Page 1 of 1

JaJsEn - BMW e30 M50B25

Posted: 21 Nov 2005, 14:32
by JaJsEn
tja, nu när forumet ändå nollades (argh) så passar ja på att slänga upp en liten tråd om mitt projekt.

skall bygga mej en show and go e30 (mestadels go =) med en m50 spis

det ja tänkt mej i motorväg i första vertionen blir följande

*Walbro pump
*några passande spridare
*V.E.M.S. motorstyrning
*PPF 50mm dumpventil
*Intercooler 450x300x100mm
*ARP topplock pinnbultsats
*MLS
*SC61
*Tial 38mm wastegate

utan att direkt öppna motorn igentligen (bara lyfta topp o kolla så att den ser o låter fräch)

tryckrör o grenrör skall ja knopa iho själv, tryckrören bli väll troligtvis polerad aluminium eller rostfritt.

chassimessigt blir det justerad bakvang för att kunna ställa toe-in samt camber, annars är det en 40/40 sänkning o K/F:s gas sportdämpare. Hårdare bussningar överallt typ, blandat alu och nylon (eller liknande).

Drivlinan blir följande

*NY orginal lamell o 618 tryckplatta
*Orginal E30 325 låda (gatrag 260)
*E30 stora diffen med uppspännd lamelldiff (skall gås igenom o mätas så jag får reda på hur spännd den är, samt kolla över lagreglapp o packboxar)
*Orginal drivaxlar

Utsidan då,

*M-tech II sidokjolar samt dörrpaneler
*Rieger GTS fram och bak spoiler
*M-tech dubbelvinge
*Ny lack (orginal Diamantsvart)
*Borbet 16x9" med spegelblank (polerat själv) fälgkant o 215/40ZR16 däck = tyskstuk =)
*(allternativt Compomotive MO 17x8", om finanserna tillåter)

det är väl lså det ser ut i dagsläget, så snart (efter jul troligtvis) får PPF en liten beställning.

mvh Erik Jakobsson

Posted: 22 Nov 2005, 10:09
by peppe
VEMS är ju ett bra val :)

Posted: 22 Nov 2005, 11:01
by _JP_
Blir nog ett trevligt projekt de här :)

Ska den tankas E85?

320 svikare.. hehe

/ Johan

Posted: 22 Nov 2005, 12:31
by JaJsEn
heheh, ska allt ha kvar m20b20 ett tag till oxå dock utan turbo (sålde kittet för några månader sen, o det funkar tydligen bra för den nya ägaren), måste ju beiktiga nån gång =)

jo, det lutar väll åt E85, verkar inte finnas några större fördelar att köra på nån anna macksoppa, o den e ju klart billigast (o finns i närheten)

mvh Erik Jakobsson

Posted: 22 Nov 2005, 13:29
by _JP_
Hehe ok så de är samma bil som du hade förut?

Nä spriten är inte dum.. så de blir ingen kompsänkning?

/ Johan

Posted: 22 Nov 2005, 13:59
by JaJsEn
jo, samma bil som innan,

sänker kompet genom en 3,5mm MLS pakning, blir strac över 8,0:1 i komp har ja förmej (mins inte o det stog i nån gammal tråd, som nu självklart är borta)

mvh Erik Jakobsson

Posted: 07 Dec 2005, 16:30
by Brox
hur många bar tryck hade du tänk köra på och hur mycket tror du det går o pressa men ändå köra säkert med orginal kolvar och stakar om det är de du har?

är nämligen intresserad o börja med ett sådant bygge själv :)

Posted: 07 Dec 2005, 17:02
by peppe
Brox wrote:hur många bar tryck hade du tänk köra på och hur mycket tror du det går o pressa men ändå köra säkert med orginal kolvar och stakar om det är de du har?

är nämligen intresserad o börja med ett sådant bygge själv :)


"Hur många bar tryck"

Ja, inte mindre än 3bar hoppas jag ? :)

Posted: 07 Dec 2005, 17:47
by JaJsEn
blir runt 1 bar laddtryck, ska gå att få ut ca 400hk o fortfarande ha någorlunda driftsäkerhet, det är vad dom plockade ur turbokittet som dom gjorde innan, på andreas E36:a

mvh Erik Jakobsson

Posted: 09 Dec 2005, 13:54
by mr.jet
det blir 8,6 med 3,5mls på icke vanos..

Posted: 09 Dec 2005, 13:57
by JaJsEn
OK tack

Posted: 09 Dec 2005, 15:18
by Brox
peppe wrote:
Brox wrote:hur många bar tryck hade du tänk köra på och hur mycket tror du det går o pressa men ändå köra säkert med orginal kolvar och stakar om det är de du har?

är nämligen intresserad o börja med ett sådant bygge själv :)


"Hur många bar tryck"

Ja, inte mindre än 3bar hoppas jag ? :)



bars då? :P