Säljer en m60b40 med 6växlad låda som ett kit att sätta i en E30. Ink en BMW320 - 89
Följande ingår.
• Motorn är en 4liter V8 från en BMW E34, även kallad m60b40. (okänt mil, bra komp på alla cylindrar och ingen avviker, står på pall)
• Lådan kommer från en E39 M5, dvs en 6växlad Getrag s6s420g. (ca 10k på mätaren)
• Koppling är från Helix i England till E39 M5. Med enkelmassa billet svänghjul på 5,5kg, Sachs typ m 240 tryckplatta och stumlamell.
• Drivlina, kardan är ”bolt on” dvs anpassad i längd till en BMW E30 med 168 / 188diff med en helt ny BMW E39 M5 hardyskiva.
• 188diff, genomgången med ny olja.
• Grenrör "extraktor" med v-band mot 2st 2,5" avgassystem med 2,5" Simons ljuddämpare. Använder original upphängningspunkter.
• Oljekylare med billetfräst termostathus och oljefilterflytt med uttag och medföljande givare och Autometer mätare för oljetemp och oljetryck.
• BMW original pedalställ med arm till bromsförstärkare, är modifierat för E30 med placering av E34 bromsförstärkare bakom framlyktorna.
• Ställbar växelspak med original fästpunkter.
• Två olika lägen på motorfästen, beroende på hur nära torpeden man vill ha motorn.
• Komplett ombyggd motorhärva ”bolt on” mellan e34 och e30 kontakter
• BMW 320 Coupe - 89 Delfingrå, ca 18k på mätaren, stått/står i varmgarage senaste 6åren. Påbörjad för installation av M60. Lösa 51mm ben, e36 styrväxel, sportratt, skinnstolar från e36, rak och fin i karossen, lite rostig här av där, saknar framskärmar. Fram + bakvagn nedplockad, bra utgångsobjekt, samt en del andra saker följer med. hämtas på släp etc.
Övrigt som ingår/är gjort är: Distanser till ramben. Nya BMW E39 motorkuddar. Röda UUC växellådskuddar. E34 540 luftfilterbox. Ny vattenpump, Ny vevgivare, E34 540 expansionskärl, Extra 540 bromsförstärkare med ledlagrad arm. Autometer mätare för vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck. Sitter på panel med startknapp m.m. Vatten slangar till kylare i silikon som passar Z3M / E36 M3 kylare. Extra insug med spjällhus. Styrservopump med behållare. Startmotor, 404 DME – motorbox, Komplett motorhärva mm
Övrigt:
Bultarna till oljepumpen är åtdragna. Kamkedjespännare bytta.
Pedalerna är lite moddade för att fungera, har inte påverkat placering av pedaler eller känslan. (inte monterade på denna e30)
E30 m60 swap manual utskriven, ca 200 sidor följer med, där står allt man behöver veta om konverteringen.
Det som saknas/bra att byta är: Generator, drivrem, kylare (Z3M / E36 M3 kylare ska vara bolt on), urtrampningslager, multirem till vattenpump, luftbälg/slang mellan gasspjäll och luftburk, insugsmembran, ventilkåpspackning, spännrullarna, tändstift, insugsbälg, remhjul till vattenpumpen, urtrampningslager. Vbandklämmor till avgas, 2st 2,5”
Vid kontakt hos SFRO för godkännande är det nedan som ska till. Dvs helt görbart att få den gatlegal!
Det som krävs är att hela drivlinan och hela bromssystemet byts ut; det gäller även huvudcylindern i bromssystemet. Du måste ha samma styrbox, lambdasond och katalysator som hör till V8:an. Vikta upp bilen till 1400kg, godkänt med 15kW per 100kg.
Säljer allt i en klump och har inte tid eller lust att sälja lösa delar, Vill bli av med allt på en gång och kan inte svara på alla detaljfrågor, skickas ej!, kom och kolla, har lite bilder som man kan få via mail. ev Prutning sker på plats, snabb och smidig affär är = bättre pris.
Pris: 30 000:- för allt ink bil, Pris utan bil 35 000:- (nej det står rätt!). Swish/kontant fungerar bra, handpenning och först i kvarn gäller. Finns söder om Stockholm.
Vid seriöst intresse kontakta mig på 073-0630961 hälsningar/Fredrik
M60b40 kit till BMW E30 ink BMW320 Coupe - 89
Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast
Re: M60b40 kit till BMW E30 ink BMW320 Coupe - 89
För bilder titta på nedan.
http://autopower.se/powerborsen/annons.asp?id=352736" onclick="window.open(this.href);return false;
http://autopower.se/powerborsen/annons.asp?id=352736" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M60b40 kit till BMW E30 ink BMW320 Coupe - 89
Ev kan byte/byte + pengar etc vara av intresse. Kom med förslag i så fall så tar vi det från där. Bil/Mc eller något annat kul/nödvändigt, inget projekt då jag inte har tid med det längre.
//Fredrik
//Fredrik
Re: M60b40 kit till BMW E30 ink BMW320 Coupe - 89
Det är även centrallås + defa larm ink dosa monterat i bilen, samt stereo + högtalare och slutsteg. eventuella bytesförslag bör vara besiktigade samt kombi el sedan, mc sporthoj (ingen cross el enduro). Perfekt objekt samt i kontakt med SFRO besiktningsbart om bilen viktas upp till 1400kg (hur man gör det får man hitta på själv!)
Nedan svar i kontakt med SFRO
Det som krävs är att hela drivlinan och hela bromssystemet byts ut; det gäller även huvudcylindern i bromssystemet. Du måste ha samma styrbox, lambdasond och katalysator som hör till V8:an. Jag tycker att ditt planerade projekt bör vara genomförbart.
Nedan svar i kontakt med SFRO
Det som krävs är att hela drivlinan och hela bromssystemet byts ut; det gäller även huvudcylindern i bromssystemet. Du måste ha samma styrbox, lambdasond och katalysator som hör till V8:an. Jag tycker att ditt planerade projekt bör vara genomförbart.