Montera ihop 210 diff, lagerinspänning?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
stefan_s
Posts: 18
Joined: 29 Nov 2011, 18:35
Location: Knivsta

Montera ihop 210 diff, lagerinspänning?

Post by stefan_s »

Hallå. Har en 210 diff från e28 535.
Ska montera nya lager i den.
Vad ska man ha för lagerinspänning ?
Man dka väll även ha ett spel på dreven? Vad kör man för spel där?

Mvh/Stefan
Stefan söderström
Forsberg
Posts: 215
Joined: 30 Jun 2011, 21:07
Location: Köping

Re: Montera ihop 210 diff, lagerinspänning?

Post by Forsberg »

Jag brukar lägga förspänningen på pinjonglagren mellan 2.0 till Max 2.5nm
Difflagren lägger du med runt 2nm rundragningsmoment
Detta gäller om du har helt nya lager annars lägger du dig på 1.5nm

flankspel kan du lägga runt 0.1mm till 0.15mm.
Original är det lite mindre flanskpel ca 0.08 gissar jag på
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Montera ihop 210 diff, lagerinspänning?

Post by Jens92 »

Det Forsberg skriver låter klart vettigt så kör på det.

Tänkte även nämna det att det är viktigt att du har koll på shims så du får dem på samma ställe som innan. Egentligen ska man ju även kontrollera anliggning mellan kronhjul och pinjong när man monterar ihop en diff men om man monterar samma shims igen så bör det i varje fall vara likvärdigt. Om det blir fel anliggning så kommer diffen låta illa eller i värsta fall inte hålla så bra som den annars skulle.
Post Reply