SÄLJES: Volvo 740 Turbo *500whp*

Sälj dina trimdelar

Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast

Post Reply
RaceHjelm
Posts: 21
Joined: 16 Jan 2010, 16:25
Location: Sthlm söderort

SÄLJES: Volvo 740 Turbo *500whp*

Post by RaceHjelm »

Hej!

Dags att sälja bilen!

Fler bilder och info, hittar ni på länken och i annonstexten nedan.


https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1


Köpte bilen 2007 och den var då helt i originalskick. 2008 började jag
bygga om bilen och 2012 rullade den ut ur garaget för första gången. Samma år
bromsades den och har idag gått ca: 600mil i nuvarande form. Bilen är i
grunden en Volvo 740 GL/blackline.

Bilen är bromsad hos PPF av Ärtan till 500Hk och 657Nm på hjulen.
Nedan har jag skrivit en lista med den info om bilen som jag anser vara mest
intressant. Mycket mer är gjort men det tas vid intresse.

Motor:
Vipec V44 motorstyrning, Msd tändspole
Precision 5862 turbo, Precision 46mm wastegate
Egenbyggt rostfritt grenrör, rostfri 3,5tums främre rör som övergår till ett
3tums avgassystem med 2st ljuddämpare. Grenrör och främre rör coatat hos PPF
Rostfria tryckrör, PPF dumpventil
3tums intercooler med modifierade gavlar för bättre kylning
13 raders oljekylare från Setrab
530 Topplock
Modifierade förbränningsrum och lätt putsade kanaler. Riktplanad och
mirafrästa ventilsäten
Original ventiler
Enem v16 kamaxel
Dubbla ventilfjädrar och retainers från PPF
Nuke kamdrev
B230fk block med oljekylda kolvar
Topdeckat
Honade cylindrar
H-profilsstakar och lätt modifierade originalkolvar med nya kolvringar
Balanserade kolvar och stakar
Nya vev- och ramlager
Arp-bult till vev- och ramlager
Aluminiumdrev på mellanaxel och ståldrev på vevaxel
Valp motorkuddar som motorfästen
Växellåda mm:
Omsvarvat och omstiftat plant svänghjul, skruvat med arp-bult
6-puckad sinterkoppling med fjädrat centrum, 712 sachsperformance tryckplatta
Modifierat urtrampningslager
M90 växellåda, något kortade växellägen och förstärkt stöd till 3:ans synkring
Valp motorkudde som växellådsfäste
Ny hardyskiva och nytt stödlager (förstärkt)
Originalkardan med nya knutkors, balanserad hos Svea Bil
Original bakaxel med svetsad diff
Bränslesystem:
Bosch 1000cc spridare
Nuke fuelrail
Nuke bränsletrycksregulator med tryckmätare
Deatschwerks DW200 bränslepump i tanken
2 st Bosch 044 bränslepumpar i bagageutrymmet
4 liters Catchtank
Nuke 10 mikron bränslefilter
Stålomspunna bränsleslangar och AN-kopplingar till allt från NBM hydraulic
Bilen går på etanol

Chassi:
Bilstein sprint stötdämpare runt om och jamex fjädrar (kortade)
Ställbara casterstag
Ambulansstag
Ombyggt panhardstag till ställbart
Momentstag och 25mm krängningshämmare fram och bak från bakaxeldelar
Delrinbussningar i hela bilen förutom 2st i bakvagnen och 2st i framvagnen där
delrin skulle bli för hårt
Styrledskit från Sellholm tuning, spindelleds distanser från M&M motorsport
Peugeot 17*7 plåtfälgar (lackade i mörkgrå metallic)

Bromsar:
Silversperformance bromskit fram (4-kolvs bromsok och 330mm skivor)
Performance friction bromsbelägg
Originalbromsar bak (nya bromsok och klossar)
Stålomspunna bromsslangar runt om
RBF600 bromsvätska
Övrigt:

Bilen är i ett mycket fint skick.
Helt original inredning förutom Sparco ratt, snapoff nav, oljetrycksmätare
och laddrycksmätare i mittkonsolen.

PRIS: 129 000:-

Vid frågor, kontakta mig

MVH John
Post Reply