M50-kit E30

Sälj dina trimdelar

Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast

Post Reply
tedfsvensson

M50-kit E30

Post by tedfsvensson »

Hej!

Säljer av ett konverteringskit för M50-motor i E30 med 6-växlad gs6-37dz låda.

Kittet innehåller följande:

- Ej fungerande E34 M50-motor (3st sprickor i toppen) med enkelvanos, så rätt tråg och oljepump för E30-konvertering. Har man vilja går det ju självklart att svetsa toppen men det skulle nog fortfarande behövas en totalrenovering, lager o.s.v. såg inte så bra ut. Satt även AC på bilen original så pumpen följer med om så önskas. Vev, stakar kolvar m.m. ligger vid sidan av motorn men motorn är komplett (servopump, generator, remmar, slangar, spjäll, givare o.s.v.)

- AKG motorkuddar speciellt framtagna för M50-motor i E30 (mer info: https://www.akgmotorsport.com/product/b ... -poly-70a/" onclick="window.open(this.href);return false; )

- E36 motorfästen.

- Mindre bromsservo från Renault clio anpassad till E30.

- S50 oljefilterhus.

- Original E30 avgasrör med tillhörande E36 grenrör, anpassat för bolt-on montering på E30 (bra besiktningsrör om inte annat).

- Obalanserat men svarvat M20 228mm svänghjul.

- Förstärkt tryckplatta för M20 228mm från KL racing

- Sinterlamell 22 splines 228mm från KL racing

- Tenaci sinterlamell 22 splines 228mm från bakaxeldelar (för snällare av/på än KL lamellen, mer info: http://bakaxel.se/tenaci-sinterlamell-6 ... -axel.html" onclick="window.open(this.href);return false; ).

- GS6-37DZ 6-växlad låda, omsvetsad med rätt svep för samma hålbild som M50 med E34-tråg och rätt längd så utgående axel går in i pilotlager. Medföljer gör även ett modifierat växellänkage med växelspak för montering i E30 samt växellådsfäste. Urtrampningslagret som sitter på är nytt och har kanske gått 10 km.

- Kabelhärva anpassad för montering i E30 och fungerande styrbox tillsammans med kåpa för kabeldragning från 318is för ett cleant utseende under huven.

- Omsvetsad 328 kardanaxel, bolt-on.

- Sotningssats samt kompletteringssats till M50 från KL (någon enstaka packning har redan använts, vattenpump och termostathus).

De delar som inte fungerar tillfredsställande är egentligen bara motorn och svänghjulet. Allt har suttit i min E30 och jag har provkört lite lätt men var tvungen att avbryta p.g.a. att jag märkte att svänghjulet gav vibrationer i bilen. När jag sedan skulle plocka ut veven för att balansera tillsammans med svänghjulet såg jag 2st vattenfyllda cylindrar och hittade sedan orsaken i form av sprickorna i toppen. Detta var droppen som fick mig att tröttna på mitt projekt och nu ska min bil återställas till original.

Så det som behövs för en fungerande M50 E30 är följande:
- En fungerande M50-motor (eller svetsning av sprickor i toppen)
- Balansera svänghjul
- Växellådskuddar (E30 original passar)
- Oljekyl samt adapter för S50 oljefilterhuset

Som jag skrev ovan så har allt suttit i en E30 och provkörts och allt fungerar väldigt bra tillsammans med karossen och växellådan är en dröm att åka med :)

Allt säljs som ett paket (motorn behöver inte följa med men det påverkar inte priset) och jag tänkte mig 13000kr för allting. Vid snabb upphämtning och smidig affär kan priset sänkas något. Säljer av allt bra mycket billigare än vad jag köpt det för så inga skambud tack!

Kittet finns för upphämtning i Hjo och intresserade ringer till 0768610640 kvällstid. Är inte särskilt aktiv på detta forum så undvik PM.

Börjar känna att jag skrivit väldigt mycket vid det här laget så är det några andra frågor är det bara att ringa!

Med vänlig hälsning, Ted.

PS. Har även ett S50 spjällhus liggandes som kan köpas för 2500kr.

Har också racing kamkedjekit m50 tillsammans med glid- och spännskenor för topp och block samt beisan single vanos anti rattlekit och beisan single vanos tätningssats. Allt splitt nytt i förpackning, säljs för 3500kr (nypris 4500kr).

Köps detta tillsammans med konverteringskittet kommer vi överens om ett bra paketpris!

Bild på delarna till kittet:
https://imageshack.com/i/pnUs57u7j" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild på motorn med tillhörande delar:
https://imageshack.com/i/pmVMkObgj" onclick="window.open(this.href);return false;
JRudin

Re: M50-kit E30

Post by JRudin »

Hej kan man få köpa kardan? Mvh :D
Post Reply