holax wrote:Tjenare! Skulle vilja bygga en E36 med M50B25. (M50b28?) Ska bli ett budget bygge helt enkelt. Första gången jag ger mig på motor så är lite fundersam över allt.
Tänker mig att en M50B25 är ett bra val men sen funderar jag på ifall en icke vanos är bättre än en vanos? Jag vill köra turbo på den och mitt effekt mål är 400whp om det är möjligt. Läste att man får ett ganska trist register med iv? Men en enklare konstruktion utan vanos-enheten?
Funderar på E85? Vad behövs för att köra E85 på en M50?
Tänker ARP i toppen med cooperpackning?
Är det värt att byta till 2.8L veven & kolvarna?
Hur gör jag med ECU och det? Går det bara köra spridare + typ ett fezken chip? Eller vad rekommenderas?
Ganska lost! Men tack!

mvh
Håller själv på med bygge av en E36:a med M50B28, vad jag hört från folk som faktiskt åker med 2.8 liter är "kan man så ska man". Blir sinnessjuk skillnad mot 2.5L, men många bygger det enbart för att smacka i H-Profil stakar och ladda satan o skicka ut sjuka effekter.
Stakarna i en M50B25 icke vanos är mycket grövre än dem i M50B25 Vanos, så dem pallar mycket tidigare och mer laddtryck. Jag personligen ska köra med T76 turbo för att få ganska sent ladd då det ska vara skonsammare mot bottendelen.
Topparna mellan Vanos och ickevanos som jag förstått det är ventilfjädrarna även dom grövre på ickevanos, men ickevanos toppen flödar sämre.
ARP och Cooperring är att föredra, pallar mycket tryck då!
E85 är alltid att föredra! både kompsänkande och gratis hästkrafter

Negativa är väll att bränsleledningarna tar stryck med tidens gång om man inte sköter det rätt med att rensa med 95 eller liknande.
Sprut och mapp är alltid A och O! Fekzen chip har jag både hört bra och dåligt om, motorer som rasat och liknande, och vissa har åkt bra länge. Ingen riktig säkerhet i enbart chip, visst ett livechip kan du tweaka och ha dig men är ju inte samma sak som ett standalone sprut.
Jag ska åka VEMS PnP sprut i min bil, kostar mig ca 10600 kr och kommer i slutändan vara mer värt än ett livechip
Bara skicka ett mail till engdahlmotorsports så får du grym information! (han är vemskungen och m50 kungen)
Om du inte är sugen på nytt finns det alltid någon någonstans i detta avlånga land som säljer ett PnP sprut till M50 88 pin

Vipec, Link, VEMS, ECU Master mm... finns garanterat någonstans, nytt kanske svider som tusan i plånboken men värt med garantier och dylikt!
Även jag kommer åka E85, och det ska inte vara några problem på original bränsleledningar! Se bara till att ha en pump som klarar E85 samt spridare som gör det, jag ska köra med Siemens Deka 875cc spridare och de ska passa i original fuelrail samt kontakter och klara E85
Men kortsagt så ska inte 400whp vara något som helst problem med Cooperring och ARP i en M50B25 IV original
Min motorsetup som jag förhoppningsvis ska åka 500whp med (mål iallafall):
10-1 i komp.
M52B28 kolvar
M50B25 iv stakar
M52B28 vev
M50B25 Vanos topp portad
Org M50B25 vanos insugs kam
M50B25 icke vanos insugskam på avgas
In 228grader dur 9.0 lyft
Avgas 240 duration 9.7 i lyft
M52B28 Vanos triggerhjul
Vanos kamsignal
Arp topp bultar
Coopering packning.
Kan även följa mitt bygge om du så önskar, är i proceduren att försöka få ihop min downpipe för tillfället, lite små pill men blir nog fint i slutändan!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322155" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha de gött och go jul!
//Robin