Volvo 5a nybyggd för 400-700hk
Tänkte sälja av min racing motor som jag skulle haft i efter regbesikningen,
Men är nöjd med den motorn som sitter i nu.
Motorn är byggd av mig (Leif Hermansson) som har 15års erfarenhet av att bygga Volvo 5or med effekter från 300-1140hk.
Jag har valt att bygga motorn på ett 850 T5 -95 block som har mycket bättre stöd till cylindrarna,
bättre än nyare 5or.
Blocket är borrat till öd 0.4 även vevhusfräst och planat.
Toppen är också från 850 men från en GLT -92 som har den fyrkantiga porten som är mycket större från början sen är den portad och med mira frästa ventil säten.
Ventilerna är större insug 34.5mm avgas 31.5mm, hådaren koniska fjädrar, Volvos lättaste ventil brickor, fasta lättvikts tryckare (Inga lachcaps), Trimkammar med 10.5 lyft och 295grader.
Kolvarna är Volvos V70 T5 -06 "dom bästa Volvo kolvarna" frästa ventil uttag för dom vassa kammarna.
L-G smidda stakar 143mm
Volvo lager och packningar m.m
Se mer på snabb faktan här under.
Motor specen:
850 block från T5 -95 som är borrat till öd 0.4 även vevhusfräst och planad.
Topp från 850 GLT -92 den toppen har störst kanal både på insåg och avgas.
Toppen är även max portad.
Större RF ventiler både avgas o insug.
Hådaren koniska fjädrar.
Vassa kammar 10.5 lyft 295 grader.
Lättviktare tryckare.
Lätta ventil brickor.
Lätta veven.
LG smidda 143mm stakar.
V70 T5 -07 kolvar (dom bästa) med frästa ventil fickor.
Special vevstakslager (volvo Racing)
S60R ramlager.
MLS topp packning med laser skuren störd plåt.
S60R olje pump (Ny)
S60R vatten pump (Ny)
Alla skruvar i hela motorn är nya och så klart alla packningar.
Volvo org kamrem och rullar.
Nya kåpor.
Allt ny byggt. Bara ståt några år i väntan på att få åka ner i BMW.
Pris: 42000kr
Finns i Goteborg
Leif Hermansson 0702936611
Volvo 5a nybyggd för 400-700hk
Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast