Säljes: BMW 540i Touring -97 (M62B44 utan vanos)

Sälj dina trimdelar

Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast

Post Reply
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Säljes: BMW 540i Touring -97 (M62B44 utan vanos)

Post by Nisse977 »

Tja!


Har en Panamabraun 540i Touring -97 som varit vår familjebilen sen 2012. Köpte den 1/1 2012 (nyårsdagen) Då hade den gått 22500mil, nu har den gått strax under 32000mil så det har blivit en hel del mil körda med den.

Har funderat på hur jag ska göra med den bilen då jag köpt och gjort i ordning en E61 550i Touring -2007 att ha som bruksbil istället.
540in vill jag påstå är välservad för sin ålder då den har gått som vår familjebil under 6,5 år fram tills idag.

Kan återkomma med mer exakta miltal och datum för bytta grejer om intresse finns.
Bytt är i alla fall:
* Bytt alla leder i framvagnen för ett par år sen.
* Bromsar runt om
* Renoverat ok fram, tror jag gjort bak också, men måste kolla upp det, funkar iaf, det är det viktiga
* Hjullager runt om (bak 2012, fram 2017)
* Satt dit nya xenonlampor
* Monterat avtagbar dragkrok för 3 år sen (4600kr)
* Vattenpump
* Fläktkoppling
* Fjädrar, stötdämpare (bytte jag när jag köpt bilen 2012)
* Bytt fjädrar i bagageluckan (de sitter jobbigt till i taket)
* Bytt katalysatorer (Rostfria sportkattar)
* Bytt bromsrör bak
* Har sommar och vinterdäck på alufälgar med premiumdäck (16" vinter och 17" sommar) Vinterdäcken (Nokian WR A3) är 3-4mm kvar på och sommardäcken (Michelin Primacy 3) 5-6mm
* Bytt olja var 1500mil sen jag köpte den. Tror den gått ca 500mil sen sista bytet
* Har kollat skruvarna till oljepumpen vid 22500mil. Tog ut dem och loctitade.
* Tändstift
* Bytt olja och filter i växellådan vid ca 29000mil
* Bytt olja i diffen vid ca 29000mil
* Takräcken medföljer om intresse finns

Det positiva:
Motorn har bra avgasvärden. Bilen har funkat bra för mig under de åren jag haft den. Alltid startat osv. Har långkört den en del till Stockholm, Varberg, och den har varit på tur i Danmark och över den norska fjällvärden vintertid.
Vet inte om den som köper den vill använda den som den är eller om man är intresserad av motorn att stoppa i sin e30 eller annat projekt :) Det är ju som en M60B40 men 4,4 liter istället :) = M62B44 -97 den utan vanos = roligare i karaktären :) Har för mig Vanos kom på M62 vid -98b modellerna.

Det negativa:
ABS och airbag är ur funktion, har ej funkat sen jag köpte den. Men eftersom varningslamporna lyser ej i instrumentpanelen så det är inget som stör. Besiktningen vill att lamporna ska funka, så har jag ett extra instrumentkluster som är moddad så att lamporna tänder upp när man vrider på nyckeln och sen slocknar = den går igenom besiktningen varje år ;) Rost i bakluckan är ju standard på dessa bilar.
Automatlådan börjar ha sett sina bästa år (tror jag). Den funkar och växlar när man kör. Men står man stilla och ska tex krypköra sakta sakta så har det hänt två gånger att växeln hoppar ur. Det har då hjälpt att bara lägga i den igen.
Vill man byta lådan så går det lätt att få tag på skroten eller kanske stoppa i en manuell!? Jag orkar inte byta låda i den bara för att tjäna några få tusen på det.

Den är besiktigad till 31/1 2019. Jag tror inte det kommer vara något problem att besiktiga nästa gång heller då det är ordning på bromsar osv.
Hade tänkt lägga ut den för 20000kr på blocket (minus prutmån) innan det där med lådan, nu får det blir en del mindre.

Någon intresserad? Bud!?

/Nils Ljung
Mölndal
Skicka PM, skriv i tråden, maila på nisse977@hotmail.com.
Telefonkontakt kan vi ta som ett andra steg.

Bild 1 tagen april 2013
Image

Bild 2 tagen december 2016
Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply