Godkväll!
Är inne i planeringstadiet i ett litet projekt jag har tänkt att dra igång. Ska montera en m52b25 i min båt och behöver lite hjälp med elen. Jag har plockat ut motorn ur en e36 från 1996. jag har tagit Motor, härva, EWSbox, Databox, Antennring, (Antennförstärkare?) samt nyklar från samma bil. Jag tog även motorkontakten från bilen som jag kommer att montera i båten och använda den att dra kablarna från. Har googlat och förstått att motorkontakten är samma i m52 som i m50. Det jag behöver lite hjälp med är hur jag ska koppla vissa trådar. I min motorkontakt har ej trådarna samma färg som på elschemat nedan, men så vitt jag har förstått kan färgerna skilja sig mellan kablarna i olika årsmodeller. Det som är viktigt är att man utgår från PIN nr.
Detta elschema använder jag: http://i864.photobucket.com/albums/ab20 ... N/Bmw4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Pin nr 3: ABS kontrollbox. Behövs ej?
Pin nr 4: DME ac-relä. Behövs ej?
Pin nr 5: DME Kontrollbox. Behövs ej?
Pin nr 6 DME PIN 10 AC. Behövs ej?
Pin nr 7: Grön kabel som jag kopplar ihop med EWS. Finns ej med i elschemat ovan.
Pin nr 8: Check engine lampkontroll. Behövs ej? Får den annars +12v när motorlampan skall tändas?
Pin nr 10: Oljenivå dynamisk. Skillnad mellan Statisk vs Dynamisk?
Pin nr 12: Tempmätare. Drar denna kabel till tempmätaren i båtens instrumentpanel.
Pin nr 13: Bränslepump. Drar denna till bränslepumpen
Pin nr 14: Hastighetssignal. Behövs ej?
Pin nr 15: Startmotor. Denna kopplas till tändningslåset. +12v vid startläge.
Pin nr 16: Oljenivå statisk. Skillnad mellan statisk vs dynamisk?
Pin nr 18: Startspänning. Behövs denna?
Pin nr 19: Diagnosuttag. Behövs ej?
Pin nr 20: Varvräknare. Kopplar denna till varvräknaren.
Pin nr 21: Tändning. Kopplar denna till tändningslåset. +12v i tändningsläge.
Pin nr 22: Lambda värmerelä. Ska jag koppla +12v i tändningsläge på denna?
Pin nr 23: Oljetryckslampa. Får den +12v vid för lågt oljetryck? Kan jag koppla denna till en liten lampa i instumentpanelen?
Pin nr 24: Bränsleförbrukningsmätare. Behövs ej?
Pin nr 25: Generator. Går denna till varningslampan för att batteriet ej får laddning?
Vilka av PINsen måste vara kopplade för att motorn skall starta? Klarar sig motorn med Pin nr 7,13, 15 och 21?
Tacksam för svar!
Mvh Christoffer
Elschema till M52b25!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Elschema till M52b25!
Motorn kommer inte varva mer än 5200-5300 utan hastighetssignal. Dra iväg ett PM, jag kan hjälpa dig. Går att plocka bort EWS och allt
Med vänliga hälsningar Emil.
Med vänliga hälsningar Emil.
Re: Elschema till M52b25!
Eller så sitter du en givare på utgående axel motsv så är problemet löst.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo