Bmw e34 turbo Intressekoll/säljes

Sälj dina trimdelar

Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast

Post Reply
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Bmw e34 turbo Intressekoll/säljes

Post by Jens92 »

Ja som rubriken säger så har jag en e34 som jag vill göra en intressekoll på och som säljs om jag blir erbjuden vad jag tycker den är värd.


Bilen är en 525 e34 -91 som har blivit reggad med sportstolar och bur så endast 2 säten (gatulaglig bortsett från turbon)
Obesiktigad och avställd just nu.
Reg.Nr: EGP063


M50b28 bestående av

m50b25 motorblock som blivit oringat
Toppbultar är 12.9 insexbultar
Original topplockspackning limmad med loctite
M52b28 vevaxel
M52b28 Kolvar
M50b25 Ickevanos vevstakar
M52b28 Topplock
M50b25 Insugskam på avgassidan
Insugskamaxel från m54b30 med aktiv singelvanos
Dubbla ventilfjädrar från m50b25 med retainers från s50b32 (för att köra 6mm ventil med dubbelfjäder)
Lätt portad och tillsnyggad i kanaler av mig
m52b28 oljepump
Varvstopp satt till 7200

Turbon är en Holset HX40W med 58mm in och 65mm ut, olja tas vid vanosenhet, vatten inkopplat från spjällvärmningen.
Grenröret är ett 328 plåtgrenrör monterat upp och ner så att rören går fram upp och sedan in i en T4 divided fläns
Pulssplittat hela vägen fram till tallrik i wastegate som mynnar ut i screampipe typ under turbon
Wastegaten är något hemmabygge men den fungerar bra
3" tryckrör och en 600x300x75 tube and fin ic
PPF 50mm dumpventil svetsad i tryckrör
Original IV insug
Downpipe i 4" rostfritt som slutar vid passagerarens fötter i en V-bands skarv och in i dubbla 2 1/4" rör i rostfritt med 2 racekatalysatorer (fiagodkända) och två ljuddämpare (magnaflow)

Drivlina består av:
m20 svänghjul med svarvad baksida för att passa m50
618 tryckplatta som är nära ny
KEP 228mm 6 pucks sinter lamell
Våxellådan är en GS6-53DZ, Vilket är den grövsta lådan som original passar m50. 1:1 på femman och överväxel på sexan
Omsvetsat original spakställ med bra känsla och inget glapp
Kardanaxel är främre del från en 530d och skarvad strax bakom hardyskivan mot en e34 540 kardanaxel. Styrning svarvad med presspassning och sedan både pluggsvetsad och sömsvetsad i skarven
Bakvagn med diff kommer från e34 540ia med lamellbroms, det innebär att du har 110mm ingående medbringare istället för 100mm som övriga e34
Utväxlingen ligger på 2.93 och oljan är ny och diffen fungerar bra
Infästningen till bärarmarna är modifierade för att kunna ställa camber och räta upp hjulvinklarna.

Bromsar består av:
M5 e34 3,6 runt om med racebelägg
Det är inga problem att låsa alla hjul som man behöver det.

Styrsystem:
Maxxecu mappat av ärtan på ppf till 505whp i deras navdyno på ungefär 1,15Bar i ladd.
Laddtrycket styrs elektroniskt med Mac-ventil via sprutet och grundtrycket ligger på ungefär 0,75 bar
Programmerat med skyddsspärrar för lambda och laddtryck

Bränslesystem:
Mappad och körs på e85
Originalpump till catch i bagaget
2x 044 pumpar från catch
2 st volvo pappersfilter
original fuelrail med matning på mitten och retur i båda ändar
Malpassi btr med 2x an6 ingångar och en an6 retur tillbaka till catchen
Spridare är precision 780cc
Avgasvärden var helt ok vid besiktning

Inredning:
Sittastill stolar av märket sparco
Original baksäte i tyg uppskuret för buren
Helbur isvetsad i bilen och helt ok på besiktningen
Original kupéfläkt och värmepaket för att kunna brukas hyfsat normalt
original bmw sportratt
Original instrumentbräda och mittkonsoll
Original instrument med allt fungerande

Karossen:
Inget utställningsex men den ser helt ok ut. Bättringslackad på sina ställen men inga direkta nyansskillnader eller lackskarver. Saknas dörrsidor med du kan få med en uppsättning om du vill. Bilen har taklucka. Färgen är diamantschwarz metallic. Det vill säga svart eller väldigt mörk grå. M5 bakkjol. Originalfront med en extra läpp påplastad. M5 replica speglar.

Kylare kommer från en e34 525tds
Kylfläkt är en wiscofläkt från en e34 540
Har aldrig haft problem med kylning, varken i köer eller på bana

Fälgar har jag ett helt gäng men ingen riktigt fin uppsättning. Har 6-8 Y-rondell 18" och en annan uppsättning 18" där 2 av fälgarna är skadade. En uppsättning original bmw 17" utan däck. En uppsättning jättefina 15" vinterdäck och massor med blandat 15" plåt/alu.


Har några bilder här: http://imgur.com/a/9qRbv" onclick="window.open(this.href);return false;

Frågor via pm, mail eller i tråden.
jens_karlsson_92@hotmail.com

Mvh Jens
Last edited by Jens92 on 12 Sep 2017, 11:30, edited 3 times in total.
Widehall
Posts: 6
Joined: 24 Feb 2017, 06:33
Location: Kalmar

Re: Bmw e34 turbo Intressekoll/säljes

Post by Widehall »

Finns den kvar?
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Bmw e34 turbo Intressekoll/säljes

Post by Jens92 »

Ja den finns kvar
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Bmw e34 turbo Intressekoll/säljes

Post by Sten »

Pris?
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Bmw e34 turbo Intressekoll/säljes

Post by Jens92 »

Kommer att ta bilen till Bimmers of Sweden nu under lördagen så om någon är intresserad så bör det gå att se den inne på området
Post Reply