efterdra m50 topplockspackning?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
kent_89
Posts: 12
Joined: 02 Jan 2014, 20:20
Location: Kalv

efterdra m50 topplockspackning?

Post by kent_89 »

Som i rubriken behöver man efterdra m50 topplockspackning med nya topplocksbultar? eller är det sträkbult?

mvh kent
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: efterdra m50 topplockspackning?

Post by bmw-slangen »

Sträckskruv är strikt sett ingen egenskap hos skruven i sig - det är en benämning för på vilket sätt skruven dras åt.
Generellt sett kan alla skruvar vara av typen sträckskruvar, men ofta gör man dessa sträckskruvar med lite annan materialblandning och härdning så att de passar bättre för att användas som en sträckskruv.

Att använda en skruv som en sträckskruv betyder att man drar åt den så hårt att den sträcks så pass mycket att den rör sig ifrån sitt elastiska område och in i sitt plastiska område. Så länge en skruv stannar kvar i sitt elastiska område återfår den sin form så fort man släpper på förspänningen. Men har en skruv rört sig in i sitt plastiska område är den permanent deformerad (och är just anledningen varför den bara kan användas en gång).

Att dra en skruv in i sitt plastiska område är ett sätt att kräma ut maximal klämkraft från en skruv (utan att exempelvis behöva gå upp i dimension). Drar man bara en skruv in i sitt elastiska område får man såklart en bra klämkraft, men man kan få en extra dos klämkraft om man är beredd att dra skruven in i sitt plastiska område. Och topplock är ju ett område där man vill ha hög klämkraft medans utrymmet är begränsat.

Huruvida efterdragning behövs eller inte beror i princip aldrig på skruven, utan det beror på materialet som skruven klämmer ihop. Ett exempel där efterdragning behövs är om man klämmer ihop ett material som till en början behöver hård kraft att klämmas ihop men efter ett tag sätter sig materialet och förspänningen i skruven minskas och därmed klämkraften och man hamnar utanför specifikationerna och efterdragning är nödvändig. Men som sagt, det beror oftast på egenskaper och rörelser i materialet man klämmer ihop.

Original topplocksskruvar till M50 ska dras (lätt inoljade) enligt följande
30 Nm
90 grader
90 grader

Källa : BMW http://www.exx.se/techinfo/docs/bmw_torques.pdf
E30 323i -85 : 100% track day car
Post Reply