JaJsEn - BMW e30 M50B25

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

JaJsEn - BMW e30 M50B25

Post by JaJsEn »

tja, nu när forumet ändå nollades (argh) så passar ja på att slänga upp en liten tråd om mitt projekt.

skall bygga mej en show and go e30 (mestadels go =) med en m50 spis

det ja tänkt mej i motorväg i första vertionen blir följande

*Walbro pump
*några passande spridare
*V.E.M.S. motorstyrning
*PPF 50mm dumpventil
*Intercooler 450x300x100mm
*ARP topplock pinnbultsats
*MLS
*SC61
*Tial 38mm wastegate

utan att direkt öppna motorn igentligen (bara lyfta topp o kolla så att den ser o låter fräch)

tryckrör o grenrör skall ja knopa iho själv, tryckrören bli väll troligtvis polerad aluminium eller rostfritt.

chassimessigt blir det justerad bakvang för att kunna ställa toe-in samt camber, annars är det en 40/40 sänkning o K/F:s gas sportdämpare. Hårdare bussningar överallt typ, blandat alu och nylon (eller liknande).

Drivlinan blir följande

*NY orginal lamell o 618 tryckplatta
*Orginal E30 325 låda (gatrag 260)
*E30 stora diffen med uppspännd lamelldiff (skall gås igenom o mätas så jag får reda på hur spännd den är, samt kolla över lagreglapp o packboxar)
*Orginal drivaxlar

Utsidan då,

*M-tech II sidokjolar samt dörrpaneler
*Rieger GTS fram och bak spoiler
*M-tech dubbelvinge
*Ny lack (orginal Diamantsvart)
*Borbet 16x9" med spegelblank (polerat själv) fälgkant o 215/40ZR16 däck = tyskstuk =)
*(allternativt Compomotive MO 17x8", om finanserna tillåter)

det är väl lså det ser ut i dagsläget, så snart (efter jul troligtvis) får PPF en liten beställning.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
_JP_
Posts: 43
Joined: 20 Nov 2005, 17:09
Location: Luleå / Mora

Post by _JP_ »

Blir nog ett trevligt projekt de här :)

Ska den tankas E85?

320 svikare.. hehe

/ Johan
Audi 90 quattro
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

heheh, ska allt ha kvar m20b20 ett tag till oxå dock utan turbo (sålde kittet för några månader sen, o det funkar tydligen bra för den nya ägaren), måste ju beiktiga nån gång =)

jo, det lutar väll åt E85, verkar inte finnas några större fördelar att köra på nån anna macksoppa, o den e ju klart billigast (o finns i närheten)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
_JP_
Posts: 43
Joined: 20 Nov 2005, 17:09
Location: Luleå / Mora

Post by _JP_ »

Hehe ok så de är samma bil som du hade förut?

Nä spriten är inte dum.. så de blir ingen kompsänkning?

/ Johan
Audi 90 quattro
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

jo, samma bil som innan,

sänker kompet genom en 3,5mm MLS pakning, blir strac över 8,0:1 i komp har ja förmej (mins inte o det stog i nån gammal tråd, som nu självklart är borta)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

hur många bar tryck hade du tänk köra på och hur mycket tror du det går o pressa men ändå köra säkert med orginal kolvar och stakar om det är de du har?

är nämligen intresserad o börja med ett sådant bygge själv :)
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Brox wrote:hur många bar tryck hade du tänk köra på och hur mycket tror du det går o pressa men ändå köra säkert med orginal kolvar och stakar om det är de du har?

är nämligen intresserad o börja med ett sådant bygge själv :)


"Hur många bar tryck"

Ja, inte mindre än 3bar hoppas jag ? :)
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

blir runt 1 bar laddtryck, ska gå att få ut ca 400hk o fortfarande ha någorlunda driftsäkerhet, det är vad dom plockade ur turbokittet som dom gjorde innan, på andreas E36:a

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
mr.jet
Posts: 77
Joined: 20 Nov 2005, 16:03
Location: Gothenburg

Post by mr.jet »

det blir 8,6 med 3,5mls på icke vanos..
// mr.jet
Oljebrännare,Högt bottenvrid =)
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

OK tack
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

peppe wrote:
Brox wrote:hur många bar tryck hade du tänk köra på och hur mycket tror du det går o pressa men ändå köra säkert med orginal kolvar och stakar om det är de du har?

är nämligen intresserad o börja med ett sådant bygge själv :)


"Hur många bar tryck"

Ja, inte mindre än 3bar hoppas jag ? :)



bars då? :P
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Post Reply