Hejsan.
Jag har monterat ett M20 svänghjul med 618 platta istället för dubbelmassehjulet på min M3, organisk fjädrad lamell.
Jag har gjort den sedvanliga modden att svetsa på 2 halvmånar på kopplingsgaffeln med samma höjd som skillnaden på dom 2 olika svänghjulen med tryckplatta.
Kopplar ur och driver hur fint som helst.
Problemet ligger i att mitt splitt nya urtrampningslager började låta illa efter 2 mils körning och en börn på 2an...innan dess var det knäpptyst och bara lite mer tungtrampat än orginal!
https://www.youtube.com/watch?v=QMYzohOSFPU" onclick="window.open(this.href);return false;
Plockade ner låda och allt därikring igen och hittar inget egentligt fel mer än att lagret känns torrt, det beter sig inte likadant som mitt "gamla" lager som känns mera infettat och som ett bra lager borde kännas.
lägger man tryck på det så är det dock tyst.
https://www.youtube.com/watch?v=S82xQKyeQ5A" onclick="window.open(this.href);return false;
Hur mycket förspänning ska man ha på slavcylindern när man monterar den, det är kanske 2cm nu som man lätt trycker ihop med fingrarna innan man bottnar den och drar fast med muttrarna.
Kan det vara för mycket så att lagret gått slut såpass fort?
Finns det nån med några funderingar innan jag monterar ihop allt igen men med ett annat lager..
//
John
M20 svänghjul på S50B32
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: M20 svänghjul på S50B32
Är du säker på att det är lagret som låter?
Jag tror mer på att det är din låda som låter nu när du monterat stumt svänghjul.
Att den var tyst i början beror mest troligt på att oljan i lådan var kall och när du kört nån mil fått värme i lådan, och då låter/skramlar dom mer.
Mvh/ Anders
Jag tror mer på att det är din låda som låter nu när du monterat stumt svänghjul.
Att den var tyst i början beror mest troligt på att oljan i lådan var kall och när du kört nån mil fått värme i lådan, och då låter/skramlar dom mer.
Mvh/ Anders
-
E30Anders wrote:Är du säker på att det är lagret som låter?
Mvh/ Anders
Det verkar vara så som du säger.
Har förut läst att man kan få det rasslet med enkelmasehjul och sinter, köpte därför en fjädrad organisk lamell.
Men faktum kvarstår väl att jag tagit bort en stor gummiklump i dubbelmasshjulet

Bilen fungerar som den ska, kopplingen greppar och det låter varken mer eller mindre efter att ha fått några mil på vägarna, antar att jag får leva med det!

eller så ligger utløserlageret på kløtsjen hele tiden. Dvs ligger i svakt press. Da vil det slites ut fort!
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition