När jag äntligen lyckades montera växellådan märkte jag att det inte gick att få ur nuvarande växel - växelväljarstången på växellådan går inte att röra i någon riktning.
Är det någon som har lyckats ta sig ur samma eller liknande problem?
Det är med största sannolikhet ettan som ligger ilagd i nuläget.
När jag drar runt motorn (moturs sett i bilens färdriktning) så roterar växellådans utgående fläns medurs grovt mätt runt 3.5 varv för varje vevaxelvarv.
För framåtväxlar byter ju växellådan rotationsriktning och det är bara ettan som har en sådan hög utväxling.
EDIT : Doh! Kraften går ju via ingående axel, ned till bottenstocken och upp till utgående axel igen!
Så växellådans ingående axel har samma rotatonsriktning som utågende axel (för framåtväxlar)!
Då är det troligtvis backen som ligger i (passar dessutom bättre överens med utväxlingen)!
Lite bakgrundshistorik (viktigt så läs detta också):
Lådan har fungerat helt felfritt i många år - inga problem överhuvudtaget.
Lådan togs ned för att den läckte olja - i övrigt fungerade den klockrent.
När lådan var nedtagen så körde jag ingående axel på växellådan med borrmaskin (gissningsvis på ettans växel) - för att försöka återskapa läckaget (men det gick inte såklart).
Då fungerade växelväljarstången utan problem och jag kunde få i växel och friläge.
När jag skulle montera lådan så missade jag centreringen av kopplingen något och det gick såklart inte att montera lådan så jag var nog lite "brysk" mot den sista timmen (en del vickande, juckande fram och tillbaka så att ingående axel slog nog emot pilotlagret ett antal gånger samt att jag slog med gummiklubba vid sprängkåpa och bak på växellådan).
Kopplingen fungerar som den ska, den mesta av tiden jag försökte få ur växel var faktiskt med kopplingen nedtryckt.
Med kopplingen nedtryckt kan man snurra utgående axel för hand utan minsta problem.
Med kopplingen uppe så kan man dra runt motorns vevaxel (vilket driver runt växellådan) utan problem.
Kan inte få ur växel (Getrag 260/5 till M20)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
Kan inte få ur växel (Getrag 260/5 till M20)
E30 323i -85 : 100% track day car