det starkaste som finns, alternativt förstärka infästningen. Men duger nog gott sålänge man inte får hjulstuds eller greppar som ett as.
Folk brukar smacka dit 210 540 bakvagn då den diffen och axlar tål något jävulskt. enklaste är väll att hänga dit en E36 M3 3,2 bakvagn om man åker E36.

Växellåda är väll samma? Diesellåda kanske, jag kommer åka en ZF bensin låda från E39 528i med min setup, vi får väll ser hur länge den håller tills man rensar den.
Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Inte en blekaste vad den lådan ska hålla för, jag siktar väll på en 500whp med min setup. Får väll ser hur lång tid det tar innan man rensar växlar. Den ska vara rätt stryktålig för att vara en bensin låda, men vet inte hur mycket.
MatsN
Posts: 10
Joined: 24 Jan 2017, 12:28

Re: Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by MatsN »

Har nämligen en bil på gården som verkar osäljbar. Får skrota ner den istället då.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
robinc97
Posts: 42
Joined: 26 Jan 2017, 09:39
Location: Linköping

Re: Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by robinc97 »

MatsN wrote:Har nämligen en bil på gården som verkar osäljbar. Får skrota ner den istället då.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
En E39 528i? :shock:
MatsN
Posts: 10
Joined: 24 Jan 2017, 12:28

Re: Billigast motor set-up för ca 550-600 whp m50?

Post by MatsN »

robinc97 wrote:
MatsN wrote:Har nämligen en bil på gården som verkar osäljbar. Får skrota ner den istället då.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
En E39 528i? :shock:
Japp

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Post Reply